Senaste nytt

Hur gör flygbolag ökonomi utav det? (Qatar Airways, Turkish Airlines etc)

O99

Medlem
Har en nära bekant som är högt uppsatt i ett av Gulfbolagen och jag känner mig manad räta ut lite frågetecken.

1. Nej, de får inte "gratis bränsle" eller ens subventionerade priser. Bränslekostnaden i procent av gulfbolagens utgifter är densamma som flera västerländska flygbolag. Det här bör till och med kunna bekräftas bara av att titta på de årsredovisningar som finns tillgängliga.

2. Alla tre bolag går med en ordentlig vinst utan subventioner. Historiskt har de fått indirekta subventioner i form av lån med låg/ingen ränta för att bygga upp verksamheten men detta var länge sedan (åtminstone i det bolag jag har insyn i). De senaste åren har pengarna nämligen uteslutande gått i motsatt riktning (0kr i utbetalningar till bolaget, stora belopp till staten för återbatlning av lån).

Anledningen till att de går så bra och kan ha så låga priser ibland är väl egentligen främst två. Dels har de här länderna inga eller låga skatter vilket ger bolagen med bas där totalt sett stora kostnadsfördelar även om de inte har någon fördel vid skatt på själva flygbiljetten. Sedan har de helt enkelt gjort ett bra jobb. Man har legal flera år före konkurrenterna på många punkter när det kommer till vad konsumenten vill ha. Man har också byggt upp en väldigt effektiv organisation där man redan från början byggt företagen utifrån en tydlig vision av vad deras roll på marknaden kommer vara om 15-20 år. Att arbeta så långsiktigt drar i slutändan ned på kostnaderna rejält.

Edit: Det gynnsamma geografiska läget måste såklart också nämnas.

Lockpriser som är för låga för att göra vinst på är väl sedan inget nytt för någon här? Alla bolag ägnar sig åt detta i någon uträckning. Målet är oftast att just locka till sig nya kunder och gulfbolagen har nog mer att tjäna på denna taktik än många andra bolag. De har en väldigt bra produkt samtidigt som det finns en ovanligt stor skepsis mot dem från många resenärer.

Genom väldigt låga priser lockar man till sig tidigare skeptiska kunder som nu på grund av väldigt förmånliga villkor inte längre kan låta bli och sedan är tanken att produkten ska få dem att stanna. Det fungerar inte alltid men man tjänar tillräckligt med kunder för att dessa förlustpriser med jämna mellanrum ska vara lönsamma.
 
Last edited:

O99

Medlem
@099 Inget om anställningsvillkor?


Hur menar du? Om du tänker på de kontroverser som finns och varit så är det mer en fråga om religion och kultur än att de skulle försöka tjäna pengar på dåliga villkor. Löner och ersättningar är fullt jämförbara med andra stora bolag (i vissa fall bättre) så jag skulle inte säga att just anställningsvillkor är en förklaring till att det går bra ekonomiskt.
 

johhenrik

Medlem
Min något begränsade insikt in i Emirates säger att löner för crew och chefer är helt klart bra. Dock tvivlar jag ju på att alla löner runt omkring, så som baggagehanterare, support, backend etc ligger lika högt. Jag skulle nog tro de har en betydligt lägre personalkostnad totalt än gamla legacy carriers. Men, jag gissar bara.
 

Dr. Miles

Expert
Som nämnts i ett tidigare inlägg kan man aldrig sälja gårdagens flygplats så där finns en faktor som påverkar prissättning. En annan faktor är att bara för att Qatar säljer mycket billiga biljetter till Asien från Skandinavien kanske de inte alls säljer lika billiga biljetter från andra marknader. (Vet inte hur deras rea-struktur är i överiga Europa). Dessutom räcker det med ett fåtal fullprisbiljetter för att kompensera en ganska stor mängd rea-biljetter. "The magic of yeild management" ;)
Ja, antagligen Business class marknad i Norden är inte så stor som i andra länder.

Gulfbolagen kör kampanjer då och då även från Tyskland men jag kan säga att prisnivån inte är som från Norden.
Business class biljettpriser från Tyskland är ofta flera tusen kronor dyrare än priser från Norden även vid kampanjer.

Min något begränsade insikt in i Emirates säger att löner för crew och chefer är helt klart bra. Dock tvivlar jag ju på att alla löner runt omkring, så som baggagehanterare, support, backend etc ligger lika högt. Jag skulle nog tro de har en betydligt lägre personalkostnad totalt än gamla legacy carriers. Men, jag gissar bara.
Fast det skulle vara likadant även hos THAI eller Air China men deras priser är inte speciellt billiga, i alla fall inte i Business class.
 

AABack2ARN

Medlem
En annan sak jag funderar på när det gäller exempelvis Qatar (och en del andra bolag tror jag) som kan möjliggöra riktigt låga priser är att dessa bolag begränsar de billigaste biljetterna till flyg som utförs av dem själva enbart.

Reapriserna hos Qatar gäller exempelvis enbart på flyg som utförs av just Qatar (och i något fall Cathay tror jag men det kan nog ha med Jonit Venture att göra). Då slipper man dela med sig av pangarna till andra bolag och det kan nog sänka priserna något. BA har väl liknade krav på en del av sina billigaste biljetter till Asien och över Atlanten är det JV så där spelar det kanske mindre roll.
 
Toppen