Senaste nytt

Hur det är att bo på ett inhemskt kinesiskt hotell

NotRyan

Medlem
Tack AHO. När jag läser dina berättelser är jag övertygad om att det lär bli typ Shangri-la/Traders om jag åker till Kina :)

Mvh
/NotRyan
 

Kricka

Medlem
Jag besökte Xining, Qinghai provinsen (på Tibetplatån) i augusti. Mycket vacker
alpliknande omgivning. Kan dock avråda från följande hotel: Qinghai Xining Hotel.
Det påstods att Mao har övernattat på detta gamla partihotell men känslan var att
det nog inte städats sen dess !
Har provat ett lokalt hotell i Yangshuo, Guangxi, vilket nog var ännu värre - min fru
vägrade att besöka duschen ens med tofflorna på.. Det är lite tråkigt att man måste
bo på "internationella" hotell men standarden på de lokala hotellen når sällan upp
till ens vandrarhemsnivån i andra delar av världen. Badtofflor är ett hett tips om man
bor på "lokala" hotell i Kina !
 

andreijas

Medlem
Känner igen Galgen knepet, bodde i shanghai på ett kines hotell i en månad... trotts min långa stay, tvätt, mat osv osv skall de tjabba om en jäkla galge och en tesked när jag checkar ut... tror räkningen var på 15 -20 ' och de skall ha betalt 20 rmb för galgaset..
jag betalade aldrig någon galge eller tesked.
 

A380*G

Medlem
Finns även många riktigt bra lokala hotell utanför storstäderna. Går att få ett riktigt 5* hotell för 200-300 RMB om man gör lite research.
 

Valley

Medlem
Att bo på kinesiskt hotell som inte tillhör internationel hotellkedja kan vara en upplevelse på sitt sätt.
Det är en spin off från min tidigare TR "Vägen till Mordor". Beskrivning avser mest för hotell i mindre stad.

Vid bokning:
Var uppmärksam att läsa rumbeskrivning. Ditt rum kanske inte har något fönster. Det kan vara jobbigt om man har klaustrofobisk drag.

Vid check in:
Det är sällan hotellpersonal pratat bra engelska på de hotellen.
Dina svenska VISA/MasterCard kort fungerar inte trots att det står "We accept VISA/MasterCard".
Glöm inte ta med minst 500 CNY då de kräver en deposit när de inte kan dra ditt kort.

Rummet:
Det kan lukta rök trots att du har valt/betalat för ett rökfritt rum. Hotellrum i Kina är flexibelt så att det kan bli både rökfritt och som rökarrum.

När du kommer till ditt rum, det första du måste göra är att dra ur telefonsladden från rumtelefonen. Annars får du många mystiska samtal från kvinnor som säger "Ni yao an'mo ma?(Behöver du massage?)" mitt i natten.

Om det står en lapp "Sanitized" på toasitsen, lita inte på för fem öre. Jag såg en gång en städerska satte på "Sanitized" lapp utan att städa toaletten och hon gjorde det medan jag såg!

Om du vistas i norra Kina under vinterhalvår, rekommenderar jag starkt att ta med "Maskeringstejp". Fönstren i rummet är ofta inte täta och det kan bli riktigt kallt.

Glöm inte att ta med Flip-flop. Golvet i duschrummet är inte speciellt hygieniskt även efter dagliga (obefintliga) städning.

Öronproppar: Det är viktigt att ta med dem. Väggarna är ofta tunna och dåligt isolerade så att du kan höra grannens snuskigt TV program.

Frukostbuffé:
Om det inte inkluderat sådant i ditt rumpris får du tänka om innan du betalar. Här gäller endast kinesisk frukost som risgröt med olika pickles och/eller friterad bröd med majsgröt. Om man har tur så erbjuder de vit bröd med jordgubbssylt, men drick aldrig kaffe. I have warned you!

Vid check out:
De säger att du har snott en av deras galjor och du är tvungen att betala för det. Glöm inte att kolla inventory när du har kommit in i rummet nästa gång. Tänk som om du skulle hyra en bil.

Men va f..
Har du bott på Scandic Backaplan?
 
Toppen