Senaste nytt

Hur gör flygbolag ökonomi utav det? (Qatar Airways, Turkish Airlines etc)

Senator

Moderator
Jag tror det finns några svar på detta med att enkelt titta på SAS verksamhet:
Ca 2/3 av SAS kostnader består av två beståndsdelar: bränsle och anställda
Sedan har SAS en snittdistans som flygs som är rätt kort

Bränsle är delvis en faktor av ny flotta. Det vill säga gammal flotta = högre rörelsekostnader. Sedan finns det väl en faktor i antal landningar och avgångar gällande konsumtion av bränsle?. Så summa summarum är att Qatar, Emirates och Ethiad har relativt nya flottor, flyger längre sträckor och eventuell access till flygbränsle till lite lägre pris.

Jag vet lite om lönenivåerna ME3 erbjuder, men det är viktigt att komma ihåg ur en svensk marknad att lönekostnaden skall höjas med en faktor av mellan 1,5 - 1,75 gånger lönen. En årslön på 500 000kr (SEK) kostar mellan 750 000 - 800 000kr. Därtill kommer utlägg och andra ersättningar.

Att förvärva nya flygplan är rätt billigt med räntorna som vi har idag. T.ex. flygbolagen betalar ca 10% av inköpspris i cash, allt annat hamnar som "off balance sheet assets" som ägs av ett leasingbolag. Så nyinvesteringar i flottan i storleksordning $3mrd per år, kräver ett fritt kassaflöde på $300m. Det är Norwegians sätt att växa. Avbetalning på 8 år, med restvärde mellan 10-15% är tillräckligt för andrahandsmarknaden.

Jag tror också en finns en marknadsdynamik. Skandinavien och särskilt Sverige är ohört priskänsligt. Det finns ingen kultur för affärsklass bland konsumenter. Jag tror detta är delvis en "hook, bait and switch" strategi.

Till slut tror jag att (för tillfälle) överlever de andra på sina större avtalskunder som representerar mellan 40-60% av verksamheten med priser vi aldrig ser... Men, en vaken Travel Manager borde se vad som händer...
 

Dr. Miles

Expert
Till slut tror jag att (för tillfälle) överlever de andra på sina större avtalskunder som representerar mellan 40-60% av verksamheten med priser vi aldrig ser... Men, en vaken Travel Manager borde se vad som händer...
Jag är dock skeptiskt om det finns så många avtalskunder i Sverige hos Qatar Airways.

Angående avtalspriser:
Jag pratade med min gammal studiekamrat som numera jobbar på Nissan i Japan när jag var i Japan sist.
Han sa att hans Business class biljett till Aguascalientes (AGU) i Mexico kostade ca 300.000 JPY (ca 22.000 SEK) med avtalspriset.
Vanligt Business class biljett på samma sträcka skulle kosta runt 500.000 JPY (ca 36.700 SEK) så avtalspriset var ca 40% lägre.
Jag vet dock inte om hur stor kick-back är.
 

gdaily

Medlem
Qatar har ju också mer eller mindre gratis flygbränsle varannan gång de tankar.

"As of May 2014, the company is fully owned by the Qatari government.[90] Qatar Airways has been fully controlled by the government since July 2013"
 

Voyageur

Medlem
En del ligger säkert i stoltheten i företagsamheten i mellanöstern hos Shejkerna. Att bevisa att Qatar airways är bäst på alla sätt jämfört med konkurrenterna samt att mynta in benämningen Qatar istället för Emirates/Dubai och Etihad/Abu Dhabi hos resenärerna. Det har varit extremt mycket media kring QR de senaste åren, tänker på deras kommande patenterade "super" business class och först ut med A350.
Som nämnts tror jag vinst vinner inte över stolthet och tro på att ta över marknaden.
 
A

Aurora

Guest
@Aurora var ser du Business priser med Turkish till Bangkok för 8000kr? Billigaste jag kan hitta från Oslo är 12600 NOK.

Det var noen som skrev det på et annet forum, jeg har ikke sjekket selv da jeg ikke flyr hverken Turkish eller Qatar ( :p ). Ser noen etterspør hvilket tidsrom så kan hende han bare dreiv med ljug :)
 

AABack2ARN

Medlem
Som nämnts i ett tidigare inlägg kan man aldrig sälja gårdagens flygplats så där finns en faktor som påverkar prissättning. En annan faktor är att bara för att Qatar säljer mycket billiga biljetter till Asien från Skandinavien kanske de inte alls säljer lika billiga biljetter från andra marknader. (Vet inte hur deras rea-struktur är i överiga Europa). Dessutom räcker det med ett fåtal fullprisbiljetter för att kompensera en ganska stor mängd rea-biljetter. "The magic of yeild management" ;)
 

johhenrik

Medlem
Ja, vad man inte tänker på är: Hur många säten säljs till dessa priser egentligen? Kanske är 2-4 per flight, resten är vanliga priser kanske. Vissa av TKs billiga priser är ju helt omöjliga att hitta vissa datum, så det är ju inte bara att gå online o köpa en biljett till fredag. TKs billiga biljetter kräver ofta 2-3 månaders framförhållning. Iaf på ARN-IST-PVG.

Sen verkar det ju vara priskrig till Bangkok specifikt. Senaste året har ju alla bolag haft kanonpriser till o från.
 

Senator

Moderator
Jag är dock skeptiskt om det finns så många avtalskunder i Sverige hos Qatar Airways.

precis, det tror jag var det jag skrev :) Det vill säga att många kunder har kvar sina äldre avtal med t.ex. Lufthansagruppen, IAG eller SAS.

Men finns det en vaken Travel Manager därute som ser dessa priser kan det påverka nästa avtal.
 
A

Aurora

Guest
Qatar har ju också mer eller mindre gratis flygbränsle varannan gång de tankar.

"As of May 2014, the company is fully owned by the Qatari government.[90] Qatar Airways has been fully controlled by the government since July 2013"


Godt poeng.
I tillegg er vel både Emirates, Etihad og Qatar tungt subsidierad av sine statsorganer. Villket gir en skjønn ironi til alla dom som hatar på SAS för at dom är sånne förbannade statssubsidierte loosers, mens dom samma som hatar handlar tickets hos Qatar, Emirates etc... :)

ALPA News Release

"March 16, 2015
Capt. Tim Canoll, president of the Air Line Pilots Association, Int’l (ALPA) issued the following statement as the CEOs of Qatar Airways, Etihad Airways, and Emirates Airline arrive in Washington, D.C., this week:

“It’s time the CEOs of these three Middle East carriers open their books and explain the numbers. Because these airlines receive massive government subsidies, they are growing at an astounding rate and expanding their global presence without concern for financial returns. As a U.S. pilot with more than 25 years of experience in commercial aviation, I can see that if Qatar and the United Arab Emirates continue giving their carriers billions of dollars in unfair subsidies, they will cannibalize American pilots’ jobs and undermine our nation’s aviation system. It’s imperative that all involved governments abide by our Open Skies agreements.”"
 
Toppen