Senaste nytt

Hur får ni plats med allt i en kabinväska?

jlo

Medlem
Nämnt det i en annan tråd men istället för skopåsar kan man använda duschmössan som brukar finnas i hotellbadrummen.

SAS (gamla) plastpåsar till bestick (de som är återförslutningsbara) fungerar förresten utmärkt att ha utländsk valuta i. Om man nu reser med mycket sedlar..
 

MegaFlyer

Medlem
Halloj,

Brukar köra en Rimowa, Salsa gamla modellen och till det en Tumi portfölj. Porföljen är 'teleskopisk' och går att göra större vid behov. I den packas dator och ett Eagle Creek skjortfodral med ca fem skjortor. Teleskopdelen av portföljen ger mycket plats för kläder i just fodral, vilket gör att man klarar veckan. Reser ut i en kostym/kavaj och kanske en t-shirt (för att träna i senare). Resten packas i väskan. Det kan bli lite tajt med löparskor, eller extraskor. Res i de klumpigaste skorna och packa ner ett par, typ mockaloafers som går att trycka ihop. Det kan vara skönt att resa i sneaks också. Brukar annars använda hotellets kempåse för smutstvätt. Det kan också vara trevligt att köpa något plagg på vägen, en souvenir med lite mervärde. Dvs resa med 'för lite' kläder och uppdatera garderoben på resan.

Vägning löser du genom att checka i automat och du täcker väskan med 'kroppen' vid ombordstigning genom att dra den nära bakom dig. Du sträcker fram boardingkort med andra handen. Jag har flera ggr hur folk nästan välter och tappar sina väskor på gatepersonalen då de håller i väskan och med samma hand ska räcka över boardingkort. Personalen taggar sedan väskan med glädje och checkar in den.

Hade också en kortare period förra året då jag bara tog med dator i fodral på flyget och hoppades på att baggaget skulle komma fram utan problem och snabbt, men det är tyvärr bara att glömma på de flesta ställen.

Lycka till!
 

swede77

Medlem
Packing cubes av typ Eagle Creek med en platsoptimerad väska (alltså där allt passar som ett perfekt pussel, för just dig).
Efter en del experimenterande går det bra.Har också köpt lite reseanpassade produkter för att dra ner på vikt.

Brukar resa med följande:

1 rymlig dataväska av ryggsäckstyp (Samsonite) packar all elektronik och tungt i den samt nödombyte och en nödnecessär.
1 Kabinväska (Samsonite B-Lite).
1 tunn diskret resegarderob (2-3 kostymer + jobbskor) Har aldrig haft problem med att ta med resegarderoben som handbaggage.

Det är lite märkligt med resegarderoben då denna aldrig verkar "räknas". Ingen har någonsin nämnt den. Brukar bära den i en rem över axeln. Dom båda andra väskorna sitter ovanpå varandra som jag drar fram.Visserligen så reser jag nästan utelsutande C-klass och har elit status. Men inte ens när jag rest i Eco har jag blivit tillsagd.

Ett tips är dock att den "stora kabinväskan" är lätt i sig själv och packad med skrymmande men lätta saker så den klarar viktregeln.. Flertalet gånger har just den vägts men aldrig ryggsäcken eller resegarderoben.Lite märkligt.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Som jag kanske nämnt i tidigare trådar reser jag i princip bara med carry-on, och på mina senaste långresor på två veckor har jag klarat mig mycket långt med endast min 50cm Samsonite trolley. Det viktigaste innan man reser är att se till att det finns tvättfaciliteter på stället där du bor? Bor man på ett hotell kanske det inte är speciellt lockande att spendera en mindre förmögenhet på tvätt, men bor man hos en kompis eller hyr på Airbnb så brukar det vara desto enklare.

Har även min "murse" eller weekend bag som komplement, där jag förvarar necessär, pyjamas, kamera, Bose hörlurar, laddare och resedokument. Mycket praktiskt att ha den på golvet på långflygning då man slipper gräva i hatthyllan varje gång man vill plocka fram något. Dessutom är risken mindre att man tappar bort något, då allt ligger samlat i väskan, istället för att ha det utspritt runt sätet.
 
Med risk för att verka lite väl nördig, så plåtade jag min packning för nästa veckas tur till London-Paris-Geneve-London.

1.jpg
5 kalsonger, 5 strumpor, 2 T-shirts, träningsbyxor, gymnastikskor, skor och 2 slipsar.

2.jpg
Victorinox Medium Packing Case, 5 skortor, 2 par byxor, Necessär och en kavaj.

3.jpg
In skjortor, byxor och kavaj i packing case'en.

4.jpg
Och ner med allt i Samsonit'en.

7.jpg
Resklar.
 
Toppen