Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Dr. Miles

Expert
Hur och var gör man det i HKG och vilken framförhållning behövs?
Vad kostar det där jämfört med Sverige?
Priset varierar kraftigt beroende på resebyrån/visumservicefirman och hur bråttom du har.

T ex China Travel Service (H.K.) Hong Kong flygplatskontor tar 1.900 HKD för express.
Om du lämnar in passet på morgonen får du det tillbaka efter kl. 17 samma dag.
China Travel Service (H.K.) Limited

Om du inte är bråttom och inte har massor av stämpel från Kina, kan du också ansöka kinesiskt visum på Kinas konsulat i Hong Kong.

The Commissioner's Office of China's Foreign Ministry in the Hong Kong S.A.R
7th Floor, Lower Block, ChinaResourcesBuilding,
26 Harbour Road
Wan Chai
Hong Kong

Address/Office hours/Enquiry service
 

johhenrik

Medlem
Borde inte du skaffa ett 10 års visum till Kina, om dessa finns för svenska medborgare?
Finns bara 1 års som jag kan söka och då måste vår GM i Shanghai ordna med papper från deras UD osv. Jag bara skiftar byråkratin från mig till honom då. Jag kan leva med att spendera ett par timmar i halvåret och fixa det. Som @agehall sa är ju Kina otroligt enkelt att ordna med, iaf i från Sverige.
 

MaBe

Medlem
Mitt visum till Kina håller på att gå ut.
Kan jag söka om ett nytt visum innan det gamla gått ut?
Ersätter då det nya det gamla eller de behöver inte överlappa?
 
Finns bara 1 års som jag kan söka och då måste vår GM i Shanghai ordna med papper från deras UD osv. Jag bara skiftar byråkratin från mig till honom då. Jag kan leva med att spendera ett par timmar i halvåret och fixa det. Som @agehall sa är ju Kina otroligt enkelt att ordna med, iaf i från Sverige.

Jag får alltid ettårs visum och det är inte krångligare än vanligt. Vårt kontor i Kina skriver ett inbjudningsbrev där det anges att jag ska ha ett visum som gäller ett år. Därefter skickas passet med foto, brevet och ansökan till Comet som fixar resten. Processen tar lika lång tid som med ett kortare visum (4-5 dagar inkl. postgång).
 

m10

Medlem
Mitt visum till Kina håller på att gå ut.
Kan jag söka om ett nytt visum innan det gamla gått ut?
Ersätter då det nya det gamla eller de behöver inte överlappa?

Återansökte om utgående arbetsvisum väl på plats i Kina. Då satte dom ett startdatum som började gälla dagen efter det gamla gick ut. Det var visserligen 5 år sedan, så saker och ting kan ju ha ändrats.
 

Dr. Miles

Expert
Om man har uppehållstillstånd (外国人居留证) måste det gå ut innan man kan ansöka kinesiskt visum igen. Det har varit så tidigare i alla fall.
 

Troy1

Medlem
Hur och var gör man det i HKG och vilken framförhållning behövs?
Vad kostar det där jämfört med Sverige?

Gör man det via kinesiska foreign ministry, så kostar det ungefär 200 kronor och tar tre dagar. Dubbla priset för express, en dag. Är man där när det öppnar går det riktigt snabbt och smidigt. Senast jag gjorde det (ca 1,5 år sedan) behövde jag inga hotellbokningar eller biljetter heller.
 

chazzie

Medlem
Enligt hemsidan för konsulatet i Hong Kong kan man inte ansöka som "non-resident" i Hong Kong:

4, If you don't reside or work in Hong Kong permanently, you are required to apply Chinese visa from the Embassy or Consulate-General of Peoples' Republic of China in your resident country.

Stämmer detta eller är det bara något för att minska trycket på ansökningar? =}
 
Enligt hemsidan för konsulatet i Hong Kong kan man inte ansöka som "non-resident" i Hong Kong:



Stämmer detta eller är det bara något för att minska trycket på ansökningar? =}

Jag har kollegor som gjort misstaget att resa in på "single entry-visa", stuckit över till Hongkong på helgen och sedan inte kunnat komma in igen. De har då tvingats tillbringa två dagar extra i Hongkong i väntan på ett visum till Kina. Så på något sätt har de löst det.
 

Troy1

Medlem
Enligt hemsidan för konsulatet i Hong Kong kan man inte ansöka som "non-resident" i Hong Kong:



Stämmer detta eller är det bara något för att minska trycket på ansökningar? =}

Så brukar det väl vara på de flesta ambassader, att de vill att man söker visum från ambassaden i sitt hemland. Enligt Kinesiska ambassaden i Stockholm (för några år sedan) sa att man var tvungen att söka visum i Sverige som svensk. Men jag har själv sökt i både Hong Kong (två gånger) och i Ulan Bator utan någon endaste fråga. Man jag vill inte garantera någonting.
 
Toppen