Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

Det finns nu information om fingeravtryck på visa application centers hemsida (i news sektionen). Det verkar som det redan trätt i kraft och jag antar att det nu inte går att ansöka via post (innan man har lämnat fingeravtryck en gång). Man tar ju nu även fingeravtryck på vissa ställen när man åker in i landet. Oklart om man måste göra det vid båda tillfällena.

Vad jag har hört så verkar de ovilliga (undantag finns säkert) att utfärda visum i andra länder än där man är medborgare eller bosatt, förutom HK då (vilket dock är via resebyrå).

@pqvst Jag skulle sökt vanligt visum istället för att försöka med visa on arrival i Shenzhen. Det går säkert bra, men det är onödigt att chansa om du har tid att söka ett vanligt. Särskilt om du planerat att vara där flera dagar så är det ju segt att åka upp till gränsen och få vända. Sen är det alltid bra med marginaler, vad händer om du tappar passet eller blir sjuk etc?

Om någon vill ha Shenzhen-tips så är det bara att säga till (kanske i en annan tråd dock).
Skickade precis in mitt pass, får se om jag får något visum eller inte.
 

pqvst

Medlem
@pqvst Jag skulle sökt vanligt visum istället för att försöka med visa on arrival i Shenzhen. Det går säkert bra, men det är onödigt att chansa om du har tid att söka ett vanligt. Särskilt om du planerat att vara där flera dagar så är det ju segt att åka upp till gränsen och få vända. Sen är det alltid bra med marginaler, vad händer om du tappar passet eller blir sjuk etc?

Jag kommer att söka ett vanligt visum (express) på måndag. Har läst lite mer och det verkar som att de helt random neckar visa on arrival. Vill inte chansa då jag planerar vara där i 5 dagar och har redan bokat hotell. Och som du säger, kan vara bra med marginaler (t.ex. om något skulle hända sista dagen...)

Se kommentarer här:
Getting a Visa on Arrival in Shenzhen: HKTravelBlog

Guide för att söka vanligt visum i Hong Kong:
How to Get a Chinese Visa in Hong Kong: A Step-by-Step Guide - Thrifty Nomads
 

Hafermann

Medlem
Har fått feedback från Comet, och fingeravtryckskravet kommer inte påverka min ansökan.

Toppen ju!
Fick också besked att de som handlades tom förra veckan, inte hade krav om biometriska innehåll.

Tyvärr reser jag inte förrän mitten av mars, så därför kunde jag inte ansöka redan. Blir en runda på konsulatet :)
 

pqvst

Medlem
För er som vill skaffa kinesiskt visum i Hong Kong, jag kan starkt rekommendera följande:
FBT ChinaVisa Agency - Fast and Reliable application of China Visa in Hong Kong

Jag gick bara dit, väntade lite i kö, fick en blankett att fylla i, och de fixade även foto (+50 HDK).

Jag betalade 750 HDK för ett single-entry turist visum som jag kunde hämta dagen efter. Super snabbt och smidigt! :D

(Följ vägbeskrivning på google maps, ta rulltrappan upp och sen hiss till 9e våningen)
 

Sim

Medlem
För er som vill skaffa kinesiskt visum i Hong Kong, jag kan starkt rekommendera följande:
FBT ChinaVisa Agency - Fast and Reliable application of China Visa in Hong Kong

Jag gick bara dit, väntade lite i kö, fick en blankett att fylla i, och de fixade även foto (+50 HDK).

Jag betalade 750 HDK för ett single-entry turist visum som jag kunde hämta dagen efter. Super snabbt och smidigt! :D

(Följ vägbeskrivning på google maps, ta rulltrappan upp och sen hiss till 9e våningen)

Trevligt, typ samma som CTS då. Tidigare kunde man inte använda sig av express som svensk, vilket nu både CTS och FBT skriver är möjligt på sina hemsidor.

Är ju troligen överflödigt att säga det, men om du går över gränsen vid Lo Wu så kommer det stå svarttaxikillar på andra sidan. Ignorera dem och följ antingen taxiskyltarna till de vanliga taxibilarna eller gå ner i tunnelbanan.
 

011430121

Medlem
Jag var igår på Karlavägen 108 i Stockholm vet inte vad stället heter
Hade med mig foto men det dög inte satt lite snett på bilden, det finns en fotoautomat i lokalen så det var bara att ställa sig i kön, och sedan köa igen för att få handlingarna godkända för att få könummer till ansökningsluckan.
Jag hade missat att ta kopia på passets uppslag med fotot, de fixade de för 5kr.
Hade med mig kopior på SAS bokningen samt kopior på Hilton bokningarna, dessutom ville de ha resrutten skrivit på baksidan av flygbokningen och varför jag reser till Kina
För engångs skull höll jag käft, skrev det som står på SAS bokningen och skrev turistbesök, damen godkände detta, visumet är klart om 4 dagar.
Besök varade i 50 minuter och 1230kr fattigare men det blev några SAS EB poäng på kommunist statens ockerpris.
 
Toppen