Hur dåliga kunder är vi?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Jonas C, 3 Juni 2015.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Med hänsyn till den senaste tidens ändringar i servicekonceptet hos SAS så kan man ju ibland undra ifall det råder ett kundförakt gentemot oss kunder. Kan det helt enkelt vara så att SAS ledning har tröttnat på våra dåliga kundbeteenden, dvs maximering av poäng och status, utnyttja kryphål, dricka oss fulla på flygen, osv. Kan dessa försämringar i servicekonceptet vara avsiktliga försök att få bort oss servicemedvetna och [dåliga] kunder från SAS? Man kan ju nästan undra det med tanke på att förändringarna kom efter Meet&Greet eventet med SAS VD och personal från de olika avdelningarna.
     
    chazzie, Ricci och EBGGOT gillar detta.
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Klart vi är dåliga kunder om man ska detaljstudera vårt beteende. Men på det hela taget så spelar nog vårt optimerande ingen som helst roll. Vi är nog inte en promille av alla deras kunder som maximerar så hårt att det ens står ut om man letar efter det...
     
    flum gillar detta.
  3. mha321

    mha321 Medlem

    De kom väl typ dagen efter eventet. Inte en chans att SAS organisation kan reagera så snabbt även om de skulle vilja... Utöver det rent praktiska att det trycktes menyer som distributerades, så ska det garanterat till ett stort antal möten i många led innan något beslutas.
     
    palmen och Aurora gillar detta.
  4. Aurora

    Aurora Medlem

    Kudos for dagens konspirasjonsteori i allefall :p
     
    Tockstew, nota bene, joemume och 6 andra gillar detta.
  5. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    It's good to be paranoid when everyone's out to get you ;)
     
  6. Andreaszan

    Andreaszan Medlem

    Ort:
    Åhus
    Land:
    Sverige Sverige
    Var det ikke Eivind Reiten som sa at "...når vi i sas sitter i tredje planleggingsmöte for en forandring har Norwegian besluttet, implementert og evaluert samme sak...."

    3-drinkgate sto nok på dagordningen förste gang hösten 2014. Leve televerket.
     
  7. flum

    flum Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej @agehall var har du varit :p
     
  8. nilsson

    nilsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    I Linköping och druckit pourtugisisk körsbärssprit.
     
    Jakob K, Christian R, flum och 1 annan gillar detta.
  9. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Och hemgjorda pepparshots!
     
    Christian R, joemume och flum gillar detta.
  10. Här är vad jag tror, det är mina högst personliga reflektioner:
    1. SAS kärnverksamhet handlar om att transportera resenärer inom Skandinavien, mellan Skandinavien och Europa, och i mindre skala, mellan Skandinavien och resten av världen. Intra-Skandinaviska verksamheten är störst, och Norge är den viktigaste marknaden för SAS.
    2. Med ovan kärnverksamhet är Norwegian deras största konkurrent
    3. Marknaden ändras i snabbare takt än vad SAS kan förändras. När ett åtgärdsprogram avslutas är man redan 1-2 år efter i nästa program.
    4. Den skandinaviska marknaden, och särskilt den svenska (säger mina kontakter) är väldigt priskänslig
    5. Det gör att SAS alltid arbetar reaktivt, och att det ofta blir frågor om "små bäckar" som till slut hjälper resultat- och balansräkning (slottar för $22m, serviceinnehåll)
    6. SAS har fortfarande bland världens högsta produktionskostnader, och eftersom snittflygning är så kort påverkar detta resultatet också
    7 Jag tror dock att SAS EuroBonus nu är en tillgång för SAS och att de tjänar pengar på detta..

    Jag tror inte den finns en kundförakt hos SAS. Jag upplever att SAS faktisk har blivit bättre på vissa områden, men tajmingen blir konstig när det är möte med kunder en dag, och (vad vi här upplever) som dåliga ändringar nästa dag. Det jag kanske upplever som SAS största problem är kommunikation och den konsekventa inkonsekvensen. Ha ett konsekvent erbjudande...
     
    Tockstew, bossefin, telelina och 7 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×