Senaste nytt

Hotell - välja reward program - help needed!

Jensik

Medlem
Tack, ska testa med mitt Club Carlson gold och EBD för att se om jag får napp av någon!

Gällande kreditkort, är generellt ganska konservativ när det gäller kreditkort, och har väl aldrig haft ett egentligen. Sitter och finular mellan SAS MC och American Express Elite, ska man titta på typ COOP också? Vill inte ha plånboken fylld med div plastkort, rädd för att hamna i skuldfällan :p

När jag statusmatchade mitt Club Carlson Concierge mot HHD ville de se antal stays. Du kan ju ta och skicka med detta i mailet också, dvs hur många nätter du har bott på hotellkedja a, hotellkedja b, etc (i mitt fall skickade jag med ett screenshot från ClubCarlson på mina +30 stays, skulle rekommendera dig att göra detta på dina olika boende också - bifoga dem som .jpg .doc eller .pdf direkt för att snabba upp processen).

Osäker om det kommer godta detta men jag skulle testat om jag varit du. Har du runt 90 hotellnätter borde de väl tycka du är intressant som statusmedlem. Alternativt kanske de kan ge dig någon slags Fast Track challange för att få detta efter ett par boende.

Detta fick jag och flera andra när vi testade statusmatchning mot andra program. Jag mailade till HHonorMyStatus@hilton.com


We’re on it! But we may need some more information from you…

We’re excited to honor your status and offer our elite benefits to even more members like you. If you have not already done so, please reply to this email with the following information:
  1. Your Hilton HHonors account number. If you’re not yet a member, you’ll need to sign up first.
  2. Proof of status with another hotel loyalty program. This can be a screenshot of your current account status or your membership card. We accept jpg files, word documents & PDFs.
Please do NOT send us any personal information (including your phone number, address, social security number, date of birth, user name, passwords, or credit card information).

Once your Hilton HHonors elite status has been honored, you’ll have it through March 31, 2017. Due to the Thanksgiving holiday in the U.S., please allow up to 5 business days for your information to be processed.

We’ll be in touch soon!

The Hilton HHonors Team
 
I somras var vi i Afrika på en mellanlång tur, bodde två nätter i Jobrug, resten i ganska små resort utanför storstäderna. Det kanske var ett extremt fall. Men har rest mycket i syd ost asien, och dyker, så man hamnar oftast på ganska avlägsna platser där check-in disken bemannas av pojkar med blommiga skjortor snarare än kostymklädda män.

Googlade på det där med COOP M3, är det COOP med mera? hur får du till 16,7p?

Avser COOP MasterCard och då samlar man MedMera poäng som går att växla till EuroBonuspoäng exempelvis.

En sammanställning jag skrev en gång i tiden om detta kort finns här:

http://www.businessclass.se/forum/posts/390830/
 

olo

Medlem
I somras var vi i Afrika på en mellanlång tur, bodde två nätter i Jobrug, resten i ganska små resort utanför storstäderna. Det kanske var ett extremt fall. Men har rest mycket i syd ost asien, och dyker, så man hamnar oftast på ganska avlägsna platser där check-in disken bemannas av pojkar med blommiga skjortor snarare än kostymklädda män.
Spännande! Jag har som gobalt program valt Accor. Inte för att de är bäst eller har störst fördelar utan för att de har hotell dit jag reser. Vilket ofta är utanför de stora globala städerna. Hilton passar inte öht med mitt resmönster.

Jag rekommenderar att leta på deras "Find hotel by map".
Sen gillar jag att jag alltid kan använda mina poäng som delbetalning.
Skall du gå in i Accor finns det en tråd om det, där du lämpliast köpet aktier vilket ger guld.
Mer om det står (något missvisande) i tråden om hur man blir platinum hos Accor.
Googlade på det där med COOP M3, är det COOP med mera? hur får du till 16,7p?
Japp, det är medmera mer jag tänkte på lite slarvigt uttryckt. Då får 1COOP-poäng/krona. Sen kan du växla dessa till Eurobonus och få i det högre växlingsspannet 16,67p/100kr.
SAS Amex Premium ger bara 15p/100kr.

Om du är rätt för lyxfällan går det att förbetala till kreditkortet.
 

johhenrik

Medlem
Har inte IHG bra kick-back och bra utbredning i Asien? Ping @johhenrik ?
IHG är väldigt bra i Asien, men jag skulle nog våga påstå att de flesta kedjor är bra i Asien oftast.

Vad @DHXSTHLM ska välja är svårt att säga, så jag kan bara ge lite data från mig och varför jag tycker det är bra.

Jag bor oftast på InterContinental, annars tar jag något annat hotell inom koncernen om det finns. Jag har 102 nätter hitills i år totalt. Totalt intjänade poäng brukar ligga runt 450.000-500.000 per år. Ettersom jag bor mycket på IC gick jag med i Ambassadorprogrammet och blev Royal Ambassador efter ett år, vilket är deras högsta status. De hotell jag bor på brukar resultera i uppgradering från billigaste till svit eller Club Room. Personligen gillar jag RA-programmet, men det finns skillnader mellan alla program, så vilket som passar bäst får du nog svara på själv efter att du undersökt dem. Hur som haver, IHG är frikostiga med poäng, speciellt med deras ständiga kampanjer, så därför drar jag in såpass mycket som jag gör.

Om jag inte var RA och kunde bo på IC hade jag nog satsat på SPG eller Hilton istället tror jag dock.
 

Valley

Medlem
För mig har SPG varit överlägsna. Pro-medlem och bara nästan tagit mig till guldnivån.
Hilton är jag sur på för jag skulle (enligt mig såklart) vara guld. Men en sketen natt som var företagsbokad ville de inte ge mig någon kredit för :mad:
Carlsson har jag bara nyttjat sparsamt i år. Varierade väldigt mycket mellan hotellen och framför allt mellan personerna som jobbade där, hur man blev behandlad.
B W har jag en massa poäng hos men aldrig kunnat nyttja dem. Annars har de stått för den trevligaste vistelsen
 

olo

Medlem
B W har jag en massa poäng hos men aldrig kunnat nyttja dem. Annars har de stått för den trevligaste vistelsen
Agree. BW är på pappret bra om man bor mycket på Sveriges landsbygd och både ville ha restaurangcheck och poäng att använda utomlands. Problemet är att poängen nästan aldrig går att använda eller till gördåligt värde.
Men nu händer det! Via BC.se fick jag tipset om att bränna de i New York. Så, så blir det!
 

Valley

Medlem
Agree. BW är på pappret bra om man bor mycket på Sveriges landsbygd och både ville ha restaurangcheck och poäng att använda utomlands. Problemet är att poängen nästan aldrig går att använda eller till gördåligt värde.
Men nu händer det! Via BC.se fick jag tipset om att bränna de i New York. Så, så blir det!

Och jag missade att man faktiskt fanns i N Y :(
Annars så är jag väldigt nöjd med B W i Tyskland. I synnerhet ett i Hamburg och ett i Nürnberg.
 

Valley

Medlem
Just i denna stund ramlade ett mail in från SPG - "Congratulations, you've successfully redeemed Starpoints® for a Free Night Award...."
Bara att tacka och ta emot och inse att jag inte skall bekymra mig om varför jag får dem. Totalt sett i år innebär detta att jag fått en frinatt för var 3,5 övernattning :)
 

DHXSTHLM

Medlem
Tack alla för bra svar och insiktsfulla åsikter (som förväntat). @Valley @olo @johhenrik @Holgersson @Jensik @agehall @mha321 @Stefan62

Signat upp mig för SPG nu, och kollar hotell till Paris i April. Ser dock att SPG's (totalt 5! hur kan det vara så få?) billigaste alternativ, Le Meridien kostar 188Euro x 3 = 564, non cancellation, non changeable, no breakfast. Frullen ligger på nästan 30Euro per skalle. ska jag jämföra äpplen m äpplen enl nedan hamnar notan på 744Euro. (3nätter x 2 x 30)

SLH alternativ: 5*, Banke hotel, bra location, full flex, inkl frukost alla dagar för 2, välkomsdrink och ganska sannolik uppgradering (jag har högsta nivå på SLH), landar notan på 616Euro, 13% billigare än Le Meridien (som förvisso är ett lyxhotell).

Med andra ord, så tror jag inte att det blir SPG under denna resa tyvärr. Å andra sidan brukar jag inte bo på hotell för mer än 1000kr / natt, dock vet jag att gällande Paris om man ska ha det lite bättre så kan det springa iväg. Men som sagt, jag gillar mindre mer personliga hotell, oavsett om det är en bungalow på stranden eller SLH i Paris.
 

Valley

Medlem
Tack alla för bra svar och insiktsfulla åsikter (som förväntat). @Valley @olo @johhenrik @Holgersson @Jensik @agehall @mha321 @Stefan62

Signat upp mig för SPG nu, och kollar hotell till Paris i April. Ser dock att SPG's (totalt 5! hur kan det vara så få?) billigaste alternativ, Le Meridien kostar 188Euro x 3 = 564, non cancellation, non changeable, no breakfast. Frullen ligger på nästan 30Euro per skalle. ska jag jämföra äpplen m äpplen enl nedan hamnar notan på 744Euro. (3nätter x 2 x 30)

SLH alternativ: 5*, Banke hotel, bra location, full flex, inkl frukost alla dagar för 2, välkomsdrink och ganska sannolik uppgradering (jag har högsta nivå på SLH), landar notan på 616Euro, 13% billigare än Le Meridien (som förvisso är ett lyxhotell).

Med andra ord, så tror jag inte att det blir SPG under denna resa tyvärr. Å andra sidan brukar jag inte bo på hotell för mer än 1000kr / natt, dock vet jag att gällande Paris om man ska ha det lite bättre så kan det springa iväg. Men som sagt, jag gillar mindre mer personliga hotell, oavsett om det är en bungalow på stranden eller SLH i Paris.

Brukar själv boka in fullt avbokningsbart rum och sedan hoppas på någon trevlig kampanj.
Tror det för N Y-resan hann dyka upp 2 helt ok kampanjer sista veckorna innan avresan och innan jag kom på att jag hade frinätter.
Ena var fullt pris första natten och 2 sista siffrorna i ditt födelseår natt 2 och 3. Eller om jag slaktade med Amex - Fullt första natten och nästa natt med 40% rabatt.
 
Toppen