Senaste nytt

Hur fungerar uppgraderingar med SWISS?

skydiver

Medlem
Verkar som att det finns fler områden där SWISS (och kanske även alla i M&M?) är mindre generösa än SAS när det gäller poänguppgraderingar.
Sitter på Johannesburgs flygplats, har checkat in 4,5 timme före avgång (tidigt, jag vet...). Tjejen vid incheckningen säger att Business Class är fullt. När jag kommer till loungen så kollar jag på webben, och ser att både Business och Business Flex finns tillgängliga att köpa.
Jag ringde SWISS kundtjänst och tydligen så är det bara ett visst antal platser (eller när det är en viss bokningsgrad?) som finns tillgängliga för poänguppgraderingar.

Med SAS är man ju van vid att man kan uppgradera så länge det finns plats, även om det kanske inbland meddelas först vid gaten. Något sådant verkar inte gälla här.

Någon som vet hur det fungerar, hur det ska fungera och varför det är såhär? Vad vinner de på att inte göra som SAS?
Man är onekligen lite besviken på att man inte kan använda sina poäng när man som helst skulle vilja.
 

Senator

Moderator
Verkar som att det finns fler områden där SWISS (och kanske även alla i M&M?) är mindre generösa än SAS när det gäller poänguppgraderingar.
Sitter på Johannesburgs flygplats, har checkat in 4,5 timme före avgång (tidigt, jag vet...). Tjejen vid incheckningen säger att Business Class är fullt. När jag kommer till loungen så kollar jag på webben, och ser att både Business och Business Flex finns tillgängliga att köpa.
Jag ringde SWISS kundtjänst och tydligen så är det bara ett visst antal platser (eller när det är en viss bokningsgrad?) som finns tillgängliga för poänguppgraderingar.

Med SAS är man ju van vid att man kan uppgradera så länge det finns plats, även om det kanske inbland meddelas först vid gaten. Något sådant verkar inte gälla här.

Någon som vet hur det fungerar, hur det ska fungera och varför det är såhär? Vad vinner de på att inte göra som SAS?
Man är onekligen lite besviken på att man inte kan använda sina poäng när man som helst skulle vilja.

Att det finns att köpa är inte samma sak som att det inte är fullt, men just nu säger systemen:
F3 A0 J2 C2 D2 Z0 P0 Y9 B9 M9 U9 H9 Q9 V9 W9 S2 T0 E0 L0 K0

Det står ingenting om hur detta funkar:
Miles & More - More security for upgrades at check-in

Fråga igen är mitt tips, när dom ser om alla har checkat in... Jag gissar att det handlar om att det måste finnas bonusplatser...
 

A380*G

Medlem
Använder du poäng från Eurobonus eller miles från M&M?

För användning av miles från M&M finns det vad jag känner till ingen central regel utan det är station manager och/eller flight manager som avgör baserat på bland annat antalet tillgängliga meals etc.

Edit:
Baserat på tillgänglighet från Senator och tid till avgång skulle jag vilja tro att C är fullt men att de är beredda att överboka och bumpa en eller ett par till F.

Finns minst tre platser kvar i F eftersom jag har hört att varken LH eller LX överbokar F.
 
Last edited:

skydiver

Medlem
OK, tack. Får prova det.
Ser även i denna tråd lite hur det fungerar. Verkar onekligen lite knäppt att man inte ens kan skrivas upp på en lista som bekräftas vid boarding...

Fråga: Går det att ansöka före incheckning (online t.ex) om uppgradering?
 

skydiver

Medlem
Använder du poäng från Eurobonus eller miles från M&M?

För användning av miles från M&M finns det vad jag känner till ingen central regel utan det är station manager och/eller flight manager som avgör baserat på bland annat antalet tillgängliga meals etc.

Edit:
Baserat på tillgänglighet från Senator och tid till avgång skulle jag vilja tro att C är fullt men att de är beredda att överboka och bumpa en eller ett par till F.

Finns minst tre platser kvar i F eftersom jag har hört att varken LH eller LX överbokar F.
Använder M&M-poäng.
Varför tror du C är fullt när det verkar visa två lediga platser? (och 2+2 i andra business-klasser?) Eller tolkar jag fel?
 

A380*G

Medlem
*A uppgradering är bekräftade och man kan använda miles eller poäng från andra program, men för uppgraderingar med LX vid check in kan man bara använda miles från M&M. På samma sätt kan man bara använda poäng från Eurobonus när man uppgraderar vid check in på SAS.
 

A380*G

Medlem
Använder M&M-poäng.
Varför tror du C är fullt när det verkar visa två lediga platser? (och 2+2 i andra business-klasser?) Eller tolkar jag fel?

Kan omöjligt veta men jag gissar på det eftersom vi har F3 A0 J2 C2 D2 Z0 P0. Med så kort tid kvar till avgång har LX revenue management kanske gjort bedömningen att man sannolikt inte kommer sälja ut F. Då kan de tycka att det är värt att släppa en eller fler businessplatser för att få in ca 40,000 SEK (?) i intäkter per passagerare och bumpa en till F istället.
 
Toppen