Senaste nytt

Hur boka en exakt fare-class i ekonomiklass som är högre än den lägsta tillgängliga?

Franco

Medlem
Ibland vill jag boka en biljett i ekonomiklass i en bokningsklass som är högre än den lägsta tillgängliga klassen, för att kunna tjäna mer bonuspoäng.

Exempelvis tittar jag nu på en biljett Stockholm-Casablanca (open jaw)Tanger-Stockholm med TAP via Lissabon. De datum jag vill resa får jag ett pris på cirka SEK 2850 i K-klass, men jag skulle hellre vilja boka en biljett i V-klass för cirka 700 kronor mer, för att intjäningen i Eurobonus är högre. Det är inte möjligt att välja den högre biljetten i V-klass på TAP:s hemsida, och jag hittar inte hellre någon resebyrå som erbjuder detta (i synnerhet inte en som också tillåter multi segment-bokning).

Måste jag ringa TAP (och kanske betala en högre service-avgift), eller känner ni till var jag kan boka detta online?
 
Jeg tror normalt man slipper for extra service fee hvis man påpeger at det ikke er muligt at booke det på webben, jeg har dog aldrig prøvet at booke med TAP via telefon.
 

agehall

Medlem
Standardtipset är so Christian R säger, ring flygbolaget och boka. Jag vet inte vad TAP's policy är, men påtala att det inte går att boka online så har du nog en stor chans att slippa betala någon extraavgift. Annars får man väl äta det - det borde inte vara speciellt höga avgifter.
 

rvarttinen

Medlem
Standardtipset är so Christian R säger, ring flygbolaget och boka. Jag vet inte vad TAP's policy är, men påtala att det inte går att boka online så har du nog en stor chans att slippa betala någon extraavgift. Annars får man väl äta det - det borde inte vara speciellt höga avgifter.

Ja, alt. så ring resebyrån (i mitt fall AMEX). De har hjälpt mig att boka specifika bokningsklasser.
 

ulagun

Medlem
Här är Lufthansa gruppen ett föredöme.
Närman bokar t.ex Swiss kommer det upp en ruta med nästa bokningsklass, med uppgifter vad den kostar och hur många fler miles den ger och lite annat.
 

DrKlas

Medlem
Expedia brukar visa flera bokningsklasser och priser och tillåter multi-segment-sökningar.
 

agehall

Medlem
Jag känner inte till något online-verktyg där man har bra kontroll över bokningsklasserna. Vill man ha en specifik bokningsklass, som inte är den lägsta i den flexibiliteten, så får man nog ringa.
 

Dr. Miles

Expert
Sanning med modifikation, det är inte nödvändigtvis nästa bokningsklass utan en högre bokningsklass. Har du tex valt V så kan du få ett förslag i H. Mellan V och H så ligger i tur och ordning Q och G.

Jag känner inte till något online-verktyg där man har bra kontroll över bokningsklasserna. Vill man ha en specifik bokningsklass, som inte är den lägsta i den flexibiliteten, så får man nog ringa.
På United:s webbsida kan man specificera bokningsklass men endast på United/Copa flygningar.

Screenshot20140526_9.png

Däremot går det att se bokningsklasser på alla flygningar (inkl. andra flygbolag) innan man betalar.

Screenshot20140526_8.png
 

agehall

Medlem
Är det en ny pryl? Jag har aldrig lagt märke till den tidigare. Å andra sidan bokar jag rätt sällan hos UA.
 
Toppen