Senaste nytt

Hur bilar man i Europa BC-style?

GillBates

Medlem
Om du vill åka biltåget, ska du passa på nu, det ska läggas ner 2017. De flesta väljer numera att flyga till destinationen för att sedan hyra bil på plats :)

Vi har dock åkt tåget med 3 barn och det är rätt trevligt. Egen kupé med 5 platser som konverteras till liggplatser på kvällen. Du kan handla med dig mat o dricka o barnen kan röra sig ganska fritt. I stället för att få högt blodtryck över en "stau" på Autobahn kan du fika. Vi åkte från Hamburg vid 14-tiden och kom till Livorno vid lunchtid dagen efter.

Vill du köra, så tycker jag Kiel-färjan är lite onödig när man bor i Göteborg. Ta bilen och kör E6:an söderut. Starta vid 8-tiden och kör bron + Rödby-Puttgarden. Färjan blir ett trevligt avbott. Framåt sena eftermiddagen kommer du till Celle i Tysland och tar in på hotell Blumlage Hotel Blumlage - Unser Stadthotel in Celle . Celle är en trevlig korsvirkesstad med många restauranger och gågator.

Sedan får du bestämma vart du ska, om jag ska kunna ge dig mer tips söderöver.
Det verkar inte som din rutt finns kvar längre vad det gäller biltåg. Nu är det München, Lörrach eller Wien. Känns väl iofs ok att slippa "brassa" genom Tyskland, och snyggt att det är nattåg. Men är det värt 5000:- enkel resa?

Motormännen skrev:
Biltågen utgår från Hamburg eller Berlin.

Du kan resa till München eller Lörrach (nära Basel) i södra Tyskland, och till Wien i Österrike.



Biltågen till Narbonne i södra Frankrike, till Alessandria i Italien och till Villach i Österrike har upphört. Inom Tyskland fortsätter biltågen att gå, åtminstone t.o.m. 2017.



Biltåg är dyrt eller ...?

Det beror på hur man räknar. Du tjänar in dryga milkostnader och en eller flera hotellnätter. Du sover medan du reser och får fler dagar på ditt resmål. Är resmålet Spanien kan du ta biltåget till Lörrach utanför Basel. Då har du vunnit en hel resdag.

- See more at: Biltåg - Motormannen.se
 

Resenären

Medlem
lätt ta E43 ned mot Lugano
Betänk att Gotthardstunneln är en flaskhals i ordets rätta bemärkelse! Ofta (=Alltid) långa köer med ibland flera timmars väntan innan man kan passera.
Så jag instämmer med tips på biltåget. Syrran med familj for från Hamburg till norra Italien med biltåg, vilket alla gillade. Bilade sedan tillbaka genom Österrike/Schweiz och betade av diverse sevärdheter i lugn takt.
 
Din fråga får mig att drömma mig tillbaka några år tillbaka. Som många andra sagt så är "brassa Tyskland" en skön känsla som börjar med Kiel-färjan. En väg som jag körde för någon sommar sedan till Venedig var över München, stopp en natt i Bad Reichenhall på gränsen mot Österrike. Vidare A10 genom Österrike med två stopp, ett i en liten alpby Mauterndorff och sedan stopp i Villach och sen vidare ner till Padova för vidare färd mot Venedig. Autobahn är ju som den är och på denna väg passeras både Augsburg samt Nürnberger Ring :). I Österrike finns många möjligheter till avstickare, avsiktliga men även o-avsiktliga :), som i mitt fall vilket innebar natt på Holiday Inn i Villach. Ska dock tilläggas att denna resa inte startades i Kiel utan i Puttgarden men 7:an från Kiel funkar lika bra. Söder om (30km) Kassel (A7) finns en mysig liten by vid namn Melsungen som är värd sitt besök.
 

RickardG

Medlem
Vi har bilat många gånger till Italien, både med och utan barn. Här är mina tips:
1. Ta vägen genom Brennerpasset. Vackert, mindre trafik än tunnlarna vid Monte Bianco och Gotthard.
2. Väldigt fint sommarhotell i Alperna som är trevligt med barn är Hotel Achenkirch - Hotel Achensee | CORDIAL 4 Sterne Hotels
3. Waze. Köp till dataroaming för Europa. Det kan spara dig många timmar för att undvika tyska motorvägsköer, för att inte tala om Italienska dito.
4. Underbart familjehotell i Italien med riktig känsla. Mormor på 90+ sitter utanför dörren och maten är gudomlig. Hotel Novella Misano
5. Trevlig Agriturismo med vackra omgivningar, bra bondgårdskänsla och riktigt fin mat: farm with pool, horse, cow, restaurant |
6. Viktigast av allt - alla motorvägsavgifter går att betala med Amex :)
 

Palazzi

Medlem
Holländska Treinreinswinkel har biltåg hela sommaren från Düsseldorf till Verona. 5-10.000kr T/R för hela familjen, beroende på vilken kupéklass man väljer. Är väl en 4h30min bilfärd från Kiel till Düsseldorf på A1.

Åk de få milen till Gardasjön från Verona Station. Peschiera del Garda är inte ens 30min bort. Sedan kan ni åka runt och bland annat ta den spektakulära linbanan " Funivia Malcesine-Monte Baldo".

1h20min till Venedig, som man såklart alltid måste besöka om man är i närheten. Som badställe är Lido di Jesolo strax norr om Venedig underskattat bland oss nordbor. Däremot brukar det vara gott om Österrikare.

Inte långt till min hemort, Bergamo, heller...om ni har gott om tid :)

Visst är det trevligt att bila och uppleva saker längs vägen, men nuförtiden skulle jag aldrig komma på tanken att bila hela vägen från Stockholm till Italien. Man blir lat och bekväm med åren :)
 

Valley

Medlem
Har planer på att ta med familjen på en bilsemester till sommaren. Har egentligen inte hunnit fundera så mycket på resmålet än (lutar åt Kroatien eller Italien, men inget definitivt), utan fastnade i det som vi här brukar fastna i, nämligen själva resan.

Då vi utgår från Göteborg tänker jag att vi börjar med Kiel-färjan. Vi har provat det förut (10 år sedan och barnen var då småttingar) och tyckte väl då att det inte var optimalt ur transportsynpunkt. Men samtidigt är det ju en förfärligt trevlig start på resan (och barnen har ju blivit 10 år äldre).

Så, låt säga att vi står i Kiel kl 9 en morgon och skall söderut mot Kroatien/Italien hur tar man sig bäst ned för att samtidigt bo på trevliga hotell på vägen?

Vilken ort hade ni valt som slutdestination om man vill ha bra bad, bra hotell och mysig stad?

Nu är det förvisso inte flyg utan bil som vi tänkt använda, men jag litar på att den samlade hjärn-trusten här inte gör mig besviken ;)

Tack på förhand!

Hade gått för Pula, Kroatien som slutdestination. Då kan man också ta en båt över till Italien om man skulle önska.
Resan ner beror nog på vad man gillar. Jag hade definitivt tagit några dagar i Nürnberg. Deras City Beach är grym och så besök på borgen är ett måste (för mig). Där finns väldigt mycket trevliga restauranger också. Företrädesvis tysk style.


Någonstans därefter i Österrike. Kanske Salzburg om man inte vill ut till lite mindre byar.

Och därifrån raka spåret till Pula (och glöm inte passen)

Eller varför inte ta DK-Båten och börja i Hamburg ? Och så vidare via Nürnberg.
 

olo

Medlem
Vill du köra, så tycker jag Kiel-färjan är lite onödig när man bor i Göteborg. Ta bilen och kör E6:an söderut. Starta vid 8-tiden och kör bron + Rödby-Puttgarden. Färjan blir ett trevligt avbott. Framåt sena eftermiddagen kommer du till Celle i Tysland och tar in på hotell Blumlage Hotel Blumlage - Unser Stadthotel in Celle . Celle är en trevlig korsvirkesstad med många restauranger och gågator.
En kollega har pratat sig varm för färjorna från Trelleborg. De verkar effektiva och det går att få natten ombord om man vill. Det går det fint att åka ena vägen välja västra Tyskland och hemresan mer österut, om ex. stopp i Berlin eller Tjeckien är av intresse.
 
Toppen