Senaste nytt

Hund/djur i loungen?

A

Aurora

Guest
Vad har religion med saken att göra?

Jag tycker hundar är rätt smutsiga djur och ska hålla sig borta från restauranger osv. Men det är ju en högst personlig åsikt där jag vet att det finns olika läger. Ungefär som barndiskussionerna.

Religion har det med saken at det stort sett er muslimer som mener, mer eller mindre ordrett, det du har som personlig åsikt. Jeg oppfatter Sverige som et utrolig hundevennlig land, derfor er jo din personlige åsikt enda mer isolert og alene :)

Enkelte muslimers tolkning av islam gir rom for at hunder er smutsiga djur, og siden de er så "smutsiga" så kan de inte holdes innendørs - for områdene de beveger seg på blir "haram" - smutsiga, forpestad. Det hele høres ut som veldig lik retorikk som den du bruker :p
 

Dr. Miles

Expert
Jag tänker inte blanda mig i diskussionen om djur i restaurang/louge får vara eller ej, men det är mycket vanligt i Japan att restaurang inte tillåter något husdjurs sällskap. Detta är inget med religion att göra, så får du sluta att bedöma andra som muslimer av sådan grund.
I detta forum finns det folk med olika kulturella bakgrund, därför tycker jag att kalla folk muslim bara för att den person inte är förtjust i djur i restaurang/lounge, kan vara förolämpande.
 

Bryant

Medlem
Jag tänker inte blanda mig i diskussionen om djur i restaurang/louge får vara eller ej, men det är mycket vanligt i Japan att restaurang inte tillåter något husdjurs sällskap. Detta är inget med religion att göra, så får du sluta att bedöma andra som muslimer av sådan grund.


Det är likadant i Sverige.

Diskussionen spårade precis ur. Inte för att det spelar någon roll men jag är inte ett dugg religös åt något håll. Det är så enkelt att jag inte är något större fan av djur.
 
A

Aurora

Guest
Jag tänker inte blanda mig i diskussionen om djur i restaurang/louge får vara eller ej, men det är mycket vanligt i Japan att restaurang inte tillåter något husdjurs sällskap. Detta är inget med religion att göra, så får du sluta att bedöma andra som muslimer av sådan grund.

Da misforstår du meg fullstendig. I Norge er det uhyre sjeldent at det er lov med hunder noen steder. Det er så vidt du får ha de på bussen. Det er ikke fordi hele Norge er muslimer (selv om det skal sies at Mohammad er det mest vanlige mannlige navnet i Oslo nå - tolk det som det vil tolkes) - men fordi allergiforeningene i Norge har styringen. Det hele er veldig overdrevet, men vi som har hund er vant med det.

Derfor er det veldig hyggelig å komme til Sverige hvor det er en mer avbalansert holdning til det. Det være sagt - alle med hund vet at allergikere finnes, og vi har ingen hemmelig sadistisk motivasjon for å gå å trøkke hunden vår i ansiktet på folk. Eller plage folk generelt. En hund er bare en hund, den skader ingen når den sitter og bare er seg selv. En hund med en ansvarlig eier vil aldri være i vegen uansett hvor den er.

At de ikke tillater dyr på restaurant i Asia er ikke for meg et bevis på noe som helst. Ta deg en båttur over sundet så spiser de bikkjer.... Med andre ord er ikke verdien til en hund så veldig høy der heller. I Europa kan du sitte med hund på kafeer overalt, du kan ha de med på butikker og i England kan du ta de med på mange restauranter.

Det er argumentasjonen til Bryant som er nøyaktig lik den islam har av hundehold, og hvis man leser litt mellom linjene (anbefales, innimellom! ;) ) så skjønner man kanskje at jeg nevner det for å sette hans personlige åsikt i perspektiv. Han har all sin rett til å ha den, men når han med vilje går inn i en forumtråd på et offentlig forum og skriver noe så krasst - så må han faktisk forvente å få et svar :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Jeg oppfatter Sverige som et utrolig hundevennlig land,

Verkligen? Iaf jämfört med kontinenten, som Tyskland eller Frankrike, hålls hundar och hundägare rätt hårt i Sverige. Jag är ingen själv, så jag får säga det ;) Mycket ovanligt med kopplade hundar längre söderut, ännu ovanligare att någon stör sig på det (vilket är mycket vanligt i Sverige)..det börjar bli viss skärpning när det gäller hundbajs på trottoarer, men fortf inte lika rent som Sverige.

Tänkte direkt när jag fick se rubriken att detta nog är Tyskland eller Frankrike..

Edit: Ok, jämfört med Norge menar du ser jag nu.
 
A

Aurora

Guest
@NyfikenGrau - helt enig om kontinentale europa. Glemmer aldri en vårdag i en park litt utenfor Amsterdam. Der løp bittesmå toypudler, svære belgiske fårehunder (politihunder ala malanois) og små barn rundt i søt harmoni. Det var til å få tårer i øynene av, av glede! ;) ha ha.
 

Jonas C

Medlem
@Aurora jag vet inte riktigt hur jag ska säga, men jag tycker att dina påståenden känns väldigt generaliserande och tyvärr lite förolämpande.

Man behöver för det första inte vara muslim för att tycka att hundar är äckliga. Hundar trevliga djur men det finns gränser på var de bör få vistas. Att låta hundar vistas i offentliga utrymmen där det serveras mat/dryck är olämpligt i min mening, likaså tycker jag inte om att sitta bredvid en våt hund på ett tåg (vilket händer ofta) och jag vill absolut inte känna doften av våt hund när jag sitter i loungen. Det har inget att göra med att jag inte tycker om hundar, utan det handlar snarare om att visa respekt för folks trevnad.

Det är visserligen sant att det finns muslimer som tycker att hundar (och även katter) är smutsiga djur som inte borde vistas bland människor. Men det är främst de konservativa fundamentalistiska muslimerna som tycker så, som i de flesta länder bara utgör en bråkdel av befolkningen. Det är tyvärr denna typ av fanatiker som har fått störst uppmärksamhet i media, och som västerländsk media använder som generalisering för att demonisera den stora majoriteten av de 1,6 miljarder muslimer som INTE är fundamentalister. Besök ett liberalt muslimskt land som Marocko eller Turkiet, så kommer du se att det är minst lika vanligt med hundar som husdjur, som här i Sverige :)
 
A

Aurora

Guest
Tror ikke du har lest alle ordene mine, om du synes jeg er generaliserende @Jonas C :) Selv jeg med hund synes også at våt hund er ekkelt. Jeg jobber med mange fra midtøsten som i varierende grad er liberale til konservative muslimer - og jeg har på ingen måte sagt at alle mener hunder er haram. Det står svart på hvitt hva jeg skreiv, at det er "enkeltes tolkning", selv om man overhodet ikke trenger være islamsk fundamentalist for å synes hunder er haram. Hvordan er jeg da generaliserende? Tror heller du generaliserer det jeg skriver :p Når jeg studerte i Norge var det mange fra Pakistan/Irak som overhodet ikke hadde problemer med å omgås min hund innendørs - men de sa det rett som det var at de ikke hadde kunnet ha hund innendørs selv. Det føltes bare feil, pga koranens ord om hundehold innendørs. Så det finnes mange grader av "utførelse" av denne tolkningen av koranen.

Poenget var uansett ikke å skape det til en slags enighetsdiskusjon om at det finnes mange liberale muslimer rundt om i verden. Hovedpoenget: det er en ganske konservativ holdning å mene at hunder er "skitne dyr", som Bryant framstiller det :) Jeg liker ikke at noen blir stigmatisert, hverken hunder eller mennesker :) Og jeg tilpasser mitt hundehold etter at det aldri skal plage folk, men hvis noen da ikke takler hunden i seg selv - da kan man aldri gjøre rett. Da har noen bestemt seg for noe som ikke helt har rot i virkeligheten.
 

flum

Medlem
Svårt det här, kan tycka att blöt hund luktar sådär, men det gör även en del kringresande försäljare med lite för många representationsmiddagar under bältet. Jag kan väl tycka att man kan ha samma regler som gäller i kabinen, dvs att medhavda djur ska vara i bur.
 
Toppen