Senaste nytt

Hur beräknar man poäng på flighter inom Star Alliance?

erc

Medlem
Så här ser det ut på sammanställningen. Verkar ha fått alldeles för lite poäng. Nedresan gick från Stockholm - Zurich - Munchen - Dubai. Hemresan Dubai -Zurich - Stockholm. Kan det vara så att returresan släpar efter och kommer att synas lite senare?


Aktiviteter på kontot
Datum Aktivitet
10 Jan 2012 Munich - DubaiLH 0638 L Economy Discounted
Baspoäng 725 0

10 Jan 2012 Zürich - MunichLH 2373 L Economy Discounted
Baspoäng 150 0


Poängen ser ut att stämma alldeles utmärkt. Economy Discounted ger såvitt jag har förstått 25%.
 

tourist

Medlem
Så här ser det ut på sammanställningen. Verkar ha fått alldeles för lite poäng. Nedresan gick från Stockholm - Zurich - Munchen - Dubai. Hemresan Dubai -Zurich - Stockholm. Kan det vara så att returresan släpar efter och kommer att synas lite senare?


Aktiviteter på kontot
Datum Aktivitet
10 Jan 2012 Munich - DubaiLH 0638 L Economy Discounted
Baspoäng 725 0

10 Jan 2012 Zürich - MunichLH 2373 L Economy Discounted
Baspoäng 150 0

kan det vara. Men det kan också vara så att du har köpt biljetter i till exempel bokningsklass L med Swiss på sträckorna ARN-ZRH, DBX-ZRH och ZRH-ARN, eller någon annat som inte ger poäng i EuroBonus! Men det är bara en kvalificerad gissning eftersom du inte har talat om bolag du har flugit med och vilken bokningsklass du hade bokat.
 

tourist

Medlem
Vi har väl poängterat i ett antal svar i den här tråden att det som avgör hur många poäng du får är vilken BOKNINGSKLASS dina biljetter är bokade i. Om du inte talar om för oss vilken BOKNINGSKLASS det är, så kan vi inte heller hjälpa dig att avgöra om du fått rätt antal poäng.

Om din BOKNINGSKLASS på Swiss-sträckorna är en som inte genererar några poäng alls i EuroBonus så har du således fått rätt antal poäng för din resa.
 

Bizniz4u

Medlem
Det har jag inte missat. Problemet är att jag inte vet då det inte framgick av bokningsbekräftelsen. Förutsätter att Swiss inte genererar några poäng eftersom jag valde det billigaste alternativet på Flygresor.se. När man bokar där så framgår inte bokningsklassen vill jag minnas. Det handlar om så ytterst få poäng, men då jag trodde att ALLA resor inom Star Alliance genererade poäng så blev jag därför lite fundersam. Tack för alla svar ;-)
 

Dr. Miles

Expert
Hej Ronnie.
Om du har bokat din resa hos någon resebyrå som använder Amadeus bokningssystem, kan du ladda ner e-ticket från Amadeus Asias webbsida. (efter biljettering)
I e-ticket från Amadeus Asia kan du hitta bokningsklass(er) på dina flygningar.

Detta gäller dock inte om din resa är bokad via något annat bokningsssystem än Amadeus.
 

agehall

Medlem
När du krediterar till andra bonusprogram än det som hör till det flygbolag du faktiskt flyger med, så är det långtifrån alla bokningsklasser som ger poäng. Om du bara bokar det billigaste alternativet kan du i princip räkna med att inte få poäng, eller i bästa fall få motsvarande 25% av sträckan du reser.

Ett bra tips kan vara att strunta i alla tredjepartssiter och istället boka direkt hos flygbolagen. Då brukar det vara enklare att se/styra vilken bokningsklass du får. Det brukar inte kosta mer än samma resa köpt via resebyrå. Om du måste boka en dyrare bokningsklass kan det givetvis bli dyrare, men då får du å andra sidan poäng och oftast är det inte så mycket dyrare.
 
Toppen