Senaste nytt

Hur använder vi våra Qmiles?

Amelia T

Medlem
Vi är nybörjare på detta med poäng/miles så om någon vänlig själ kan bortse från att det kanske betraktas som dumma frågor och förklara hur vi kan använd våra Qmiles vore det snällt!

Vi har flugit business med Qatar två resor mellan Arlanda och Bangkok de senaste året och har en resa till inbokad i början av vintern. Jag måste pga sjukdom flyga business pga att jag blivit sämre och måste kunna ligga ner.

Kan man använda sina Qmiles för att delbetala en resa nästa gång vi bokar? Hur gör man i så fall?

Hur fungerar det med poäng i andra flygbolag i samma allians? Kan man på något sätt ha nytta av de poäng man har hos Finnair hos Qatar? Hur gör man i så fall för att kunna använda dem?

Tacksam för hjälp!
 

Amelia T

Medlem
Ingen som vill hjälpa till?

Jag är inte lat ;) utan kan pga en neurologisk sjukdom med svår hjärntrötthet inte läsa faktatexter på engelska längre utan behöver få en enklare förklaring och på svenska. Så jag blir väldigt tacksam för hjälp! :)
 

Per N

Medlem
Jag har inte så mycket input annat än att jag brukar använda mina poäng för att uppgradera businessbiljetten till first mellan Doha och Bangkok. Så länge Qatar har kampanjpriser så känns det dumt att använda poängen till att köpa biljett. Ett annat alternativ är förstås att köpa ekonomibiljetter och sedan använda poängen för att uppgradera till business. Nackdelen med det är att man inte är garanterad att få igenom poänguppgraderingen. Har man tillräckligt med poäng så kan man ta ut hela resan på poäng i business men som sagt, så länge Qatar har sina kampanjer så ger det dålig utväxling.
 

agehall

Medlem
Kan man på något sätt ha nytta av de poäng man har hos Finnair hos Qatar?
Det där kan jag svara på. Det går inte. Du använder miles via det bolag du har tjänat in dem hos. Så ska du nyttja Finnairmiles så bokar du via Finnair och ska du nyttja QMiles så bokar du via Qatar. Du kan använda dina miles på andra bolag inom OneWorld i ditt fall, men bokningen sker alltid genom det bolag där du har dina miles.
 

Per N

Medlem
För att ge ett par exempel på hur långt dina Qmiles räcker, en tur och retur ARN-BKK kostar 150000 Qmiles att boka i business. Köper du samma biljett i ekonomi för pengar så kostar det mellan 102000-120000 miles att uppgradera från ekonomi till business i båda riktningarna. Skillnaden i poäng beror på vilken bokningsklass du har på ekonomi biljetten.
 

Amelia T

Medlem
Jag har inte så mycket input annat än att jag brukar använda mina poäng för att uppgradera businessbiljetten till first mellan Doha och Bangkok. Så länge Qatar har kampanjpriser så känns det dumt att använda poängen till att köpa biljett. Ett annat alternativ är förstås att köpa ekonomibiljetter och sedan använda poängen för att uppgradera till business. Nackdelen med det är att man inte är garanterad att få igenom poänguppgraderingen. Har man tillräckligt med poäng så kan man ta ut hela resan på poäng i business men som sagt, så länge Qatar har sina kampanjer så ger det dålig utväxling.

Tack för svar! Ungefär hur många poäng kostar en sådan uppgradering? Från business till first Doha-Bangkok?

Alternativet att köpa economy och hoppas uppgradera till Business fungerar inte för mig som måste flyga business så jag kan ligga ner.
 

Amelia T

Medlem
Det där kan jag svara på. Det går inte. Du använder miles via det bolag du har tjänat in dem hos. Så ska du nyttja Finnairmiles så bokar du via Finnair och ska du nyttja QMiles så bokar du via Qatar. Du kan använda dina miles på andra bolag inom OneWorld i ditt fall, men bokningen sker alltid genom det bolag där du har dina miles.

Tack för svar! Jag blev lite förvirrad. Först skrev du att det inte går sen att jag kan använda mina miles på andra bolag inom OneWorld. Hur menar du?
 
Toppen