Senaste nytt

Hur gör man för att boka familj på 4 i business till Cooköarna med Eurobonus

Stefan62

Medlem
Business kommer att kosta 4x180k, så minst 480k.


Jag funderar på en liknande resa om något år, men förstår att det kan vara svårt att hitta platser just de datum man önskar - men jag är också intresserad av att veta vilka tillkommande avgifter, skatter och bränsletillägg det handlar om. För det jag förstått är att om man åker med icke-SAS så tillkommer en del. Finns det något enkelt sätt att få veta tilläggen - att ringa SAS är inte ett enkelt sätt!
 

agehall

Medlem
Gjorde en snabb koll på cash+points. Om man tittar på ARN-BKK så kostar en sådan resa 234k i C (billigaste C-klass) per person. Om man balanserar ner det så att en det kostar ca 100k pp istället så får du en kostnad på 11kkr pp istället - och då är du bara halvvägs...

Och nej, du kan inte boka cash+points annat än om du flyger med SAS. Testar man att söka på destinationer dit inte SAS flyger själva så får man inte upp något alls på hemsidan.
 

Viking75

Medlem
Palazzi, Min första tanke gällande SAS och Star till Cook var, Göteborg till London med SAS och resterade väg med Air New Zealand vilka tyvärr inte verkar släppa award trips i förväg direkt! Att resa långt i Eco är inget alternativ då får vi vackert betala för oss istället.

Andreas, Jag hör vad du säger! men ungarna ska med i fram, ha ha.
 

Ubbe

Medlem
Ja det ska gå! Svårigheter har en förmåga att få mig att försöka ännu hårdare. Förövrigt är jag riktigt tacksam för Era förslag som tex att även kolla routing via Asien och framför allt en sån enkel sak som Ubbe säger vilket jag aldrig tänkt på.

cash+points inom Star ska jag kolla upp men jag är övertygad om att agehall har rätt, och då är det inte realistiskt. (rätta mig om jag har fel men cash, points måste vara bland det sämsta alternativen därute?)
Självklart är Cash and points sämsta alternativet eftersom det är det alternativet som den säljande parten hänvisar till. (sen tror jag inte att SAS säljer cash and points med partnerflyg i *A.) Kan ha fel här.
Cash and points för en smålänning som mig är just det att boka någon eller några biljetter med points och resten med cash. Då suger man ut det gottaste ur godispåsen... Precis som en medveten resenär ska göra :cool:
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Palazzi, Min första tanke gällande SAS och Star till Cook var, Göteborg till London med SAS och resterade väg med Air New Zealand vilka tyvärr inte verkar släppa award trips i förväg direkt! Att resa långt i Eco är inget alternativ då får vi vackert betala för oss istället.
.

Ja, då är det väl bara att betala för C för någon av resenärerna, som Ubbe skriver i inlägget ovan. Ingen aning om vad en sådan biljett kan tänkas kosta dock..
 

Palazzi

Medlem
Annars finns ju ett helt annorlunda sätt:

Ni åker TK Comfort Class (http://www.businessclass.se/reserap...ing-med-turkish-airlines-i-comfort-class.html) ARN-IST-NRT för 10.500kr/pers. Sedan köper du 160.000 United Miles på 50% rea för 20.500kr totalt. Dessa 160.000miles räcker till 4 T/R i C från Japan till Cook-öarna, med flera routingalternativ...

Totalt har du spenderat 62.500SEK (som EN businessbiljett till Cook-öarna med NZ). Du har även tjänat fler poäng till EB när du åkte TK Comfort.

Sedan spenderar du istället dina kvarvarande EB-poäng så här (http://www.businessclass.se/sas-eur...-foer-240-000-eurobonus-poaeng.html#post68288) :p Det blir bara 180.000EB för fyra T/R i Business, haha. Ungarna bör se världens baksida i tidig ålder;)
 

palmen

Moderator
Vore det inte en idé att ta sig till Japan för sina poäng i EB, då kostar det 440.000 i C tur och retur. Från Japan har jag för mig att jag sett AHO posta någon deal med United tror jag det är när man kommer tor till Rarotonga för 40k poäng hos united per person, dvs man behöver köpa 160k totalt. Har ingen koll på hur mycket det kostar men kanske kan vara ett alternativ i alla fall.
Familjen kanske får dela upp sig så att 2 åker dag 1 och 2 åker dag 2 på någon sträcka för att det ska finnas tillgång. Har själv inte tittat på tillgången men vad jag läst mig till på bc.se så är det nästan uteslutet att hitta 4 platser i C som bonusresa.
 

Stefan62

Medlem
Kanske Amex "2-4-1" - skulle vara ett alternativ till någon asiatisk destination och sedan använda poäng eller cash för den "sista" biten...
 
Toppen