Senaste nytt

Hur får jag med oss skidorna?

GillBates

Medlem
I somras bokade vi en resa till Turin under v7, 2019 med Lufthansa. En av anledningarna att vi valde LH var att de tillåter att skidorna följer med gratis. Vi är 8 personer som reser, fast med två bokningar. Vi bokade alltså i somras och redan dagen efter ringde jag LH för att få skidorna bekräftade. Men de lyckades inte. Jag tänkte att det nog var glitch i systemen (kundtjänst på LH tyckte också det såg konstigt ut) och tänkte att jag försöker efter några dagar igen. Men inte då heller gick det.
Jag fick det då förklarat att det var andra benet (Frankfurt-Turin) som skidorna inte fick plats. Våra vänner har heller inte sina skidor bekräftade, men det är på Turin-Munchen som det krånglar för dom.

FRA-TRN flygs av Air Dolomiti och jag ringde även dom för att höra vad vi kunde göra, men de sade att skidplatserna var upptagna (vilket jag tycker är konstigt när vi bokade i augusti).

Jag har legat lågt ett tag, men nu måste jag ta tag i det här, så vad göra? Har jag några rättigheter att hävda gentemot LH? Om jag inte har det, hur får jag då med skidorna? Visst kan vi hyra, men vi har alla nya skidor och en av poängerna var ju att vi kunde få med skidorna utan extra kostnad.....
 

Senator

Moderator
I somras bokade vi en resa till Turin under v7, 2019 med Lufthansa. En av anledningarna att vi valde LH var att de tillåter att skidorna följer med gratis. Vi är 8 personer som reser, fast med två bokningar. Vi bokade alltså i somras och redan dagen efter ringde jag LH för att få skidorna bekräftade. Men de lyckades inte. Jag tänkte att det nog var glitch i systemen (kundtjänst på LH tyckte också det såg konstigt ut) och tänkte att jag försöker efter några dagar igen. Men inte då heller gick det.
Jag fick det då förklarat att det var andra benet (Frankfurt-Turin) som skidorna inte fick plats. Våra vänner har heller inte sina skidor bekräftade, men det är på Turin-Munchen som det krånglar för dom.

FRA-TRN flygs av Air Dolomiti och jag ringde även dom för att höra vad vi kunde göra, men de sade att skidplatserna var upptagna (vilket jag tycker är konstigt när vi bokade i augusti).

Jag har legat lågt ett tag, men nu måste jag ta tag i det här, så vad göra? Har jag några rättigheter att hävda gentemot LH? Om jag inte har det, hur får jag då med skidorna? Visst kan vi hyra, men vi har alla nya skidor och en av poängerna var ju att vi kunde få med skidorna utan extra kostnad.....

Kan du ge de exakta flighterna? Frågan är om det är code share eller wet lease med Air Dolomiti, och vem som ansvarar.
 

Senator

Moderator
Ok. Den här frågan äger Lufthansa i mitt tycke. Jag måste erkänna att detta är nytt för mig att man måste boka plats åt skidorna. Så exakt vad som gäller eller hur detta går tilll vet jag inte. Jag anser att detta är Lufthansas problem av följande skäl:
1. Lufthansa har sålt billjettem
2. Lufthansa ”utför” resan via underlevrantör. I detta fall är det inte code share, men wet lease

Finns det några villkor du kan hitta gällande skidor? Är det någon ”i mån av plats” policy?
 

GillBates

Medlem
Så här står det om Sports Bagage:
"If you are booking your flight online and would like to take your sporting equipment with you, then please call your local Lufthansa Service Center after you have made your online booking. Please register your sporting equipment there under your booking code."

Vidare längre ner, efter tabellen med avgifter för olika sportutrustningar, finns en not gällande just skidor:
"The first piece of checked ski or snow boarding equipment is included in the free baggage allowance regulations on all flights except those to/from the USA, Mexico, Belize, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua and Panama and is therefore free of charge. The maximum weight of the first piece of ski or snow boarding equipment must, however, be within the relevant free baggage limits of the respective booking class. Each further piece of ski or snow boarding equipment or the first and subsequent pieces of ski or snow boarding equipment on flights to/from the USA, Mexico, Belize, Costa Rica, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua and Panama is charged in line with the fees specified above."

https://www.lufthansa.com/mediapool/pdf/24/media_690898724.pdf
 

GillBates

Medlem
Det står ingenstans i mån av plats, men samtidigt skall man ringa deras Service Center för att få utrustningen med i bokningen......
Senast jag åkte med LH med sportutrustning (golf) så blev vi hänvisade till biljettkontoret på Landvetter när vi skulle checka in. Vet inte varför vi var tvungna att gå dit och få dom registrerade.
 
Sist jag flög Lufthansa med snowboard så har jag för mig att det stod att det var begränsad. Lite google så hittade jag detta under följande länk https://www.lufthansa.com/de/en/sports-baggage och där tycker jag det är hyffsat tydligt att det är begränsat och i mån av plats men du har rätt i att tittar man där man hittar priserna etc. så står det ingenting om begränsning utan detta är i den mer allmänna infon kring baggage.

Registering sports baggage and other relevant information


Our allocation for sports equipment is limited. We therefore recommend making a reservation early for your desired item(s) of sports baggage either at your travel agency or through the Lufthansa Service Centre. Please give your booking code when making the reservation.

You must register your sports baggage no later than 24 hours before departure. Please settle any flat rate payments that may arise directly at a Lufthansa Service counter at the airport.

Sports baggage can be counted as your free baggage as long as the number of items and the weight do not exceed the free baggage allowance stipulated for your travel class. This does not, however, apply to the Economy Class Light fare.
 

GillBates

Medlem
Tyckte dessutom att vi var ute i relativt god tid då vi bokade i början av augusti. Men kan ändå kan vi inte få med 4 skidor. Hörde av min kompis, som satt med kundtjänst länge, att det dessutom bara det fanns 5 skidplatser på Air Dolomiti-planet. Det låter väldigt lite med tanke på destination och tidpunkt (Turin mitt i vintern).
Det som är än mer knepigt är att jag ringde LH service center ca 1 vecka innan våra 4 vänner i den andra bokningen gjorde det, men ändå lyckades dom få med skidorna på det benet som inte jag fick med våra (men dom fick å andra sidan inte med sig dom på ett annan ben...). Visst, det kan möjligtvis ha skett en avbokning precis den veckan, men det känns som det hände lite för mycket underligt under kort tid och så långt innan.

Alternativ:
1 - ringa och höra om det öppnat upp sig skidplatser.
2 - be att få bli ombokad till plan med plats
3 - be LH buda ner skidorna

Nödlösningar:
- trycka in två par skidor i varje skidväska:rolleyes:
- hyra på plats:(
 
Toppen