Hur bokar man bonusresor med Eurobonuspoäng?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av freddiecable, 18 December 2011.

  1. freddiecable

    freddiecable Ny medlem

    Hej,

    Ny här. Jag har letat men fattar inte hur jag kan använda mina eurobonuspoäng på typ Lufthansa som har "miles and more" :(

    tacksam för hjälp!
     
  2. Sakoz

    Sakoz Medlem

    Ort:
    GVX
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej! Välkommen till BC!

    Du ringer SAS Bokning så hjälper dom dig att hitta bonusplats tillgång hos andra Star Alliance partners så som Lufthansa, var förberedd med sträcka och dagar. SAS Bokningen är inte särskilr road av att få agera resebyrå. ;)
     
  3. freddiecable

    freddiecable Ny medlem

    Hej Sakoz! Tack för hjälpen. Ok - då förbereder jag mig för "en sur SAS-tant" :) Får hoppas min guldstatus påverkar attityden ;)
     
  4. Jacob

    Jacob Medlem

    Här kan du se en lista på hur många poäng som krävs för en Star Alliance bonusresa (dit Lufthansa räknas).
    http://www.sas.se/upload/Eurobonus/Star/chart_0909.gif

    Och här vilka länder som ingår i respektive zon:
    http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn...e/Star_Alliance_award_chart/Star_award_zones/

    Bonusbiljetter med Star Alliance kan man som sagt inte boka via internet utan det måste göras via medlemsservice. De har i sig alltid varit hjälpsamma när jag ringt men det underlättar stort om du vet i förväg ungefär vad du vill ha. Du kan också maila till medlemsservice och fråga om exempelvis platstillgång innan du slutligen ringer och bokar.
     
  5. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Man kan undra vem som har skrivit den där poängmatrisen? 2*2 stavfel: Centrral och maimland....

    Är Lufthansa/M&M lika sura när man önskar bränna deras poäng på andra bolag?
     
  6. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag håller heller inte med om att Eurobonus medlemsservice är "sura" när man bokar bonusresor med Star Alliance. Vet inte ens om det är en dålig affär för dem? Allt beror på hur man tänker. Om Eurobonusmedlemmarna tycker poängen är mer värda att kämpa för när det går att boka bonusresor med hela Star Alliance (och inte bara med SAS) kan det mycket väl vara så att SAS tjänar på att marknadsföra dessa/göra det enkelt att boka dessa resor.
    Dock kan man förstå om det blir lite jobbigt ibland eftersom man måste boka manuellt. Det tar gärna lång tid på telefon eftersom man måste kolla många datum och resvägar.
    Ett tips är att göra det via e-mail. Då kan man i lugn och ro skriva ner sina önskemål och sedan kan personen som ska göra bokningen kolla upp alla varianter och sedan svara. Och så gör man så fram och tillbaka några gånger tills det är klart. Brukar fungera smärtfritt för mig i alla fall.
     
  7. Kricka

    Kricka Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    TreD skrev:
    Är Lufthansa/M&M lika sura när man önskar bränna deras poäng på andra bolag?

    Hejsan,
    Nej, jag skulle nog vilja påstå att det är just M&M som "sura". Efter flytten till
    Sydafrika/Kapstaden så tycker jag att servicen är rent usel. Den kontakt jag
    haft med dem både vad gäller bokning av bonusresor som utnyttjande av
    mina vouchers har inte varit upplyftande. Inkompetensen är ibland skrämmande
    och servicenivån är riktigt dålig. Vid något tillfälle bad jag att få tala med veder-
    börjandes chef men fick till svar att hon visste inte telefonnumret.. Efter några
    minuters ytterligare diskussion fick jag tala med M&M i Tyskland där jag fick
    kämpa med min skoltyska då agenten talade så usel engelska.
    Vad gäller SAS/EuroBonus så har jag alltid fått god hjälp av trevlig personal.
     
  8. TreD

    TreD Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Min egen erfarenhet är att servicenivån generellt är låg i ZA, så det får man nog leva med. Deras utbildnings- och lönenivå i servicesektorn är besvärande låg. Att Lufthansa/DE är otrevligare än EuroBonus/Norden är också att förvänta - 'Tyskar är inte ett tjänstefolk' var en rubrik på en lång artikel på ämnet i Frankfurter Allgemeine som jag läste tidigare i år. Däremot borde man kunna förvänta att folket på Lufthansa/DE är mer kompetenta, om än ovilliga.
     
  9. Ni som bråkar om vem som är mest sura har ingen aning om hur det är hos amerikanska flygbolags bonusprogram, va?:p
     
    2 personer gillar detta.
  10. freddiecable

    freddiecable Ny medlem

    Hej och tack igen för gensvaret och tips!
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×