Senaste nytt

Hur gör ni när en kärlekspartner kommer in i bilden?

Trox

Medlem
Jag bjuder på uppgraderingskostnaden, anv poäng oftast, då det inte finns någon förståelse för vad problemet med economy är.
 

sembl

Medlem
Jag introducerade det sakteligen, hon fick flyga ekonomi som vanligt över pölen. Sedan började jag uppgradera henne med poäng till SAS plus från IAD. Nu senast fick hon åka BA Club World och två dagar senare säger hon...det fattas ju bara 600 miles för henne att nå Guld på AA och att hon vill nå det utan att egentligen fatta att det inte ger så mycket mer just nu. Men hon börjar förstå detta med att vara medveten resenär och att inte bara ta det billigaste utan att ta det som är mest värdefullt

Så jag tror om man planterar in det sakteligen utan att sälja in det från dag ett så kommer det vara hon som föreslår att man reser business då hon upptäckt hur mycket trevligare resan blir med en bra start.
 

flapps

Medlem
Jag har en kompis som alltid reser business men flickvännen reser economy longhaul... Det verkar inte vara några problem för dom. Jag själv vill ha en nöjd och glad fru flapps så jag betalar ALLTID våra flygbiljetter vare sig vi reser biz eller eco...:)
 

TjudöBoy

Medlem
Att uppgradera/betala för frun går väl ann, men skall man lägga till några barn (som oftast blir resultatet av en flickvän/fru ;)) så är det tyvärr inte så "roligt" mera när man skall betala...
I amerikanska filmer ser man ofta att föräldrarna åker first/business å barnen i economy, hur bokar man det på nätet månne?? :p
 

Senator

Moderator
Eftersom vi som grupp härinne är (tyvärr) ganska homogent manlig, tror jag vi till stor del talar om möjligheten för oss män att vara lite galanta gentlemän.

Jag har nog själv aldrig mått så dåligt på en resa som när jag åkte i affärsklass och dåvarande flickvän med dotter åkte i ekonomiklass. Kommer jag aldrig göra igen, men hon gjorde ingen sak av det. Men det handlar lite också om hur långt man har kommit i en relation, vad man värderar tillsammans, och i dagens Sverige finns det trots allt en stor möjlighet att kvinnan i relationen har mer pengar i plånboken :) Så varför skall jag betala för hennes affärsklass :)

Min "strategi" har varit använda poäng för respektive och köpa biljett till mig så vi håller kostnaden nere.

Sedan vill jag påstå att för 95% av alla jag känner är detta en icke-fråga. Nästan alla jag umgås med är det viktiga vart man skall åka, men inte hur man tar sig dit. Vidare prioriterar nästan alla jag känner inklusive tidigare flickvänner pengarna på bättre boende, upplevelser där, samt shopping.

Jag kan själv känna mer och mer att det känns lite konstigt att köpa en affärsklassresa med gizillion segment för ett antal feta kronor, sedan bo en vecka på Ibis i Akalla och käka McDonalds varje dag för man inte har råd med annat. Vi prioriterar alla olika men för mig handlar det mer och mer om destinationen, och mindre och mindre om själva flygande.. (Jag vet jag svär i kyrkan nu) :rolleyes:
 

Ziplock

Medlem
Jag har en kompis som alltid reser business men flickvännen reser economy longhaul... Det verkar inte vara några problem för dom. Jag själv vill ha en nöjd och glad fru flapps så jag betalar ALLTID våra flygbiljetter vare sig vi reser biz eller eco...:)
Jag vet också ett par där mannen ofta åker business och frun economy, men det beror på att han är närmare två meter och hon är kring 1.50. :D
 

Palazzi

Medlem
Jag tror de flesta håller med om att det är viktigast att resa i SAMMA kabinklass, oavsett om det är affärsklass eller ekonomiklass. Att värdesätta sitt eget välmående framför det gemensamma leder nog till en avslutad relation (med fog).

Tycker man inte att pengarna motiverar värdet av affärsklass, eller att man helt enkelt inte har resurserna, så får man umgås i ekonomiklass o på destinationen.
Min gissning är att de flesta respektive varken bryr sig om kabinklass, eller vant sig med att sitta längst fram i flygplanet - det är främst vi på BC.se

Sanningen är ju också den att man oftast spenderar 7-14d på destinationen...... och maximalt ett i flygplanet Frågan är ju då var vill man lägga pengarna?
Kan man få båda är det väl en ypperlig möjlighet att skämma bort sig, men det är inte prioritet för de flesta.

Det där med svensk hushållsekonomi har jag däremot aldrig fått ihop. Känner att det är ointressant om min respektive (eller mina vänner) har råd att själva betala för sin resa. Jag betalar för att jag vill/kan betala, och inte för att det ska betala sig i längden.
Desto sydligare i världen man rör sig, desto mindre talar man om att "de jämnar ut sig". Där bjuder man på en kaffe för att man värdesätter sällskapet, och inte för att man förväntar sig att bli bjuden på nästa kopp.
 

Treo

Medlem
Att uppgradera/betala för frun går väl ann, men skall man lägga till några barn (som oftast blir resultatet av en flickvän/fru ;)) så är det tyvärr inte så "roligt" mera när man skall betala...
I amerikanska filmer ser man ofta att föräldrarna åker first/business å barnen i economy, hur bokar man det på nätet månne?? :p

Det är inte längre möjligt att få med (tonårs-)barnen i ekonomiklass utanför Europa (än mindre hustrun!).
Eftersom jag har mig själv att skylla (för både barnen och deras resvanor) och ekonomin tål det (tack BC!) så klagar ingen.
 
Toppen