Senaste nytt

Hur gör ni när ni söker visum till Kina ?

GOTATH

Medlem
Korta frågor:

1. Hur många dagar tar det att få visum till Kina?
2. Behövs något utöver pass och ifylld blankett?

1. För mig tog det fredag-onsdag via Kinesiska visumcentralen i Göteborg
2. Glöm inte att även ta med en kopia på passet. Fick inte lämna in min ansökan pga den detaljen och personalen hade ingen möjlighet att göra en kopia heller...
 

intuition

Medlem
Kravet är borta! Har en kompis som lämnade in den 21:e utan problem trots att han har nytt pass och inte det gamla kvar.

Hur vet man att kravet är borta? Det finns ingen info på varken ambassadens hemsida eller visaforchina.org. De har till och med tagit bort all info om vilka dokument som ska skickas med för olika visa-typer...
Så vi tvingas betala en service-avgift till CVS Center för att de ska hantera ansökan, men de kan inte bemöda sig ens med att tala om vad som krävs för att få visa. Jvla skitföretag...


Jag lämnade in den 16:e september och fick ingen fråga om gamla pass men jag hade dom med och när jag frågade om hon vill ha dom så tog hon emot dom.
Så om man inte lämnar det gamla passet är det OK och om man frågar då ska det lämnas? Förvirrande! Om man skickar ansökan med post är det ju lite svårt att fråga.
 

staff

Medlem
Med det visumet får man inte besöka resten av Kina och får inte heller konvertera det till vanligt kinesiskt visum medan man är i Shenzhen.
Jag har faktiskt anvant detta visum 4 ganger sedan jag skrev det inlagget. Forutom att man maste stanna i Shenzhen sa ar det en riktigt smidig process. MTR till gransen fran HK, ansoka om visum och ga igenom passkontroll, och sen Shenzhen Metro till valfri destination.
 

intuition

Medlem
CVS center tar nytt rekord i meningslösa avgifter. "Servicen" att ta emot ansökan och transportera den till ambassaden kostar nu helt ofattbara 1000 kr per pass. 24 MKr omsätter man på den här nonsens-verksamheten. Det HK baserade moderbolaget heter förresten "Fame Harvest"säger väl en hel del om hur någon högt stående partipamp ser på visa-verksamheten.

Så kostnaden för ett visa har typ tredubblats på 6 år. Nästa år tänker jag helt klart bara göra korta besök och använda mig av transit visa istället.
 

Dr. Miles

Expert
Nästa år tänker jag helt klart bara göra korta besök och använda mig av transit visa istället.
Så länge du ansöker transit visa i Sverige lär det kostar lika mycket som vanligt single entry visum.

http://www.visaforchina.org/STH_EN/upload/file/20170221/schedule of fees.pdf


När man ansöker kinesiskt visum i ett annat land, kostar det inte lika mycket.
T ex 1.600 THB (inkl. Visa Centers avgift) i Bangkok.

http://www.visaforchina.org/BKK_EN/yyxz/278204.shtml
 

intuition

Medlem
Så länge du ansöker transit visa i Sverige lär det kostar lika mycket som vanligt single entry visum....
Syftade naturligtvis på gratis TWOV.
Visa-centrets avgifts-schema är förresten fantastiskt. Det finns en separat kolumn för ansökan via post som är dyrare än ansökan via besök. Fast i den avgiften ingår ändå inte portot på 98 kr som de fakturerar separat. Låt mig gissa att det nästa år tillkommer en expeditionsavgift på någon hundring.

Att söka i andra länder fungerar inte alltid - ibland kräver ambassaden att du kan uppvisa residency för just det landet, annars hänvisar de till hemlandet. Vet du med säkerhet att Bangkok accepterar ansökan från svenskar?
 
Toppen