Senaste nytt

Hotell med sjukt höga "deposits"

Förlorade nyss ca 500kr i valutaväxling på att ett hotell debiterade mig felaktigt och sedan gjorde en retur. Surt.

Vad är mitt case? Jag har svårt att se varför jag skulle ha rätt till att slippa avgiften när jag har blivit debiterad. Hjälp mig gärna med argument.

Menar du att en retur i detta fall skulle eventuellt skulle kunna kvalificera sig som att jag ångrat att jag köpte utländsk valuta? För det är väll precis så AMEX ser det, att jag köpte valuta när jag vart debiterad i USD. Vid en retur (efter ångrat köp), borde jag då bli ersatt av AMEX för denna kostnad? Om så är fallet, varför?

Om det här rör en felaktig debitering så har du ju INTE valt att köpa USD; jag tolkar det som att du har blivit debiterad för något du vare sig beställt eller mottagit. I det läget ska självklart transaktionen rättas, dvs du ska få tillbaka både det som debiterats (vilket redan skett), och du ska inte betala någon avgift för en transaktion som aldrig överhuvudtaget borde ha skett.

Det är möjligt att Amex tar ut en avgift från parten som gjort fel (dvs hotellet som felaktigt debiterat dig).
 
Om det här rör en felaktig debitering så har du ju INTE valt att köpa USD; jag tolkar det som att du har blivit debiterad för något du vare sig beställt eller mottagit. I det läget ska självklart transaktionen rättas, dvs du ska få tillbaka både det som debiterats (vilket redan skett), och du ska inte betala någon avgift för en transaktion som aldrig överhuvudtaget borde ha skett.

Det är möjligt att Amex tar ut en avgift från parten som gjort fel (dvs hotellet som felaktigt debiterat dig).

Tack jag ska prova imorgon igen.
 
Konsumentkreditlag (2010:1846)
Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp
29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.

Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.
 

mtlmr

Medlem
Jag använder mitt Eurocard precis så här.

Jag brukar lägga deposits på DinersClub-kortet vid resa, även om många har kring 500kr och natt så blir det snabbt 2000-3000kr innan den första "kommer tillbaka", det känns dumt att ha det på MasterCard som är "primary"-kortet under resa.
 
Ledsen för min sena återkoppling - Det här är precis vad jag menar - transaktionen skulle inte har hänt från första början.
När man väljer att köpa något (som du inte har gjort här, men ifall andra läser och fundera) och förlorar pga växelkurs kan det vara lite bökigare att få pengarna tillbaka men om man är villig att pressa på kortutgivaren och eventuellt vända sig till ARN så ska det lösa sig i de flesta fallen.

Om det här rör en felaktig debitering så har du ju INTE valt att köpa USD; jag tolkar det som att du har blivit debiterad för något du vare sig beställt eller mottagit. I det läget ska självklart transaktionen rättas, dvs du ska få tillbaka både det som debiterats (vilket redan skett), och du ska inte betala någon avgift för en transaktion som aldrig överhuvudtaget borde ha skett.

Det är möjligt att Amex tar ut en avgift från parten som gjort fel (dvs hotellet som felaktigt debiterat dig).
 
Conrad Beijing reserverade 6000 yuan per natt, vilket motsvarar cirka 8000SEK. Detta var för typ 3 veckor sedan. Conrad i Hong Kong reserverade senast 3000HKD per natt också.
 

Jönsson

Medlem
Har precis checkat in på Hilton Gdansk. De har reserverat strax under 2000 SEK per natt. Samtidigt får jag ovanligt bra recognition. Uppgradering, personligt välkomstbrev, en helflaska vin, färska blommor, en ask tryfflar på rummet och 20% på provsmakningsmenyn på Mercato.
 
Last edited:
Park Plaza Westminster Bridge (Radisson)
Bokade 2 bedroom suite för två nätter. Bokningen gjordes månader i förväg, och jag är Radisson Rewards Platinum. De reserverade hela beloppet vid incheckning - 12 151 kr. Oskönt.
 
Toppen