Senaste nytt

Hundratals CAU anslutna i DK kan lämna SAS med avgångsvederlag

Traveller

Medlem
Tyvärr är den Danska kabinpersonalen sämst på service. Genom alla år så har endast några få utmärkt sig. Dock är det skillnad på långdistansrutterna.
 

AABack2ARN

Medlem
Till det bättre eller sämre (på långlinjerna alltså)? Har äran (!) att flyga två SAS Danmark-flög nästa vecka men hem med norsk personal.
 

Flyhigh_1

Ny medlem
Angående gröna boken. Har jobbat på SAS i nästan 20 år och undviker SAS om jag kan iom att jag vet hur det har funkat där. Det är i grunden ett sjukt företag med monopoltänk och på 80/90 talet det var nästan äckligt vad det gullades med dom flygande. Det gick ofta rykten om vad dom flygande hade för sig för det var alltid lite hych hych om deras villkor för att inte reta upp övrig personal. Hela SAS var väldigt oproduktivt och då speciellt i Danmark där man jobbar på ett helt konstigt sätt med skråtänk. Ville piloterna/värdinnorna ha mer så var det bara att höja biljettpriserna och cutta lite på andra saker såsom flygunderhåll etc. Nu är ju SAS under omvandling och det är ett väldigt mediokert företag. Trots att jag har haft mycket kul på SAS och rest mycket när jag jobbade där så är det ett företag som jag som privatperson undviker. SAS var till för personalens bästa, kunderna kom oftast i andra hand, det talades nästan aldrig om våra kunder det var våran trivsel som var viktigast.
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Och ARN samt OSL ligger för långt bort för matartrafiken från Europa.

Min kommentar handlade inte om att dirigera bort linjer från CPH, utan om att basera fler kärror i ARN och OSL för att hantera trafik i huvudstadstriangeln därifrån. Gör ingen som helst praktisk skillnad för linjenätet om man inte vill det.
 

Paby

Medlem
Dom blir ju anställda på danska avtal och organiseras också i CAU, så jag vet inte om det skulle hjälpa?

Frågan du tog upp gällde ju inte hur man kunde minska antalet anställda på CAU-avtal utan hur man skulle ersätta CAU-anslutna som väljer att lämna med avgångsvederlag och på köpet få personal i kabinen som ger bättre service än vad bittra danskar gjort tidigare.
 

Tjaeng

Medlem
Frågan du tog upp gällde ju inte hur man kunde minska antalet anställda på CAU-avtal utan hur man skulle ersätta CAU-anslutna som väljer att lämna med avgångsvederlag och på köpet få personal i kabinen som ger bättre service än vad bittra danskar gjort tidigare.

Man får ju även anta att nya som kommer in också börjar på en lägre lönenivå. Enda anledningen till att överbetalda dinosaurier inte flydde SAS i drivor i höstas var ju för att de helt enkelt inte skulle hitta lika förmånliga villkor någon annanstans, inkl när man jämför med de nya, försämrade villkoren på SAS. Om jag minns rätt var SAS traktamenten fortfarande en hel del högre än Norwegians dito efter nedskärningarna, innan hade de varit mer än dubbelt så höga... Skulle vilja se 55-åriga surkärringar som hotar med att flytta till Qatar faktiskt göra det och sen försöka köra samma gnäll om arbetsmiljö och fack nere i Gulfstaterna.

De som lämnar nu lär ffa handla om folk vars avgångsvederlag plus ev. förtidspension tar dem ur arbetsmarknaden för gott.
 

Tjaeng

Medlem
Frågan du tog upp gällde ju inte hur man kunde minska antalet anställda på CAU-avtal utan hur man skulle ersätta CAU-anslutna som väljer att lämna med avgångsvederlag och på köpet få personal i kabinen som ger bättre service än vad bittra danskar gjort tidigare.

Man får ju även anta att nya som kommer in också börjar på en lägre lönenivå. Enda anledningen till att överbetalda dinosaurier inte flydde SAS i drivor i höstas var ju för att de helt enkelt inte skulle hitta lika förmånliga villkor någon annanstans, inkl när man jämför med de nya, försämrade villkoren på SAS. Om jag minns rätt var SAS traktamenten fortfarande en hel del högre än Norwegians dito efter nedskärningarna, innan hade de varit mer än dubbelt så höga... Skulle vilja se 55-åriga surkärringar som hotar med att flytta till Qatar faktiskt göra det och sen försöka köra samma gnäll om arbetsmiljö och fack nere i Gulfstaterna.

De som lämnar nu lär ffa handla om folk vars avgångsvederlag plus ev. förtidspension tar dem ur arbetsmarknaden för gott. SAS var en av de allra sista gammelbolagen som ej avskaffat monopoltidens villkor, och de som fortfarande kvarstår rekryterar knappast.
 

Alx

Medlem
Utan att veta, så skulle jag gissa med bergsäkert tonfall att matartrafiken är högre till CPH än till ARN.

Du har nog helt rätt! Inget konstigt med det eftersom det är så SAS har lagt upp sina linjer. Men eftersom det så gott som inte existerar någon matartrafik till ARN (inrikes borträknat) så förhindrar inte det att man fortfarande kan dra slutsatsen att CPH har en obetydlig och politiskt konstlad matartrafik.

Den största och kanske enda påtagliga matartrafiken på CPH kommer från ARN och OSL. Två flygplatser som hade kunnat fyllt diverse linjer på egen hand och där majoriteten av resenärerna nog gärna hade flugit direkt och sluppit ett byte på CPH om det hade gått.
 
Toppen