Senaste nytt

Hur är servicen på Lufthansa ekonomi till t ex miami

JohnR

Medlem
Hej,

På grund av barnavlande har jag och frugan haft en liten paus på longhaul flygandet. Vi har dock
nyligen gjort en resa i ekonomi med SAS till Miami och var besvikna på servicen. Det var faktiskt en av de sämre flygningarna jag gjort

Nästa resa är bokad till LA med SAS C för bonuspoäng. Men efter det funderar vi på att byta till att köra med Lufthansa igen.


Sist vi åkte ekonomi så åkte vi med Lufthansa några gånger (Cirka 3 år sen) och innan dess med Continental.

Jag undrar om någon kan beskriva framförallt serveringen ombord. Är den lika som för 3 år sedan, eller har LH också försämrats? Får man t ex snacks efter takeoff och fri läsk numera?

Hur mycket missar man i praktiken i poängintjäning om man krediterar LH till Eurobonus jmf med SAS
 

fcx

Medlem
Lufthansa har fortfarande fri bar ombord.

Poängintjäningen i ekonomi är ungefär en fjärdedel mot SAS. En atlantflygning i billig ekonomi ger 1000-1500 Eurobonuspoäng.
 

Canadien

Medlem
Sanning med modulation skulle jag säga. Beror helt på bokningsklass. Billiga LH ger generellt mindre ja, men t ex E-klass (Premium Eko) går ofta att hitta med LH för ca 9-11,000 t o r till t ex SFO/LAX. Och en sådan biljett ger 150% till Eurobonus, vilket är mer än vad en SAS Plus Saver skulle ge.
 

Alf

Medlem
IMG_0495.JPG
Hej,

På grund av barnavlande har jag och frugan haft en liten paus på longhaul flygandet. Vi har dock
nyligen gjort en resa i ekonomi med SAS till Miami och var besvikna på servicen. Det var faktiskt en av de sämre flygningarna jag gjort

Nästa resa är bokad till LA med SAS C för bonuspoäng. Men efter det funderar vi på att byta till att köra med Lufthansa igen.


Sist vi åkte ekonomi så åkte vi med Lufthansa några gånger (Cirka 3 år sen) och innan dess med Continental.

Jag undrar om någon kan beskriva framförallt serveringen ombord. Är den lika som för 3 år sedan, eller har LH också försämrats? Får man t ex snacks efter takeoff och fri läsk numera?

Hur mycket missar man i praktiken i poängintjäning om man krediterar LH till Eurobonus jmf med SAS

Det är beklagligt att servicen i SAS ekonomi var så dålig. Mina barn åkte där för någon vecka sedan och de upplevde servicen som acceptabel, man får vad man betalar för.

Men när du överväger att byta bort din resa i business till LA mot Lufthansa tror jag du är på väg att göra ett större misstag. Jag har rest i LH C klass några gånger till LA och det är inget som imponerar varken när det gäller den hård delen eller den mjuka. Har du inte prövat SAS nya koncept i business på långlinjerna rekommenderar jag att du gör det.

Jag har tidigare kommenterat detta koncept som jag först provade på en resa till MIA för en månad sedan. SAS är långt överlägset LH och jag tycker SAS numera ligger i topp när det gäller service och utbud på mat och dryck.
Jag har tidigare klagat på den norska kabinbesättningen nonchalans, men även här får jag ta tillbaka mina tidigare påståenden eftersom den norska delen av besättningen svarade för en bra service. Champagne innan start och sedan predrink med varma nötter, cashewnötter och mandel. Fyra nya drinkar att välja på samt goda öl (ale) samt en sort serverad ur stor flaska som smakade riktigt bra. Dessutom var maten riktigt god.
 
Visa bifogad bild 58846

Det är beklagligt att servicen i SAS ekonomi var så dålig. Mina barn åkte där för någon vecka sedan och de upplevde servicen som acceptabel, man får vad man betalar för.

Men när du överväger att byta bort din resa i business till LA mot Lufthansa tror jag du är på väg att göra ett större misstag. Jag har rest i LH C klass några gånger till LA och det är inget som imponerar varken när det gäller den hård delen eller den mjuka. Har du inte prövat SAS nya koncept i business på långlinjerna rekommenderar jag att du gör det.

Jag har tidigare kommenterat detta koncept som jag först provade på en resa till MIA för en månad sedan. SAS är långt överlägset LH och jag tycker SAS numera ligger i topp när det gäller service och utbud på mat och dryck.
Jag har tidigare klagat på den norska kabinbesättningen nonchalans, men även här får jag ta tillbaka mina tidigare påståenden eftersom den norska delen av besättningen svarade för en bra service. Champagne innan start och sedan predrink med varma nötter, cashewnötter och mandel. Fyra nya drinkar att välja på samt goda öl (ale) samt en sort serverad ur stor flaska som smakade riktigt bra. Dessutom var maten riktigt god.

OT: Finns det någon "vanligare" lager att få? Carlsberg eller Heineken tänker jag då. Är inte så förtjust i Ale eller mörkare öl.
 

JohanA

Medlem
Lufthansa håller en jämn bra nivå i ekonomi och de behandlar barnfamiljer utmärkt. Lufthansa ligger ljusår före SAS när det gäller ekonomiklass. Dessutom har Lufthansa aldrig tagit betalt för dricka ombord på longhaul. Ett otyg som SAS håller på med.

Ett av mina starkaste argument för att alltid åka med Lufthansa är att när saker går fel så sätter de bara dig på nästa plan. Med SAS lilla flotta blir det stora förseningar varje gång en mutter lossnat.
 

HenrikT

Medlem
Om vi pratar long haul Economy så är Lufthansa bättre än SAS med fri bar och acceptabel mat. När det gäller Business Class är SAS däremot låååångt före Lufthansa. Sist jag åkte Lufthansa mellan MUC och SFO i C var det riktigt dåligt. SAS nya kabin tillsammans med det nya konceptet i Business Class är faktiskt riktigt bra.
 

palmen

Moderator
Hej,

På grund av barnavlande har jag och frugan haft en liten paus på longhaul flygandet. Vi har dock
nyligen gjort en resa i ekonomi med SAS till Miami och var besvikna på servicen. Det var faktiskt en av de sämre flygningarna jag gjort

Nästa resa är bokad till LA med SAS C för bonuspoäng. Men efter det funderar vi på att byta till att köra med Lufthansa igen.


Sist vi åkte ekonomi så åkte vi med Lufthansa några gånger (Cirka 3 år sen) och innan dess med Continental.

Jag undrar om någon kan beskriva framförallt serveringen ombord. Är den lika som för 3 år sedan, eller har LH också försämrats? Får man t ex snacks efter takeoff och fri läsk numera?

Hur mycket missar man i praktiken i poängintjäning om man krediterar LH till Eurobonus jmf med SAS
Vad var det som var dåligt?
Att maten smakade illa och att ni fick betala för all dricka/snacks förutom den gratis alkoholfria dryck som ingår till maten? Eller var det kanske besättningen som var dålig och inte var serviceminded?
Om det är det förstnämnda kommer ni fortsatt att ha dåliga resor med SAS troligtvis då det mig veterligen inte har kommunicerats att det ska ändras. Om det var besättningen som var dålig skulle jag överväga att ge det en till chans i alla fall. Det händer ju tyvärr ibland att det finns mycket att önska från besättningen.

Nu är jag visserligen diamond vilket ger en del fördelar ombord så det är kanske inte helt jämförbart. Men det är sällan jag får dålig besättning även om det händer lite då och då på SAS både longhaul och inom Europa.

Finns fler parametrar att ta ställning till när man flyger longhaul enligt mig, stolen kan vara nog så viktig och där har SAS bland det bättre på marknaden just nu i alla kabiner då den inte är mer än ca 1 år gammal. Utbudet på underhållningen ombord är kanske inte den bästa dock.
Priserna med SAS på longhaul under kampanjer samt intjäning till Eurobonus gör det till en oslagbar kombination för mig.
 

bberg

Medlem
Om du undrar specifikt för Lufthansa till Miami, så åkte jag sträckan FRA-MIA i LH ekonomi för en månad sedan.
Har inget speciellt att anmärka på. Maten höll bra kvalité på ditvägen och lite sämre på hemvägen. Servicen var opersonlig och korrekt, helt enligt förväntningarna. Dryck serverades innan (även snacks) och under flightens två matserveringar, ca 6 timmar mellan serveringarna. Ingen runda med vagnen där emellan men fanns vatten och juice i galley.
Satt bulkhead i den mindre ekonomikabinen på övre däck (A380). Platserna och just den kabinen rekommenderar jag varmt.
 
Toppen