Har en nära bekant som är högt uppsatt i ett av Gulfbolagen och jag känner mig manad räta ut lite frågetecken.
1. Nej, de får inte "gratis bränsle" eller ens subventionerade priser. Bränslekostnaden i procent av gulfbolagens utgifter är densamma som flera västerländska flygbolag. Det här bör till och med kunna bekräftas bara av att titta på de årsredovisningar som finns tillgängliga.
2. Alla tre bolag går med en ordentlig vinst utan subventioner. Historiskt har de fått indirekta subventioner i form av lån med låg/ingen ränta för att bygga upp verksamheten men detta var länge sedan (åtminstone i det bolag jag har insyn i). De senaste åren har pengarna nämligen uteslutande gått i motsatt riktning (0kr i utbetalningar till bolaget, stora belopp till staten för återbatlning av lån).
Anledningen till att de går så bra och kan ha så låga priser ibland är väl egentligen främst två. Dels har de här länderna inga eller låga skatter vilket ger bolagen med bas där totalt sett stora kostnadsfördelar även om de inte har någon fördel vid skatt på själva flygbiljetten. Sedan har de helt enkelt gjort ett bra jobb. Man har legal flera år före konkurrenterna på många punkter när det kommer till vad konsumenten vill ha. Man har också byggt upp en väldigt effektiv organisation där man redan från början byggt företagen utifrån en tydlig vision av vad deras roll på marknaden kommer vara om 15-20 år. Att arbeta så långsiktigt drar i slutändan ned på kostnaderna rejält.
Edit: Det gynnsamma geografiska läget måste såklart också nämnas.
Lockpriser som är för låga för att göra vinst på är väl sedan inget nytt för någon här? Alla bolag ägnar sig åt detta i någon uträckning. Målet är oftast att just locka till sig nya kunder och gulfbolagen har nog mer att tjäna på denna taktik än många andra bolag. De har en väldigt bra produkt samtidigt som det finns en ovanligt stor skepsis mot dem från många resenärer.
Genom väldigt låga priser lockar man till sig tidigare skeptiska kunder som nu på grund av väldigt förmånliga villkor inte längre kan låta bli och sedan är tanken att produkten ska få dem att stanna. Det fungerar inte alltid men man tjänar tillräckligt med kunder för att dessa förlustpriser med jämna mellanrum ska vara lönsamma.
1. Nej, de får inte "gratis bränsle" eller ens subventionerade priser. Bränslekostnaden i procent av gulfbolagens utgifter är densamma som flera västerländska flygbolag. Det här bör till och med kunna bekräftas bara av att titta på de årsredovisningar som finns tillgängliga.
2. Alla tre bolag går med en ordentlig vinst utan subventioner. Historiskt har de fått indirekta subventioner i form av lån med låg/ingen ränta för att bygga upp verksamheten men detta var länge sedan (åtminstone i det bolag jag har insyn i). De senaste åren har pengarna nämligen uteslutande gått i motsatt riktning (0kr i utbetalningar till bolaget, stora belopp till staten för återbatlning av lån).
Anledningen till att de går så bra och kan ha så låga priser ibland är väl egentligen främst två. Dels har de här länderna inga eller låga skatter vilket ger bolagen med bas där totalt sett stora kostnadsfördelar även om de inte har någon fördel vid skatt på själva flygbiljetten. Sedan har de helt enkelt gjort ett bra jobb. Man har legal flera år före konkurrenterna på många punkter när det kommer till vad konsumenten vill ha. Man har också byggt upp en väldigt effektiv organisation där man redan från början byggt företagen utifrån en tydlig vision av vad deras roll på marknaden kommer vara om 15-20 år. Att arbeta så långsiktigt drar i slutändan ned på kostnaderna rejält.
Edit: Det gynnsamma geografiska läget måste såklart också nämnas.
Lockpriser som är för låga för att göra vinst på är väl sedan inget nytt för någon här? Alla bolag ägnar sig åt detta i någon uträckning. Målet är oftast att just locka till sig nya kunder och gulfbolagen har nog mer att tjäna på denna taktik än många andra bolag. De har en väldigt bra produkt samtidigt som det finns en ovanligt stor skepsis mot dem från många resenärer.
Genom väldigt låga priser lockar man till sig tidigare skeptiska kunder som nu på grund av väldigt förmånliga villkor inte längre kan låta bli och sedan är tanken att produkten ska få dem att stanna. Det fungerar inte alltid men man tjänar tillräckligt med kunder för att dessa förlustpriser med jämna mellanrum ska vara lönsamma.
Last edited: