Hur fungerar det egentligen med poäng mellan flygbolag

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av AABack2ARN, 8 Januari 2013.

1. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Med tanke på tråden om att P-klass hos SN inte ger poäng hos SK började jag fundera på detta med poängen mellan flygbolag.

I tråden nämner EuroBonus (enligt inlägget) att SN inte "valt" att köpa poäng hos SAS. Vi har även massor med exempel på olika klasser ger olika poäng hos olika bolag och ibland inga poäng alls.

Denna fråga rör väl kanske inte SAS enbart men jag tror flest av oss har med EuroBonus att göra.

Jag slänger ut några frågor/undringar så får vi se om det finns konkreta svar på dessa

• Har StarAlliance eller de andra allianserna inget med poängintjäningen mellan bolagen att göra eller är helt enkelt alla avtal mellan respektive bolag?
    • Övervakar respektive allians att vissa grundriktlinjer följs mellan bolagen (eller borde de göra det)? Det känns ju som grunderna från alliansernas grundande har ruckats på avseende exempelvis businessklass...
    • Vem betalar för basicpoängen som sätts in på EuroBonus (dvs de för status)?
    • Vem betalar för extrapoängen som sätts in på EuroBonus (dvs de som går att nyttja för bonusresor)?
    • I de fall status ger extra mycket poäng (som för UA 1K som flyger LH) vem betalar för de extra poängen?

Jag antar att priserna för poängen är en affärshemlighet men själva modellerna kan väl knappast vara det. Dock hittar jag inget annat än spekulationer.

P.S. I en gammal tråd undrade jag om inte allianserna (i synnerhet StarAlliance) vuxit sig för stora och ovanstående problematik tycker jag nog är ett tecken på det (eller åtminstone ett tecken på att alliansen är för stor för vissa flybolag som någon sa).

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!