Senaste nytt

Hua Hin eller Koh Samet i november?

Delayed

Medlem
Har funderat på denna option själv, men aldrig provat. Har läst lite blandade reviews av denna och bl.a. att rutten är väder-(vind)känslig med inställda turer osv. Har du (eller någon annan) testat?
Jag har åkt Hua Hin - Pattaya ToR och bägge resorna var mycket behagliga. Båten avgick någorlunda i tid och tog marginellt längre tid än vad tidtabellen lovade.

Nu var båda resorna i relativt lugnt väder och jag har ingen aning om hur det hade känts i blåsigt väder.
 

Kris

Medlem
Jag har åkt Hua Hin - Pattaya ToR och bägge resorna var mycket behagliga. Båten avgick någorlunda i tid och tog marginellt längre tid än vad tidtabellen lovade.

Nu var båda resorna i relativt lugnt väder och jag har ingen aning om hur det hade känts i blåsigt väder.
Låter lovande. Vilken tid på året var detta? Blev det affärsklass eller slog du till och med till med sviten? :)
 

Delayed

Medlem
Det här var mitten av februari nu i vintras och naturligtvis affärsklass, jag hänger ju här. :D "Sviterna" (tror de har två) verkade inte vara prisvärda om man säger så... Möjligen om man är ett sällskap som måste "grupparbeta" eller något liknande. Tror att den typen av resenärer är rätt sälsynta på denna linje...
 

Gus

Medlem
Har inte testat Samet, men däremot Samui. Skrev lite om både hong kong och Koh Samui med kids här East-bound vintervila - februariflykt från Norden | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor (som du redan kikat på :))

Har varit några gånger i Hua Hin också. Bott på Intercontinental, som ligger en bit från bycentrum. Det sagt, känns det inte som det är så viktigt att ha nära till området kring "city". Men såklart ingen nackdel heller. Hilton ligger ju centralt där. Stranden är som nämnt ingen "sagostrand" med kristallklart vatten. Dock helt ok om man inte är superkräsen. För kids är den perfekt för att gräva å plaska, i synnerhet på eftermiddagen vid lågvatten. Det svärmar en hel del kitesurfare på stranden. Sist i december var det tidvis ganska blåsigt, men inte så mycket regn. Förra året igen var det klockrent väder i dec.

Jag tycker att Koh Samet har lite trevligare strand än Hua Hin. Bodde vid Ao Phai förra helgen och vad mycket nöjda. Liten strand men fungerade väldigt bra över helgen. Finns större stränder också, men vi testade inte dom nu. Om jag skulle spendera några veckor i Thailand så hade jag nog rest runt lite och inte bara stannat på samma plats. Ao Phai är kanske lite för litet för mer än några dagar. Kan inte säga något om Rayong då jag bara kört igenom det på väg till Koh Samet.

Det går ju att kombinera med Koh Chang och även Ko Kut som jag blev rekommenderat för ett par dagar sedan. Eller varför inte ta Hua Hin också, kanske med en eller ett par nätter i Bangkok för att inte behöva resa en hel dag?

November/december börjar det ändå bli lite torrare mtp nederbörd.

För att få fint vatten eller rättare sagt klart vatten så är inte Rayong någon höjdare. Egentligen inte Hua Hin heller. Man måste ut på öarna i så fall och Samet är väl en ypperlig ö både när det gäller vattnet och vita stränder. Håller med Emilio att Samet är nog inget ställe att tillbringa lång tid på. Kan det inte vara ett alternativ att ha Koh Chang som bas och gör utflykter till öarna runt omkring, Koh Wai, Koh Mak och Koh Kut? Alla med fantastiskt fina stränder. Jag har själv min "sommarstuga" på Koh Mak så det blir en del resor till området.

Tack för svar! Jag är inte jättekräsen med vackra stränder utan är nöjd så länge vattnet är varmt och ölen kall! :) Frugan däremot tycker nästan det avgör hela semestern hur fint vattnet är :p.

Ja Koh Chang är jättefint, i var där senast vi besökte Thailand med utflykter till Koh Mak bland annat. Det vore kul att prova något nytt denna gången samt att jag tyckte att resan till Koh Chang var lite jobbig med först flyg, sen bil, sen färja och sen bil igen.

Dela upp resan på 3 delar.
1. Koh Samet. Jättefin(a) stränder. Vet inte om det finns så jättelyxiga boenden till rimliga priser.
2. AirBNB nånstans kring Pattaya/Rayong. Ingen strand, men kan få fint boende för lite pengar.
3. färjan över till Hua Hin. Hilton ligger mitt i "stan". Ganska medioker strand/bad, men tror inte kidsen klagar.
Sen är det 2-3 tim med taxi till flygplatsen o åka hem.

Jag har åkt Hua Hin - Pattaya ToR och bägge resorna var mycket behagliga. Båten avgick någorlunda i tid och tog marginellt längre tid än vad tidtabellen lovade.

Nu var båda resorna i relativt lugnt väder och jag har ingen aning om hur det hade känts i blåsigt väder.
Detta låter väldigt spännande och som ett bra val! :) Vi kanske kan bo någon natt på Hilton Pattay dagen före båten avgår.

Några kompletterande frågor:

1. Hur är Pattay egentligen? Är det bara sex-turism eller kan man semestra "normalt" i några dagar där med två små barn? (Jag tänker att vi bor på Hilton)

2. Kan det bli stora stormar på båten Pattaya-Hua Hin (november)? jag tänker främst på säkerheten och risk för kapsejsning?

3. Finns det flytvästar för barn på båten eller bör man ta med det från Sverige? Flytvästar är ju inte direkt små... :D

4. Något av det bästa med Thailand tycker jag att det är så smidigt att resa inom landet. Man bara går till en kiosk och berättar vart man vill åka. Dagen efter blir man upplockad vid hotellet och får ett klistermärke på tröjan och behöver inte tänka mer den dagen utan reseledarna sköter i princip resten :) Fungerar det likadant med färjan Pattaya-Hua Hin? Det är inget man måste förboka månade ri förväg?
 

famhanssons

Medlem
Jag är i Hua Hin varje år 2 veckor i november. Enda orsaken är jag åker dit är för golfen och en stor tävling under 6 dagar (128 grabbar). Om det inte vore för golfen och tävlingen skulle jag ALDRIG valt Hua Hin. Tråkig strand, tråkigt vatten och inte mycket i övrigt att göra. Måste finnas 100 tals andra platser i Thailand som är MYCKET bättre.
Du reser visserligen med småbarn så jag antar att hotel med poolområde är högprioriterat och då kan man välja en väldig massa platser. Skulle utan tvekan välja Ö istället för fastlandet i Thailand.
Den tid du åker behöver du normalt sett inte oroa dig för regn. Om det överhuvudtaget regnar är det under någon timme, dock väldigt kraftigt.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Delayed

Medlem
Några kompletterande frågor:

1. Hur är Pattay egentligen? Är det bara sex-turism eller kan man semestra "normalt" i några dagar där med två små barn? (Jag tänker att vi bor på Hilton)
Vi bodde några nätter på en rätt fin resort närmare 10 km från centrum och där var det hur normalt som helst. Inne i city kvällstid är det väl ganska ogenerad sexturism där "gågatan" har nya erbjudanden var femte meter eller så. Vi åkte in en kväll bara för att ha gjort det men det räckte med en kväll.

2. Kan det bli stora stormar på båten Pattaya-Hua Hin (november)? jag tänker främst på säkerheten och risk för kapsejsning?
Vem vågar lova att det inte kan bli obehaglig sjögång? Båten/rederiet kändes dock rätt seriös så vi hade som sagt en behaglig färd. Finns en lång tråd om färjelinjen på detta Hua Hin-forum:

Hua Hin - Pattaya ferry project news and updates - Hua Hin Forum

3. Finns det flytvästar för barn på båten eller bör man ta med det från Sverige? Flytvästar är ju inte direkt små... :D
Vet tyvärr inte. Ställ en fråga på i nämnd tråd kanske någon vet.

4. Något av det bästa med Thailand tycker jag att det är så smidigt att resa inom landet. Man bara går till en kiosk och berättar vart man vill åka. Dagen efter blir man upplockad vid hotellet och får ett klistermärke på tröjan och behöver inte tänka mer den dagen utan reseledarna sköter i princip resten :) Fungerar det likadant med färjan Pattaya-Hua Hin? Det är inget man måste förboka månade ri förväg?
Vi köpte våra biljetter några dagar i förväg men månader behövs definitivt inte. Möjligen att det skulle kunna bli utsålt under värsta högsäsong. Vet inte säkert.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Delayed

Medlem
Jag är i Hua Hin varje år 2 veckor i november. Enda orsaken är jag åker dit är för golfen och en stor tävling under 6 dagar (128 grabbar). Om det inte vore för golfen och tävlingen skulle jag ALDRIG valt Hua Hin. Tråkig strand, tråkigt vatten och inte mycket i övrigt att göra. Måste finnas 100 tals andra platser i Thailand som är MYCKET bättre.
Ja smaken är som baken. Håller med om att "centrala stranden" kanske inte är någon höjdare men åk kanske fem km söder om "flyover" (runt 10 km söder om centrum) så hittar du betydligt trevligare stränder. Sen är jag lite nyfiken på vilka platser som erbjuder "mycket i övrigt att göra" som du inte hittar i Hua Hin. Min erfarenhet av Thailands öar är att bortsett från sol och bad brukar där inte finnas speciellt mycket att göra.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Alf

Medlem
Tack för svar! Jag är inte jättekräsen med vackra stränder utan är nöjd så länge vattnet är varmt och ölen kall! :) Frugan däremot tycker nästan det avgör hela semestern hur fint vattnet är :p.

Ja Koh Chang är jättefint, i var där senast vi besökte Thailand med utflykter till Koh Mak bland annat. Det vore kul att prova något nytt denna gången samt att jag tyckte att resan till Koh Chang var lite jobbig med först flyg, sen bil, sen färja och sen bil igen.




Detta låter väldigt spännande och som ett bra val! :) Vi kanske kan bo någon natt på Hilton Pattay dagen före båten avgår.

Några kompletterande frågor:

1. Hur är Pattay egentligen? Är det bara sex-turism eller kan man semestra "normalt" i några dagar där med två små barn? (Jag tänker att vi bor på Hilton)?

Nu var det ett antal år sedan jag var i Pattay senast just därför att hela samhället var så vedervärdigt med sin sexturism. Hela platsen var som en jättebordell. Som det var då tyckte jag det var helt olämpligt att ha med barn eftersom denna sexturism återspeglades i hög grad på stränderna.

Hilton ligger lite avlägset från centrum så där borde det vara lite bättre. Men även sexköparna bor ju på hotellen så man slipper inte att se detta elände.

Hua Hin är betydligt bättre ur denna synpunkt men stränderna är som flera kommenterar sämre, med ett vatten som för det mesta är grumligt och inte så tilltalande. I övrigt tycker jag Hua Hin är ett lugnt och trevligt stället. Vill man ha ett klart och fint vatten skall man nog välja en ö.

Själv har vi skippat Thailand och föredrar Malaysia istället.
 
Toppen