Senaste nytt

Hur gör jag nu, problem i Bogota

Nu behöver jag lite råd och hjälp från alla superexperter. Jag och tjejen har precis landat i Bogota men vi är på väg till Lima allt bokat i business. Vi har rest med SAS plus till LHR och Med Avianca i business class. Flyget till London var en timme sent vilket betydde att tjejens bagage med största säkerhet inte är med själv reser jag alltid med handbagage och är därför helt orutinerad vid försenat eller saknat bagage.

När vi landade i Bogota var vi också drygt en timmes försenade och vid utgången till planet så stod en vänlig tjej och meddelade att vi är inbokade på nästa flyg till Lima med Avianca men 7h senare. Vi trodde vi skulle hinna men fick inte gå ombord på ordinarie Lima flighten.

Resan är en Awardresa och bränsletillägg och skatter är betalda med Amex premium ca 4000kr per pax. Jag har nyligen skaffar ett Elitekort. Vi har bra reseförsäkring via våra hemförsäkringar.

Problemet är att vi bara är i Lima i 2 nätter på lördagmorgon flyger vi till Cusco är där i två nätter sen flyger vi till Sao Paulo är där i tre nätter sen blir det ihla grande i 9 nätter. Frågan är hur vi skall lyckas hinna få tag i hennes bagage och vilka regler gäller? Och hur mycket ersättning kan vi eg kräva i värsta fall tar det ju 7-10 dagar innan taimingen med bagaget löser sig.

Sen är fråga 2. Då vi blev ombokade till ett nytt flyg 7h senare vad kan man kräva för ersättning gäller EU reglerna? Eller är det sydamerikanska regler som gäller. Och vad gäller

Har försökt hitta en lösning på dessa 2 delikata problem och skulle vara ytterst tacksam för hjälp.

Ber om ursäkt om tråden hamnade fel forum, länka gärna vidare till aktuellt forum

Varma hälsningar
Mattias
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Sen är fråga 2. Då vi blev ombokade till ett nytt flyg 7h senare vad kan man kräva för ersättning gäller EU reglerna? Eller är det sydamerikanska regler som gäller.
Ja, ni är berättigade till 600 Euro/person. Givetvis kommer Avianca hoppas att ni är okunniga och hävda att Lima ligger utanför EU och därför inte täcks av EU261/2004, men då är det bara att hänvisa till detta fallet: European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Passengers on connecting flights must be compensated when their flight arrives at the final destination at least three hours late
 

Brandten

Medlem
Kom ihåg PIR rapport för bagaget när ni kommer fram!

I övrigt gäller Amex Premium försäkring både för bagaget och för missed connected (om något av undantagen inte infaller).

upload_2018-12-13_13-33-25.png




2. Försäkrad ersätts med upp till 1 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall: a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den försäkrades fordon havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett, b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett. c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett. 3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till: a) Bagageförsening. Maxbelopp 2 000 kronor per person om den försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den försäkrades ankomst, b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 2 000 kronor per person om försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den försäkrades ankomst, UNDANTAG ALLMÄNNA UNDANTAG ÄR TILLÄMPLIGA FÖR ALLA FÖRMÅNER I RESEFÖRSÄKRINGEN. SE SIDAN 7. SÄRSKILDA UNDANTAG FÖR FÖRSENINGSSKYDD ÄR FÖLJANDE. 1. Ytterligare kostnader i de fall då flygbolaget, järnvägsbolaget eller rederiet har erbjudit alternativa researrangemang som den som den ”försäkrade har tackat nej till.” 2. Bagageförsening (punkt 3 a och b ovan) på den sista destinationen i den försäkrades hemresa. 3. Vid bagageförsening enligt ovan, varor som inte är direkt nödvändiga för den försäkrades resa. 4. När försäkrad inte har erhållit en PIR-rapport (Property Irregularity Report) från aktuellt flygbolag på destinationen för saknat bagage. 5. Där försäkrad frivilligt accepterar ersättning från flygbolaget i utbyte mot att inte resa med en överbokad flygning.




https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/forsakringsvillkor/sas-premium.pdf
 

Big Birger

Medlem
PIR-rapporten är helt klart nyckeln. Dela med er av er resplan till flygbolaget så de kan skicka väskan till det ställe ni befinner er på längre fram om inte väskan kommer med "nästa plan".

Spara kvitton på det som är "nödvändigt" och betala det med Amex i första hand, så underlättar det ersättningen. Vad som är "nödvändigt" är upp till er, och de brukar vara rätt generösa med tolkningen.

Det är fullt tillåtet att ställa krav på flera parter, så om du även har en hemförsäkring som täcker försenat bagage så kan du ansöka om det när du kommit hem. Jag har även varit med om att SAS har betalat ut ersättning, trots att Lufthansa har gjort det också.

Hoppas det löser sig smidigt.
 

Taggen

Medlem
Världsklass, Skall jag göra ansökan nu eller gör jag den när jag väl landat i Lima?
Se till att spara alla boardingpass och håll koll på biljettnumret. Gällande baggage så är det som redan sagt, PIR-rapporten är ett måste för ev. förseningsersättning men det är aktuellt först i Lima men det antar jag du räknat ut. Kolla med personalen redan nu om baggaget är kvar i London så de kan börja efterlysa det så kanske du hinner få det innan ni flyger vidare på lördag. 7-10 dagar för att lösa sig med baggaget är väldigt pessimistiskt. Vet dock inte hur de gör när du redan rest vidare om baggaget anlänt senare.
 
Förresten, vad var anledningen till förseningen? För att man ska få ersättning måste förseningen bero på orsaker bortom flygbolagets kontroll.

Vi skulle landa 0350 lokal tid men vi landade 05:35 flighten skulle vara 11.10h men den effektiva flygtiden blev över 12h. Ordinarie Lima flyg skulle avgå 0630 med boarding 05.20 och då bokade Avianca självmant oss till den 7h senare flighten. Trots att vi försökte övertala dom att vi skulle hinna var det bara ett stort no, no, no
 
Toppen