Senaste nytt

Humor: Pappersbiljetten återuppstår i svensk politik

Testa att boka en biljett till NZ via Australien med BA så får du dessa...

Ännu roligare är att man måste ha med sig dem och lämna in dem vid incheckning för varje segment.

Jag fick pappersbiljetter förra året när TK bokade om mig på ET pga att deras flight var försenad. Var lite stökigt för ingen verkade veta vad de skulle göra med dem kändes det som.

Inrikesbiljetter i något obskyrt hörn av världen kan jag förstå, men internationellt trodde jag att IATA kräver 100% e-biljetter sedan 2008. Men tydligen inte.
 

johhenrik

Medlem
Inrikesbiljetter i något obskyrt hörn av världen kan jag förstå, men internationellt trodde jag att IATA kräver 100% e-biljetter sedan 2008. Men tydligen inte.

Well, jag kan inte svära på att det inte fanns en e-ticket nånstanns också, men jag fick en sån där gammal klassiker med flera sidor, handskrivna delar och karbonpapperskopior etc. Och det var väldans viktigt att de fick dessa kopior (som ju knappt gick att läsa) ihop med boardingpass etc.

Jag ska väl erkänna att jag knappt kommer ihåg hur det var att resa med pappersbiljetter, då jag tycker det känns som man har sluppit dem de senaste tio åren. :)
 

agehall

Medlem
Inrikesbiljetter i något obskyrt hörn av världen kan jag förstå, men internationellt trodde jag att IATA kräver 100% e-biljetter sedan 2008. Men tydligen inte.

Ja, det gör de, men tydligen finns det tillfällen då olika bolag inte har tillåtelse att utföra e-ticketing åt varandra (som i mitt fall, mellan BA och JetConnect).
 

pitch

Medlem
Jag var, i min ungdoms glada dagar, nere nånstans i trakten av Stuttgart och installerade en prototyp hos ett företag som ägnade sig åt att trycka ämnen till flygbiljetter. Helt okänt för mig innan jag blev inblandad i det projektet var att magnetremsan dessutom skrevs redan i det stadiet.

Deras tryckpressar gick alltså med upp till 2 m/s, typ 20 biljetter i bredd per rulle (eller nåt sånt i alla fall, det var ett tag sen). Addera det över alla pressar dom hade och det blir en biljett eller två. Jag kan tänka mig att det företaget kanske inte trycker fullt lika många idag...
 

AABack2ARN

Medlem
Har nok et par hundrede gamle papirbilletter der hjemme, der er heldigvis langt mellem dem idag.

Har du verkligen pappersbiljetterna kvar? Eller syftar du på "Itineraryn" som oftast skrevs ut på biljettstock? Om du var på planet tog flygbolaget med största sannolikhet kupongen - annars hade de aldrig fått ersättning.

Många amerikanska bolag skriver ut boardingpass på biljettstock än idag, men jag tror det mest är för att de har infrastrukturen på plats. Det var länge sedan jag fick något med magnetremsa på.

För övrigt är det väl knappast miljövänligt att flyga med pappersbiljetter. Där ser man hur miljöomedvetna miljöpartister verkligen är...
 

Unicornone

Medlem
Min förra arbetsgivare tog över SAS gamla lokaler på Frösön för två år sedan, på bottenvåningen var alla utkapningar för biljettskrivarna kvar + rejäla kylaggregat i skrivarrummet. Ser ut lite som en bankomatinstallation typ. Alla rum runtomkring var glasburar pga oljudet + att skrivarna gav från sig ett härligt dimaktigt damm som trängde in mellan alla dubbelglas så det ser ut som en enda stor rökkupé när man tittar på dem. ;)
 

Jonas C

Medlem
Testa att boka en biljett till NZ via Australien med BA så får du dessa...

Ännu roligare är att man måste ha med sig dem och lämna in dem vid incheckning för varje segment.

Vad gör man om man tappar bort dem? :p Antar att man fick Avios och TP som vanligt på dessa biljetter, eller blev man tvungen att efterregistrera.
 

agehall

Medlem
Vad gör man om man tappar bort dem? :p Antar att man fick Avios och TP som vanligt på dessa biljetter, eller blev man tvungen att efterregistrera.

Tappar du bort dem så är du rökt, så det vill man inte göra. TP och Avios var inga problem med. Jag kunde få upp min bokning i MMB men jag kunde inte checka in elektroniskt.
 
Toppen