Senaste nytt

Hund/djur i loungen?

Kandinsky

Medlem
Jag har inte sett någon, och kunde i ärlighetens namn inte bry mig mindre. Är den tyst och inte luktar är det helt OK med mig, samma regler som med människor dvs.
 
A

Aurora

Guest
Pandoras box? Jag trodde de öppnade @Aurora s box med tanke på alla de livliga inlägg hon har gjort i denna tråd ;)

På tal om djur i lounge, hur är det egentligen med marsvin? Har någon stött på dem i en lounge?

Med tanke på at det er "first come - first serve" kjenner jeg den lille røde djevelen på skulderen min be meg om å skaffe rumensk liten gatehund og melde i fra om at den skal fly med meg tidligere enn tobbry og andres "fake allergi"-varsling ;) I hovedsak hos BA, KLM etc, så jeg får folk tilbake til SAS ;) Er det rart det blir krig i verden ;)
 

Alf

Medlem
Jag tycker också att tonen i detta inlägg blivit under BC nivå. Jag vill ändå lägga in några åsikter eftersom jag själv är hundägare med risk att nivån inte blir bättre men jag skall försöka hålla igen. Jag tycker @Bryant lagt nivån lågt genom att generellt påstå att hundar är smutsiga. Det är ett direkt felaktigt påstående. Hundar och katter är mycket renliga djur. Att sedan @Aurora frågar om han är muslim är väl inte så konstigt. Muslimer anser ju enligt koranen att hundar och grisar är orena djur. Det är ju deras tolkning medan resten av välden ser det annorlunda.

För att återgå till den smutsiga hunden så är i varje fall min hund renligare än mina barnbarn. När vi är ute och går och det är vattenpölar på gården så skall barnbarnen hoppa i varenda vattenpöl medan hunden går runt pölarna för att inte bli smutsig. Visst luktar en blöt hund, men inte värre än en svettig person som sprungit sista biten til gaten.

Själv gillar jag Frankrike eftersom man kan ta med hunden på restaurangen. Det kan man numera även på många uteserveringar i Sverige och det tycker jag är bra. Min hund ligger stilla och snällt under bordet och kollar läget med ett öga. Hon är inte högljudd och tjoar, hon pratar inte i mobiltelefon och stör och hon är inte packad när vi går hem. Visst, det finns allergiker men det brukar ordna sej med bord långt från hunden.

Hunden är den bästa kompis man kan ha, den är alltid ärlig. Det var en anledning till att Jan Stenbeck hade hund. Han litade aldrig riktigt på sina underordnade direktörer som han för det mesta ansåg vara kappvändare och ja- sägare. ( Undrar förstås vad som hände med hans underordnade som inte var ja- sägare. Det blev nog ut i kylan)

Bryant, du är välkommen till mej en dag på landet så skall vi ta lite härliga promenader i skogen och du kan bekanta dej med min hund som du kan se på bilden. Kom inte och säg stt hon är smutsig, hon förlåter dig aldrig för detta.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    261,7 KB · Visningar: 222

Agö

Medlem
Bryant, du är välkommen till mej en dag på landet så skall vi ta lite härliga promenader i skogen och du kan bekanta dej med min hund som du kan se på bilden. Kom inte och säg stt hon är smutsig, hon förlåter dig aldrig för detta.

Alf, med all respekt för din åsikt - jag skulle under inga som helst omständigheter vilja sitta bredvid den där hunden, varken på flyg, tåg, i lounge eller på restaurang. Allergiker, hundrädda eller människor som helt enkelt inte uppskattar hundar eller andra djur ska inte behöva underordna sig varken hund eller hundägare. Det är min åsikt i frågan.
 

Palazzi

Medlem
Jag har också hund, och har alltid haft det. Tycker det är rimligt att dessa får vistas på allmänna platser, och uteserveringar.......och med tanke på hur många hundägare det finns är det ju bra med dedikerade vagnar på tågen, hotellrum etc - finns många länder som kommit längre än Sverige här.

Däremot tycker jag att det är orimligt att hundar, som ofta hårar, ska få vistas inne i restauranger, i lounger mm. Dels pådyvlar det ett större städuppdrag, men värst är ju såklart allergiker o hundrädda. Visst finns det människor som inte gillar barn heller, men säkert är det inte samma upplevelse som när en hundrädda sitter samsides en Dobberman.

Alltid en risk att hundägare förskönar bilden av sitt eget husdjur, som man skattar högst i världen. Precis samma som när föräldrar skrattar gladlynt när deras barn springer i flygplanets mittgång o slår på medpassagerare.

Att hundar ska vara smutsiga o illaluktande är ett dåligt underbyggt påstående, men det finns andra anledningar varför man kanske ska låta bli loungen med hund som sällskap. Gillar man sin hund så mycket som man påstår tycker jag gott man kan klara sig utan trådlös wi-fi, varmkorv o mousserande (eller vad nu loungen erbjuder) 1-2h (?)

Hundägare o barnägare bör nog acceptera att omgivningen inte ser lika positivt på dina älsklingars närvaro, och visa lite respekt - kan inte behöva vara tvärtom. Har man skaffat hund/barn får man vara beredd på lite uppoffringar, annars kanske man skulle skaffat en guldfisk eller något....


PS. Väldigt fin hund! :)
 
A

Aurora

Guest
@Alf, vi burde ta oss en flytur sammen! Du aner ikke hvor lykkelig jeg blir når jeg møter hunder på tur. Gårdagens høydepunkt på Arlanda var narkohunder under opplæring, 1 labrador og 1 malinois som kom og snuste på meg. Jeg følte meg mer lykkelig og mindre sliten bare av å ha sett hundene, så stor positiv effekt har de :) De gangene jeg får hilse på hunder på reise på flyplass er det som om noen har gitt meg en energi-boost, og glemmer aldri den gangen jeg satt dypt inne i skogene ved Nikkaloukta, 1 uke inn i et 2 ukers feltarbeid. Møtte en finsk lapphund (som jo ikke er så ulik din eurasier :) ). Det føltes som å vinne på lotto, jeg la meg ned i lyngen og kosa med hunden - la til og med ansiktet ned i pelsen og kjente hvor lykkelig det gjorde meg. Særlig siden jeg savner min egen hund og ikke har noe hund i hverdagen nå når jeg bor i Sverige. Det er helt forferdelig egentlig, håper å få bli hundepasser eller noe for noen i nærområdet snart :)

@Palazzi forsåvidt enig i at noen hunder røyter, men det blir litt snevert å tro at et forbud mot hund stopper røyt fra å bli spredt rundt. Senest i Senator Loungen på Dubai Int'l la jeg igjen et pent lag med sorte retrieverhår både i en soffa, en loungestol og mens jeg skiftet på dametoalettet. Tror ingen kommer til å legge merke til det eller lide noen nød, men jeg godter meg med visstheten om at mange av disse som synes hund er så vederstyggelig hver dag antakeligvis vasser i hundehår og det som verre er (f.eks andre ekle menneskers hår, hud, urin, svette, avføring og GOD KNOWS WHAT på buss, tbane, fly, tog, båt, taxi, hotell et cetera). Livet blir bedre om man senker skuldrene og ikke tenker så mye på slikt :p

Dyr er virkelig magi, trist å se hvor mange som bygger vegger og ikke vil jobbe med sine frykter :)
 

Alf

Medlem
Alf, med all respekt för din åsikt - jag skulle under inga som helst omständigheter vilja sitta bredvid den där hunden, varken på flyg, tåg, i lounge eller på restaurang. Allergiker, hundrädda eller människor som helt enkelt inte uppskattar hundar eller andra djur ska inte behöva underordna sig varken hund eller hundägare. Det är min åsikt i frågan.

Jag respekterar naturligvis din åsikt med de skäl du anger. Ingen skall underordna sej hund eller hundägare. Själv skulle jag inte komma på tanken att ta med hunden på ett flygplan. På övriga platser går ju saker att lösa i samförstånd. Min reaktion var från början på det felaktiga påståendet att en hund är smutsig.

När det gäller allergi så finns det ett annat problem med de som har massor av parfym på sej. Dessa vill jag inte heller sitta bredvid. Det finns mycket att reta sej på om man nu vill detta.
 
M

Monkey_Class

Guest
Var det verkligen en pitbull? För mig är just den rasen den ultimata underklassmarkören och inget man väntar sig se i Senator lounge.

(Alla eventuella pitbull-ägare på forumet får ursäkta.)

Ooops!

Undrar hur man skall ställa sig till frågan hur man skall hantera mig i loungen då jag reser i Monkey class (i princip jämt)
 
  • Gilla
Reactions: Alf
M

Monkey_Class

Guest
Men kjære vene, det var da ikke ment som kritikk. Jeg blir faktisk litt trøtt av at folk skal ta seg så nær. Når du skriver "men en del raser hårar ju ganska mycket... Betyder att de allergena blir kvar i sesalmattor eller liknande," så føltes det greit å nevne at det ikke er i HÅRENE allergenene ligger. Hvis du kjente til det så er det jo en svært generaliserende og upresis ordlegging du benyttet deg av. Det er en av de vanligste misforståelsene som finnes (at hår = allergener), men siden vi som hundeeiere ofte går rundt med tonnevis av pels på oss uten at allergikere reagerer så sier jo det litt. Jeg vil anta jeg har lagt igjen TONNEVIS med hundehår ombord i busser, tog, flygplan - men jeg har aldri lest om noen som har fått allergisk annfall på några framkomstmiddel av den grunn.

Hvis du ikke takler at man prater om ting på internett, og ikke takler å få noe som var ment som nettopp det du etterspør: "hjelp og bidrag" (merk deg SMILEYEN i mitt innlegg....) - så er det vel ikke annet enn å beklage at du har stått opp med feil bein i dag. Du har iallefall misforstått meg med en så solid bom at du traff månen i stedet.

men - Hår är ju lika med allergener rent generellt. Allt för att göra saker enkla. Lite som Bohrs atommodell - du hade nog svårt i grundskolan då den togs upp första gången 8antar jag)
Spelar väl mindre roll att håret per se är bäraren av allergenen och inte allergenen i sig. Undrar om du är lika kategoriskt separistisk när det kommer till t.ex HIV för där är det ju inte viruset som är smittämnet utan det är ju DNAt (RNA om vi skall vara riktigt noga)
 
Toppen