Senaste nytt

Hotellkedjor och poäng

Behöver lite tankar kring hotellkedja och poäng. Kört SAS Eurobonus ett tag sedan jag flyttade hem till Sverige och drar in mellan 600 000 - 700 000 eurobonus per år. Inte fy skam. Vilket ger många sköna fina resor med familjen. Men nu vill jag också hitta en vettig hotellkedja som ger vettiga boenden med smarta poäng. Kör sedan ett tag med Hotels.com + Refunder vilket fungerar fint men jag försöker alltid komma hem på kvällarna så det blir inte så många nätter ändå men resor blir det ju förstås.

Vill alltså tjäna "gratis"-poäng för hotell också som ger väsentlig nytta. Idéer?
 
Första frågan: Vart brukar du resa?
Europa i synnerhet, Asien och Nordamerika emellanåt och sydostasien mer sällan. Vädligt sällan till sydamerika och Australien.
Men ska man specificera är väl Europa (Tyskland, England, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien), USA, Singapore, Hong Kong, Kina och Japan mest återkommande. Jag vill ju iofs använda mina poäng annorstädes.
 

Canadien

Medlem
Har du färre än 50 nätter som du kan styra till en viss kedja så kan det bli svårt att få tillräcklig status i något program utan en statusmatch. T ex köpa Rezidor-aktier så att du får Club Carlson Gold, sedan matcha det till Hilton Gold/Diamond.
Fördelen med hotellens egna program är främst perks man får när man bor där, t ex late checkout och lounge / frukost.
Kan du inte samla dina nätter hos en kedja så tycker iallafall jag att Hotels.com ger OK värde med sin 10% rabatt (en frinatt efter 10 nätter). Om jag jämför med t ex Accor där jag bor ca 20 nätter per år (silver) så krävs det ca 15 nätter där innan jag kan ta ut en gratisnatt.

Jag är dock ingen expert på hotell så andra kan säkert ge bättre svar om fördelarna med att lägga många nätter på t ex Marriott eller Hilton.
 

olo

Medlem
Europa i synnerhet, Asien och Nordamerika emellanåt och sydostasien mer sällan. Vädligt sällan till sydamerika och Australien.
Men ska man specificera är väl Europa (Tyskland, England, Frankrike, Italien, Schweiz, Spanien), USA, Singapore, Hong Kong, Kina och Japan mest återkommande. Jag vill ju iofs använda mina poäng annorstädes.
Var i dessa länder bor du?
För Europa så är det ofta skillnad mellan att ha ärenden i centrum av stora städer eller om man besöker industrier som ligger en bit ut eller på mindre orter.

Jag som sällan är på metropolernas huvudgata har ex. aldrig kunnat bo på Hilton, mitt matchade HHD till trots, däremot har jag lätt kunnat styra alla mina resor till Accors hotell.

Sen spelar det också roll vad din uppdragsgivare har för syn på hotellpriser. Är det okej att bo på top end? Hotels.com har många små fria hotell med en lägre prissättning än vissa kedjor. Det kan också vara en faktor att ta hänsyn till vid val av kedja.
 
Problemet är att jag är ganska korny på vilket hotell jag bor på så jag har det fint när jag ändå är på resa. Tycker liksom lite synd om mig och det är lite för att överleva mentalt. Och det är lite olika här och där. Hotels plus refunder är mycket bra men jag vill liksom kunna samla exempelvis hotels.com poäng för spene som ger bra ratio. Lite utopi kanske men kanske har någon va er något smart. Top end är ok så länge det inte är vansinnigt dyrt
 

Gynt

Medlem
Lånar tråden lite kring Carlson och att man tidigare (fortfarande?) får guld via innehav av 200 Rezidor aktier. Har någon hört hur det kommer hanteras med tanke på budet på Rezidor av HNA Tourism Group. Antar att det är slutet för denna ganska trevliga ShareHolder benefit. Har mailat stakeholder releation på Rezidor utan svar.
 
Lånar tråden lite kring Carlson och att man tidigare (fortfarande?) får guld via innehav av 200 Rezidor aktier. Har någon hört hur det kommer hanteras med tanke på budet på Rezidor av HNA Tourism Group. Antar att det är slutet för denna ganska trevliga ShareHolder benefit. Har mailat stakeholder releation på Rezidor utan svar.

Det gäller fortfarande. Fixade det i veckan genom att mejla shareholderbenefits@rezidor.com

Läs mer här: THE REZIDOR HOTEL GROUP - Shareholder Benefits
 
Toppen