Senaste nytt

Hotellstatus? Va? Vilket då?

Eftersom man "börjar" få koll på de mest väsentliga inom FFP har jag börjat spana lite på om man kanske ska gå med i något hotellprogram..

Hittills har jag alltid använt mig av hotels.com (ni vet, bo 10 nätter - få 1 gratis natt.)
Jag tycker priserna är ganska bra, jag är alltså helt klart nöjd. (men det kanske finns något jag missar?)

Kanske finns något bättre alternativ?
Bodde senast i London på Park Plaza Westminster Bridge och vid informationen vid incheckningen signade jag upp mig på ett program vid namn "Club Carlsson". Har aldrig ens övervägt att visa upp det på andra hotell, vet nog knappt ens vilka hotell kortet gäller på..
Därav har kortet legat orört i plånboken.

Eftersom det är rätt mycket aktivitet i forum-trådarna här rörande hotellbranschen så antar jag att det faktiskt måste ligga någonting bra i det trots allt.

Är det mycket bättre att använda något program istället för hotels.com som jag själv använder?
Eller är det någonting positivt bara för er som reser frekvent i jobbet och bor på samma ställe ofta?

Hur, vart börjar jag kika? Vad är fördelarna? Finns det någon bra guide där ute?
Det finns så mycket så man vet inte riktigt var man ska börja.

Jag brukar nästan alltid bo på "fina" hotell, dvs 4-5* och oftast är det Marriot, Hilton, Trump och "namn" i den klassen.
Händer väl att jag tar in på något transferhotell ibland, läs Holiday Inn eller liknande då priserna varit alldeles för höga för andra hotell på grund av nära-inpå bokning.

Det ska väl även finnas program där man kan förvandla sina hotellpoäng till flygpoäng?


Tips?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Läs trådarna som finns... :)

Att boka genom hotels.com är som att boka biljetter med Ryan Air via resebyrå. Du får det sämsta av alla världar. Jag har väl använt hotels.com 2 gånger på lika många år och mer av nöd än något annat.

Hotellprogrammen är precis som FFP. De ger olika fördelar när du har status. Tex får jag alltid frukost på hilton tack vare mitt HHonors gold och jag har alltid blivit uppgraderad till executive floor med access till loungen.

Ofta får man även fördelar som gratis internet, snabbare check in mm. Och inte minst, man slipper ha en tredje part involverad i sin bokning. Det är en enorm fördel om något strular. Mina kollegor som bokar genom bokningssiter råkar då och då ut för att hotellet inte fått info om deras bokning tex.

Sedan får du ju givetvis poäng när du bor på hotellen. Dessa poäng har ofta inget expiration date och går oftast även att överföra till FFPs, vilket gör att man kan konsolidera poäng till tex USDM.
 
Läs trådarna som finns... :)

Att boka genom hotels.com är som att boka biljetter med Ryan Air via resebyrå. Du får det sämsta av alla världar. Jag har väl använt hotels.com 2 gånger på lika många år och mer av nöd än något annat.

Hotellprogrammen är precis som FFP. De ger olika fördelar när du har status. Tex får jag alltid frukost på hilton tack vare mitt HHonors gold och jag har alltid blivit uppgraderad till executive floor med access till loungen.

Ofta får man även fördelar som gratis internet, snabbare check in mm. Och inte minst, man slipper ha en tredje part involverad i sin bokning. Det är en enorm fördel om något strular. Mina kollegor som bokar genom bokningssiter råkar då och då ut för att hotellet inte fått info om deras bokning tex.

Sedan får du ju givetvis poäng när du bor på hotellen. Dessa poäng har ofta inget expiration date och går oftast även att överföra till FFPs, vilket gör att man kan konsolidera poäng till tex USDM.

När jag har kollat många datum har Hotels.com haft lägre priser än om jag bokar exakt samma rum via hotellets hemsida direkt?

Det finns så sjukt många trådar.. finns det någon speciellt program som täcker många hotell? Hur fungerar det?
Låt säga att man har ett Marriot kort, täcker det bara Marriot eller finns det syskonhotell som även ingår där?
Man vill ju gärna undvika att ha 1000 olika kort, utan kanske 1-2 bara.

Jag kan väl lägga till att jag ej brukar betala över 2.000 SEK per natt i normala fall så alla program med bara dyra hotell går väl bort antar jag. (Undantag NYC)

En annan viktig sak är jag ofta reser själv, är det något program som har bättre utsikter för ensamresande?
 
Last edited:

agehall

Medlem
När jag har kollat många datum har Hotels.com haft lägre priser än om jag bokar exakt samma rum via hotellets hemsida direkt?

Oftast tycker jag skillnaden är rätt liten. Och jag betalar gärna lite mer för att få poäng och status med hotell istället för en tredjepartssite.

Andreas Eriksson;76258Det finns så sjukt många trådar.. finns det någon speciellt program som täcker många hotell? Hur fungerar det? Låt säga att man har ett Marriot kort skrev:
I princip alla hotell är ju kedjor med flera olika brands. Beroende på vart du reser så är det olika vad som är bra att ha. Om du kan styra var du bor, så är det ju enklare att minimera antalet kort du behöver. Jag tycker att HHonors är ett av de bästa programmen man kan ha. SPG är väl inte heller fel och eftersom vi bor i Sverige är Club Carlson också bra att ha.

Andreas Eriksson;76258Jag kan väl lägga till att jag ej brukar betala över 2.000 SEK per natt i normala fall så alla program med bara dyra hotell går väl bort antar jag. (Undantag NYC)[/QUOTE skrev:
Eh, 2000kr/natt är rätt stor budget. Det är nog rätt få program som bara har hotell som ligger över dessa priser. Även i NYC brukar jag kunna bo bra för runt 1000kr/natt.

Andreas Eriksson;76258En annan [B skrev:
viktig[/B] sak är jag ofta reser själv, är det något program som har bättre utsikter för ensamresande?

Näe, det spelar nog mindre roll. Hotell har ju enheter som rymmer fler personer normalt sett och blir du uppgraderad så är det ju i princip alltid till ett större rum. Det är mao inte samma princip som på flygplan här så det kvittar nog om du är ensam eller reser tillsammans med någon, iaf så länge ni inte bokar flera rum tillsammans och kräver att de ska ligga nära varandra.
 
Tack för ditt svar.

Blir mest USA för min del, sen Barcelona och London.
Jag gillar hotell W överlag, även om det är ganska dyrt.
Starwood heter tydligen deras program.

2000 SEK? Ibland när jag tittar hotel på hotels.com ser jag massor av hotell som kostar 5-10.000 SEK / natt.
Tittade på Tokyo för någon dag sen t.ex.
Men visst, jag brukar boka hotell som kostar 1000 / natt för det mesta, men jag är oftast beredd att betala upp till 2000 SEK (men då vill jag gärna ha frukost.)
Hilton kort ska jag nog fixa, då jag spenderat rätt många nätter på Hilton.
Nu ska jag bara läsa hur man kan ta lite genvägar till snabbare guldstatus.. jag läste att något program erbjöd det om du köpte aktier för 25 SEK.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Tack för ditt svar.

Blir mest USA för min del, sen Barcelona och London.
Jag gillar hotell W överlag, även om det är ganska dyrt.
Starwood heter tydligen deras program.

Starwoods är kedjan. Starwoods Preferred Guest (SPG) är deras program. Jag gillar det personligen inte, men det beror mest på att jag aldrig kommer upp i 10 nätter på deras hotell då deras täckning av mina resedestinationer suger. Nilsson har en helt annan uppfattning om dem..

Hilton kort ska jag nog fixa, då jag spenderat rätt många nätter på Hilton.

Finns många bra tips på hur du snabbt kan nå guldstatus med Hilton. Antingen gör du det på riktigt, och gör en MVP challenge eller så fuskar du lite. Allt finns i Hilton-tråden här på forumet.

Nu ska jag bara läsa hur man kan ta lite genvägar till snabbare guldstatus.. jag läste att något program erbjöd det om du köpte aktier för 25 SEK.

Det var Club Carlsson. Men de har ändrat på den regeln lite. Du behöver numera äga 200 Redizor aktier, vilket kostar runt 4500. Men å andra sidan behåller du guld så länge du har dessa. De handlas på OMX, så det är enkelt för svenskar att köpa aktierna.
 

henrik l

Medlem
Är du intresserad av att växla in din hotellpoäng till miles, så har jag gjort en liten guide på temat. Kan skaffa dig ett guldkort på Club Carlsson, genom t ex aktieköp (finns beskrivet i CC-tråden tror jag), så är enligt min mening CC en av det bättre programmen när det gäller att växla poäng till miles. Sedan kör dom och sina kampanjer på sommaren då man med riktigt god timing kan dra in poäng som nästan motsvarar 36 000 miles. Att kreditera en hotellnatt direkt till flygmil via sitt FFP, brukar som regel vara en jäkligt dålig affär.
 

Concorde

Founding Member
Är det mycket USA skulle jag rekommendera Hyatt eller IHG (Interconti, Crowne Plaza, Holiday Inn, Indigo etc).
Hyatt kör just nu Diamond challenge. Diamond på Hyatt är suveränt, likaså Ambassador/Royal Ambassador.

Du kan köpa Ambassador på IC för 199USD per år. Det ger dig direkt rums uppgradering, välkomstgåva, ibland club access samt en 2-4-1 kupong att använda på helgen.
RA är svårare du behöver mellan 55-60 nätter per år på IC/IHG, men wow tar dom väl hand om dig eller vad? ;)
 

Senator

Moderator
Jag personligen är en Hilton snubbe (lite på bananskal då mitt första Guld var comp). Eftersom jag inte längre kommer upp i antalet nätter eller vistelser för att få status som vissa program kräver satsar jag på Hilton där pengar också räknas. Det vill säga att status uppnås:
Antal nätter
Antal vistelser
"US$ spent" omräknat till "Base Points"

Låt oss ta ett exempel, den högsta nivån Diamon VIP:
60 nights
28 stays
100,000 base points (som är $10,000)
Hilton HHonors® - About HHonors® - Diamond Elite

Om är också medlem i Marriott Rewards, SPG och PriorityClub (Intercontinental Group) men bor max en gång per år på varje.

Jag anser att eftersom jag är en frulle-kille, gillar en pilsner efter jobbet, ett trevlig gym passar Hilton mig perfekt. Jag har fått några sjuka uppgraderingar i år också.

Sen lägger jag alla poängen på HH, och har nu ca en mille som jag tänker blåsa på nåt lyx ställe som kostar $500-1000 per natt i högsäsong som t.ex. Cavaleri i Rom, South Beach, Maldiverna eller Hawaii vid nåt tillfälle.

Marriott verkar vara svårast att komma hela vägen med 75 nätter per år. SPG kräver "25 stays eller 50 nights".
 
Det var Club Carlsson. Men de har ändrat på den regeln lite. Du behöver numera äga 200 Redizor aktier, vilket kostar runt 4500. Men å andra sidan behåller du guld så länge du har dessa. De handlas på OMX, så det är enkelt för svenskar att köpa aktierna.

Jag kollade deras sida för ett tag sen och tolkade det som att man fick ett år?
"To maintain Elite status, members must re-qualify annually per programme rules"

Men jag har inte helt koll på deras olika statusnivåer kan jag erkänna, så det kanske är skillnad på Gold och Gold Elite?
 
Toppen