Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Malla

Medlem
Lite OT: När ambassaden ute på Gärdet skötte viseringarna blev det ganska ofta fel. Vanligast var att de blandat om siffrorna i passnumret. En gång hade de (vilket jag inte såg) i fältet "number of entries" där man anger "multiple" eller "single" av misstag skrivit 0.
När jag kom till Shanghai blev jag inte insläppt utan tvingades ta samma plan tillbaka till Sverige ett par timmar senare. Att det uppenbart var ett misstag hjälpte inte. SAS var väldigt hjälpsama och satte mig I business då även de skulle ha kollat mitt visum mer noggrannt.
Dagens viseringscentral fungerar väldigt bra och är enkla att ha att göra med.
 

Tonton

Medlem
Hej! Ska till Kina i maj och det är således dags att införskaffa mig visum.

Jag är svensk medborgare men bor för närvarande i London, UK. Behöver jag åka hem till Sverige för att fixa visumet eller går det att göra härifrån?

Har både letat på deras hemsida samt mailat dem men är än så länge svarslös.
 

m10

Medlem
Hej! Ska till Kina i maj och det är således dags att införskaffa mig visum.

Jag är svensk medborgare men bor för närvarande i London, UK. Behöver jag åka hem till Sverige för att fixa visumet eller går det att göra härifrån?

Har för egen del fått visum utfärdat vid kinesiska ambassaderna i Tokyo, Hong Kong och Singapore. Det senaste för en månad sedan. Har aldrig varit något problem. Promenera över till ambassaden i London och fråga?
 

Tonton

Medlem
Har för egen del fått visum utfärdat vid kinesiska ambassaderna i Tokyo, Hong Kong och Singapore. Det senaste för en månad sedan. Har aldrig varit något problem. Promenera över till ambassaden i London och fråga?

Låter ju lovande. Får ta och besöka ambassaden senare i veckan då!
 

Johanna

Medlem
Lämnade in min ansökan i fredags. Men kan inte låta bli att förundras över all information som de vill ha. Jag kom inte ihåg att jag senaste behövde skriva upp vart jag åkt det senaste året. Det blev inte lätt att komma ihåg alla ställena och när. Jag skrev bara månad och plats fast det stod datum.

Sen ville det veta när jag senast var i Kina. Tur att jag har en uppdaterad elektronisk kalender. Samtidigt så tänker jag att dom måste ju ha det i sina system precis som de måste ha huruvida jag fått avslag på visumansökan eller inte. Jag har jobbat en del med etjänster och då försöker vi tänka vilken information har vi redan? Den bör vi inte fråga efter. Gör det enkelt för den som ska använda tjänsten. Jag tror aldrig Kina har tänkt den tanken. Men kvinnan på andra sidan disken var väldigt trevlig. Hon tyckte mitt resemål/hotell vid muren var intressant. Hon hade hört talas om det men aldrig varit där. Hon blev även förvånad över att jag bara skulle vara i landet i 3 dagar. Det kan jag förstå.
 

agehall

Medlem
Samtidigt så tänker jag att dom måste ju ha det i sina system precis som de måste ha huruvida jag fått avslag på visumansökan eller inte. Jag har jobbat en del med etjänster och då försöker vi tänka vilken information har vi redan? Den bör vi inte fråga efter.
Du har inte jobbat med verifiering hör jag. Anledningen till att de frågar är troligen att de vill se att dina svar stämmer överens med vad de redan vet. Det gör det svårare för någon obehörig att söka visum i ditt namn.
 

Johanna

Medlem
Du har inte jobbat med verifiering hör jag. Anledningen till att de frågar är troligen att de vill se att dina svar stämmer överens med vad de redan vet. Det gör det svårare för någon obehörig att söka visum i ditt namn.
Jag förstår det men jag identifierar mig ju samtidigt.
 

mha321

Medlem
Jag förstår det men jag identifierar mig ju samtidigt.
Fast de måste ju veta att du är rätt person med det namnet, och det kan finnas många. Passnr ändras när du får nytt pass, och det finns inget internationellt personnummer. Så det görs mycket fuzzy matching för att allt ska stämma, och då hjälper det också med mer information. (sedan blir det inte alltid rätt ändå, men det är en annan fråga).
 

Johanna

Medlem
Fast de måste ju veta att du är rätt person med det namnet, och det kan finnas många. Passnr ändras när du får nytt pass, och det finns inget internationellt personnummer. Så det görs mycket fuzzy matching för att allt ska stämma, och då hjälper det också med mer information. (sedan blir det inte alltid rätt ändå, men det är en annan fråga).
Jag förstår allt det där men trots allt har olika länder behov av olika mycket information. Ni tycker det är relevant jag tycker att det är lite för mycket.
 
Toppen