Senaste nytt

Hur gör man för att boka familj på 4 i business till Cooköarna med Eurobonus

A380*G

Medlem
Hur gör man för att boka familj på 4 i business till Cooköarna med EB

NZ släpper visst platser tidigare än 30 dagar., och ja det är möjligt att boka F på LH med andra program än M&M och USDM.
 

Viking75

Medlem
Nu har jag varit i kontakt med bokningen för award resor med EB för första gången. Fick ett väldigt,väldigt bra bemötande!

Enligt agentens erfarenhet så händer det att NZ släpper sina awards ca 10 månader i förväg, då nästan uteslutande i ekonomi klass. och ju närmare man kommer (30) dagar så kan de i viss mån även släppa C.


Att ta sig från sverige till SFO vidare till LAX i C var inga jätte problem. Tipset var som ni redan sagt att själv hitta resorna innan man ringer in till EB.
Förslaget var dock (vilket jag redan varit inne på) att göra ett Stopover i Los Angeles. Ha en separat bokning i ekonomi för cash T/R LAX-RAR och uppgradera med poäng. Risken att lyckas boka hela resan i C i ett svep är försvinnande liten idag, mycket tack vare NZ. på vägen tillbaka gör vi ytterligare ett Stopover i Los Angeles för att maximera möjligheten att hitta retur resa i C på vägen hem.

Det är visserligen tillåtet att lägga upp bokningen via Auckland men då passerar vi nya zoner och vi det innebär att det går åt riktigt mycket onödiga poäng.

Nu fungerar ju även Asien vägen, dock kör man återigen fast i Auckland till RAR vad gäller C.

Spontant känns rutten via USA enklare.

Men som sagt nu lägger vi detta på is det är låååångt kvar.
 

Dr. Miles

Expert
Min tidigare erfarenhet visar att Air New Zealand(NZ) släpper mer award platser runt 2 månader före avgång.

Om du använder Expert Flyer, kan du sätta påminnelse på Air New Zealand award platser. Så att Expert Flyer skickar mail när vald datum har fått ledig award plats(er)

Sökning av award platser på Air New Zealand flighter
Screenshot20120902_1.jpg

Klicka på utropstecken ikonen på höger sidan av sökresultatet. Där kan du skapa påminnelse.
Screenshot20120902_2.jpg
 

agehall

Medlem
Förslaget var dock (vilket jag redan varit inne på) att göra ett Stopover i Los Angeles. Ha en separat bokning i ekonomi för cash T/R LAX-RAR och uppgradera med poäng. Risken att lyckas boka hela resan i C i ett svep är försvinnande liten idag, mycket tack vare NZ. på vägen tillbaka gör vi ytterligare ett Stopover i Los Angeles för att maximera möjligheten att hitta retur resa i C på vägen hem.

Uppgradering för poäng med *A kan vara (är) lika komplicerat som att boka bonusresor. De bokas oftast till samma award buckets, så finns det inga awardstolar så lär du inte kunna uppgradera. Dessutom kan du bara uppgradera de dyraste biljetterna med poäng...

Jag skulle nog ta mig till AKL och sedan flyga därifrån till RAR. Det måste vara enklast.
 

Viking75

Medlem
Menar du att de tas ur samma award bucket trots att man i teorin bokar ekonomibiljetterna långt i förväg och direkt ansöker om att få uppgradera med poäng? Det vore riktigt surt i så fall.

Om det är som du säger har AKL stor fördel, då de har många fler avgångar till RAR.
Men å andra sidan tycker jag att det är svårare att hitta vettiga alternativ från Sverige dit. Vill helts flyga via en SAS destination typ NRT eller BKK(som kanske försvinner). Men den här vägen har jag som sagt kollat för lite för att avfärde. (Jag har för avsikt att bränna en amex award för att ha en vettig möjliget med poäng osv.)
Jag uppskattar verkligen dina inlägg Agehall då de ger mig mycket bra info.

Tack även alla andra ex AHO för tipset med Expert flyer
 
Last edited:

agehall

Medlem
Menar du att de tas ur samma award bucket trots att man i teorin bokar ekonomibiljetterna långt i förväg och direkt ansöker om att få uppgradera med poäng? Det vore riktigt surt i så fall.

Det är iallafall inte ovanligt. Men det kan variera. Oavsett så måste platserna finnas tillgängliga när du försöker uppgradera, annars blir det bara ett nej från systemet.

Använd ExpertFlyer och kolla runt lite på deras awards & upgrades. Det kan även vara läge att skaffa KVS för att söka efter platser.

Sedan kommer ju den andra haken som jag nämnde, nämligen bokningsklasserna. Det är bara de dyraste som du kan uppgradera vilket gör att dina economybiljetter kan kosta mer än en billig businessbiljett. Du kan glömma att uppgradera en 5kkr biljett till BKK/NRT i förväg. Räkna snarare med 15-20kkr för en biljett du kan uppgradera.
 

Viking75

Medlem
Håller er lite uppdaterade!

Det har trillat in mycket mer poäng än jag trodde det senaste. Jag är nu uppe i ca 400 000.
Således har jag passat på att kolla med EB ang ev routing.
Vad jag ville veta var om det var OK att flyga tex ARN-FRA-SFO-AKL-RAR för 180 000 poäng. Fick återigen en mycket tillmötesgående agent att faktiskt provboka sträckan och till min glädje så är en sådan resa helt OK.
Väl mött
 

Stefan62

Medlem
Håller er lite uppdaterade!

Det har trillat in mycket mer poäng än jag trodde det senaste. Jag är nu uppe i ca 400 000.
Således har jag passat på att kolla med EB ang ev routing.
Vad jag ville veta var om det var OK att flyga tex ARN-FRA-SFO-AKL-RAR för 180 000 poäng. Fick återigen en mycket tillmötesgående agent att faktiskt provboka sträckan och till min glädje så är en sådan resa helt OK.
Väl mött


Låter spännande - är det en självklarhet att få boka så eller var det bara "rätt" agent?

Vad blir skatter och avgifter på en sådan biljett?

Jag antar att det är C hela vägen för 180 000 poäng! (?)
 
Toppen