Senaste nytt

Hur får ni plats med allt i en kabinväska?

Pho

Medlem
Valet av märke på väskan gör nog inte så mycket på om du klarar dig en vecka eller ej...
Ett annat tips är att lämna in kläder på tvätt på hotellen, då klarar du dig länge på en kabinväska....
 

ACervin

Medlem
Mitt problem med begränsningar av handbagage är inte utrymmet utan maxvikten på 8 kg för Sas och Lufthansa. Packar jag dator och laddare i väskan är halva den tillåtna vikten tagen.

Håller helt med. Det är här det krånglar till sig. Jag har en lättvikts miniryggsäck i handbagageväskan. Emirates bland annat har vägt mitt bagage. Det är ju inte alltid man befinner sig i sitt status sällskap. Då får man snabbt skeppa över dator, laddare och kamera till ryggan så brukar väskan klocka in under 8 kilo. Bärväska typ Red Oxx Airboss. Efter incheckning kan man lägga tillbaks allt i handbagageväskan. Är inte Rimowa problemet att väskan står för halva vikten?
 
Valet av märke på väskan gör nog inte så mycket på om du klarar dig en vecka eller ej...
Ett annat tips är att lämna in kläder på tvätt på hotellen, då klarar du dig länge på en kabinväska....

Nja.....Det var väl mer att investeringskostnaden för en Rimowa (ellar annan dyr cool resväska)gör att jag har lite svårt att motivera ett köp om jag inte kan använda den regelbundet. Och två väskor kommer jag inte ha råd med just nu!

Sen är väl Rimowa bland dom lättaste kabinväskorna? Eller har jag missat nåt?
 

DrKlas

Medlem
Är inte Rimowa problemet att väskan står för halva vikten?

Rimowa Salsa Air väger enligt tillverkaren 1,9 kg. Den och Samsonite Firelite (också 1,9 kg) är de två väskor med hjul som jag har sett som har okej vikt. Rimowas väskor i aluminium väger ofta runt 4 kg men skulle annars ha varit trevliga.
 

Sofia

Medlem
Ja det är ju tyvärr inte platsen som sätter gränsen utan vikten, i mitt fall. Grymt svårt att packa dykutrustning, kläder, necessär (jag är ju tjej!) och en kamerautrustning på 8 kg, eller faktiskt ens 15... :cool:

I övrigt går det utmärkt, cut the crap och ta bara med det du kommer använda. Sen är det ju oftast möjligt att köpa en till skjorta eller liknande på de flesta destinationer. Ha allt "tungt" på dig och fyll fickorna på jackan/rocken/kavajen med tunga prylar vid incheckning eller vägningskontroll, och lägg sen tillbaka i väskan när den är passerad.
Det blir iofs lite mindre möjligheter till spontana klädbyten när allt är planerat in i minsta detalj men det är kanske mer ett tjejproblem? ;)
 

forastero

Medlem
Jag brukar visserligen packa i ryggsäck, men det brukar inte vara några problem att få plats med en veckas bagage, med eller utan träningskläder. Brukar rulla kläderna och behöver jag mer plats skakar jag väskan några gånger (eller släpper den i marken) för att packningen ska skakas ihop och ge mer utrymme upptill.
 

Homer

Medlem
Såhär viker man ihop en T-shirt i Japan, @Dr.Miles kanske kan lära ut tekniken?


[video=youtube;vQnZJUxvoR8]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vQnZJUxvoR8[/video]
 

rvarttinen

Medlem
Kör med en Rimowa kabinväska, den med hjul. Om jag inte behöver dator med så får det plats med så pass att jag klarar en helg. Små förpackningar med det flytande grejorna som alltid ligger i sin Zip-bag (snabbt o lätt at tslänga upp i säkerhetskontrollerna).
Längre resa: incheckat bagage med necessär dr och kabinväskan med det som behövs under flygningarna (med dator i förekommande fall). Om jag inte behöver datorn med så söker jag undvika ta med den i möjligaste mån ... gör handbagaget lättare och ytterligare en pryl som inte behöver "packas" upp i varje säk-kontroll.
 
I en samsonite cubelite spinner kabinbagage stoppar jag ofta ner en kavaj, två par kostymbyxor, skor med skoblock, 6 par strumpor, 6 kalsonger, 6 skjortor, 3 slipsar, manschettknappar, neccesär (rakapparat+laddare, elektrisk tandborste+laddare, deo & medicin), tvättpåse, 2 t-shirts, badbyxa (träningsbyxa), 2 par sockor, träningsskor.

Skjortorna, byxorna och slipsarna ligger i en Victorinox medium pakmaster.

Dator och iPad samt påsen med rakvatten och tandkräm går i portföljen så det är enkelt att lyfta ut det. Jag har också ett platt skohorn i portföljen för att förenkla lite när de vill ha skorna på bandet.

Det här räcker ledigt en arbetsvecka för mig.

PS. Om någon hittat ett snyggt bälte utan metall så tipsa gärna.

/JC
 
Toppen