Senaste nytt

Hur får ni plats med allt i en kabinväska?

Nemo

Medlem
PS. Om någon hittat ett snyggt bälte utan metall så tipsa gärna.
Jag använder livrem i helt läder med metallspänne som aldrig larmar i säkerhetskontrollen, då det inte är ett stort spänne. Leta efter skärp som inte har någon söm utan är skurna ur ett helt stycke, med kanten och utsidan slät. Längden skall kunna gå att korta av på egen hand med ett löstagbart spänne med en skruv (ej klämma). Är ovanliga i Sverige, närmast har jag hittat av god kvalitet på Wasséns i Göteborg och på Jeansstore i Köpenhamn. Då får du ett skärp som håller i evigheter, med perfekt längd och som inte larmar.

EDIT: Danska Royal RepubliQ belt som uppfyller ovan givna specifikationer kan man även finna på Zalando.se
 
Last edited:

agehall

Medlem
Problemet är att många flygplatser (läs USA) skiter i om det är metall i bältet eller inte. De har liksom bestämt sig för att just bälten är farliga och ska av.
 

Nemo

Medlem
Problemet är att många flygplatser (läs USA) skiter i om det är metall i bältet eller inte. De har liksom bestämt sig för att just bälten är farliga och ska av.
USA / TSA har dessa befogenheter, men krav på att ta av bältet finns inte explicit i lagstiftningen inom EU/EES (även om låtsasvakterna påstår det). Däremot finns det rekommendation om att ta av sig bältet om det har mycket metall i sig, inte ett krav. Om larmbågen utlöses måste man ta reda på orsaken, och då lär man få ta av sig bältet. Att låtsasvakterna beordrar bältet av före larmbågen är nog ett utslag av hybris och lathet, då det är lättare att näcka alla passagerare i ett flöde än att i efterhand gå igenom de som utlöser larm. Alltså: de betraktar alla som skyldiga tills motsatsen bevisas, istället för det juridiskt korrekta tvärtom.

KOMMISSIONENS FÖRORDNING (EU) nr 185/2010
4.1 SÄKERHETSKONTROLL AV PASSAGERARE OCH KABINBAGAGE
4.1.1 Säkerhetskontroll av passagerare
4.1.1.1 Före säkerhetskontroll ska passagerarna ta av sig rockar, kappor, jackor och kavajer, vilka ska säkerhetskontrolleras som kabinbagage.
4.1.1.2 Passagerarna ska säkerhetskontrolleras genom a) manuell genomsökning, eller b) metalldetektorbågar.
Om säkerhetskontrollanten inte kan avgöra om passageraren för med sig förbjudna föremål ska passageraren vägras tillträde till behörighetsområden eller kontrolleras om tills kontrollanten är tillfredsställd.
4.1.1.3 Manuella genomsökningar ska genomföras på ett sätt som i rimlig grad säkerställer att passageraren inte för med sig förbjudna föremål.
4.1.1.4 Om metalldetektorutrustning ger alarm ska orsaken till detta lösas.


Säkerhetskontroll - Transportstyrelsen
Säkerhetskontroll av passagerare och kabinbagage
När du passerar säkerhetskontrollen ska du:
- visa upp din plastpåse med vätskor
- visa upp flytande mediciner, barnmat och dietmat
- ta av ytterkläder och kavaj
- ta upp bärbara datorer och annan elektronisk utrustning ur väskan.
Ditt kabinbagage, ytterkläder, kavaj och andra lösa saker lägger du på ett rullande band som passerar igenom en röntgenmaskin.
Därefter går du genom en metalldetektorbåge som reagerar för olika typer av metallföremål. Ta gärna av dig nycklar, mobiltelefon, mynt, bälten med mycket metall innan du går igenom bågen. Dessa föremål placerar du på bandet tillsammans med kabinbagaget.
Om du utlöser ett larm måste säkerhetskontrollanten ta reda på vad som har utlöst det. Det kan ske på flera sätt:
- med en handburen metalldetektor
- du kan få passera igenom bågen en gång till
- en helt manuell kontroll kan genomföras.
Manuell kontroll används även för att eftersöka förbjudna föremål som inte är av metall.
Skulle det finnas misstankar om att en passagerare har med sig förbjudna föremål och den normala kontrollen inte är tillräcklig, kan en utförligare undersökning genomföras. Det görs då i ett avskilt utrymme.
 

agehall

Medlem
Jo, jag vet att det inte är ett lagkrav på det, men om man ska tjafsa med dem så tar det mycket längre tid än att bara ta av sig skiten. Jag brukar istället framföra min verbala kritik medan jag går igenom eller under tiden de står och skriker åt en att göra saker.
 

Valley

Medlem
Sista 4-dagarstrippen genomfördes med enbart kabinväska.
2 kostymer, 5 skjortor, t-shirts mm fick plats utan några problem. Vid ankomst hotellet är det bara att göra som Agehall nämnde.

Värsta eländet är dock inställningen till innehållet i necessären som in i minsta detalj skulle gås igenom på OSL med uppdelning av vad dem ansåg vara vätskor för att köras några gånger genom röntgen innan de var nöjda.
 

FF#1

Medlem
Jag bör kanske inte yttra mig eftersom jag oftast har två väskor (stor med mellan-stor inuti) när jag reser interkontinentalt eftersom jag gillar att shoppa. :)

Men när jag inte gör det och vill resa med minimalt bagage så brukar tvättservicen på hotellen vara räddningen, skönt att bara ha med ca hälften av det man behöver och sen lämna in på tvätt och skicka kostnaden på reseräkningen.

Skjortor förvarar jag snyggt vikta i en "skjortpåse" i väskan, det minimerar skrynkligen av dem. Har oftast kavajen på mig och packar istället ner jackan som är tåligare och tar mindre plats.
 

telelina

Medlem
Det är absolut en konst att få plats med allt i en kabinväska, men allt som oftast önskar jag att folk ville checka in sina väskor istället för att:
* totalt mangla min kappa med ett par smutsiga hjul (gärna då de är snöblask) när de ska trycka in sitt handbagage
* slå mig i huvudet med sitt handbagage för att de inte kan vänta tills gången är fri
* be mig ta mittenplatsen med deras kabinväska som inte fick plats i hyllan eftersom alla åker med handbagage & de checkat in sent samt bordat sent.

Själv brukar jag tänka på tetris när jag packar så går det enklare. :) Erkänner dock att jag oftast checkar in väskan för att slippa problemet med att hälla över allt till mindre förpackningar. Jag sparar så mycket tid när jag packar att det är värt att vänta på väskan vid ankomst.
Enligt proffstips ska skorna (med strumpor i ) vara i botten & stora plagg ska vikas omlott överst.
Min syster har en bra variant med: Lägg fram vad du ska ha med dig & tag sedan bort hälften.
 
Det är absolut en konst att få plats med allt i en kabinväska, men allt som oftast önskar jag att folk ville checka in sina väskor istället för att:
* totalt mangla min kappa med ett par smutsiga hjul (gärna då de är snöblask) när de ska trycka in sitt handbagage
* slå mig i huvudet med sitt handbagage för att de inte kan vänta tills gången är fri
* be mig ta mittenplatsen med deras kabinväska som inte fick plats i hyllan eftersom alla åker med handbagage & de checkat in sent samt bordat sent.
.

Jag håller med till fullo, allt för många puckon. Jag checkar alltid in mitt bagage om jag har möjlighet. Men själv brukar jag ta hänsyn till vad som finns och försiktigt flytta på det så att inget skadas eller blir skitigt. Fattar inte varför andra har så svårt för det.
Om man inte orkar lyfta sin väska utan att dunka in den i andra ska man nog checka in den.

Denna vecka har jag en viss tidspress....jag har 80min mellan ankomst AMS och ett möte i Rotterdam. Och jag ska ha en Hyrbil som skall hämtas ut. Så jag behöver alla minuter jag kan få för att komma i tid..... :)
 
Det är absolut en konst att få plats med allt i en kabinväska, men allt som oftast önskar jag att folk ville checka in sina väskor istället för att:
* totalt mangla min kappa med ett par smutsiga hjul (gärna då de är snöblask) när de ska trycka in sitt handbagage
* slå mig i huvudet med sitt handbagage för att de inte kan vänta tills gången är fri
* be mig ta mittenplatsen med deras kabinväska som inte fick plats i hyllan eftersom alla åker med handbagage & de checkat in sent samt bordat sent.
.

Jag håller med till fullo, allt för många puckon. Jag checkar alltid in mitt bagage om jag har möjlighet. Men själv brukar jag ta hänsyn till vad som finns och försiktigt flytta på det så att inget skadas eller blir skitigt. Fattar inte varför andra har så svårt för det.
Om man inte orkar lyfta sin väska utan att dunka in den i andra ska man nog checka in den.

Denna vecka har jag en viss tidspress....jag har 80min mellan ankomst AMS och ett möte i Rotterdam. Och jag ska ha en Hyrbil som skall hämtas ut. Så jag behöver alla minuter jag kan få för att komma i tid..... :)
 
Toppen