Senator
Moderator
Jag tror det finns några svar på detta med att enkelt titta på SAS verksamhet:
Ca 2/3 av SAS kostnader består av två beståndsdelar: bränsle och anställda
Sedan har SAS en snittdistans som flygs som är rätt kort
Bränsle är delvis en faktor av ny flotta. Det vill säga gammal flotta = högre rörelsekostnader. Sedan finns det väl en faktor i antal landningar och avgångar gällande konsumtion av bränsle?. Så summa summarum är att Qatar, Emirates och Ethiad har relativt nya flottor, flyger längre sträckor och eventuell access till flygbränsle till lite lägre pris.
Jag vet lite om lönenivåerna ME3 erbjuder, men det är viktigt att komma ihåg ur en svensk marknad att lönekostnaden skall höjas med en faktor av mellan 1,5 - 1,75 gånger lönen. En årslön på 500 000kr (SEK) kostar mellan 750 000 - 800 000kr. Därtill kommer utlägg och andra ersättningar.
Att förvärva nya flygplan är rätt billigt med räntorna som vi har idag. T.ex. flygbolagen betalar ca 10% av inköpspris i cash, allt annat hamnar som "off balance sheet assets" som ägs av ett leasingbolag. Så nyinvesteringar i flottan i storleksordning $3mrd per år, kräver ett fritt kassaflöde på $300m. Det är Norwegians sätt att växa. Avbetalning på 8 år, med restvärde mellan 10-15% är tillräckligt för andrahandsmarknaden.
Jag tror också en finns en marknadsdynamik. Skandinavien och särskilt Sverige är ohört priskänsligt. Det finns ingen kultur för affärsklass bland konsumenter. Jag tror detta är delvis en "hook, bait and switch" strategi.
Till slut tror jag att (för tillfälle) överlever de andra på sina större avtalskunder som representerar mellan 40-60% av verksamheten med priser vi aldrig ser... Men, en vaken Travel Manager borde se vad som händer...
Ca 2/3 av SAS kostnader består av två beståndsdelar: bränsle och anställda
Sedan har SAS en snittdistans som flygs som är rätt kort
Bränsle är delvis en faktor av ny flotta. Det vill säga gammal flotta = högre rörelsekostnader. Sedan finns det väl en faktor i antal landningar och avgångar gällande konsumtion av bränsle?. Så summa summarum är att Qatar, Emirates och Ethiad har relativt nya flottor, flyger längre sträckor och eventuell access till flygbränsle till lite lägre pris.
Jag vet lite om lönenivåerna ME3 erbjuder, men det är viktigt att komma ihåg ur en svensk marknad att lönekostnaden skall höjas med en faktor av mellan 1,5 - 1,75 gånger lönen. En årslön på 500 000kr (SEK) kostar mellan 750 000 - 800 000kr. Därtill kommer utlägg och andra ersättningar.
Att förvärva nya flygplan är rätt billigt med räntorna som vi har idag. T.ex. flygbolagen betalar ca 10% av inköpspris i cash, allt annat hamnar som "off balance sheet assets" som ägs av ett leasingbolag. Så nyinvesteringar i flottan i storleksordning $3mrd per år, kräver ett fritt kassaflöde på $300m. Det är Norwegians sätt att växa. Avbetalning på 8 år, med restvärde mellan 10-15% är tillräckligt för andrahandsmarknaden.
Jag tror också en finns en marknadsdynamik. Skandinavien och särskilt Sverige är ohört priskänsligt. Det finns ingen kultur för affärsklass bland konsumenter. Jag tror detta är delvis en "hook, bait and switch" strategi.
Till slut tror jag att (för tillfälle) överlever de andra på sina större avtalskunder som representerar mellan 40-60% av verksamheten med priser vi aldrig ser... Men, en vaken Travel Manager borde se vad som händer...