Jane Insane
Medlem
Förlorade nyss ca 500kr i valutaväxling på att ett hotell debiterade mig felaktigt och sedan gjorde en retur. Surt.
Vad är mitt case? Jag har svårt att se varför jag skulle ha rätt till att slippa avgiften när jag har blivit debiterad. Hjälp mig gärna med argument.
Menar du att en retur i detta fall skulle eventuellt skulle kunna kvalificera sig som att jag ångrat att jag köpte utländsk valuta? För det är väll precis så AMEX ser det, att jag köpte valuta när jag vart debiterad i USD. Vid en retur (efter ångrat köp), borde jag då bli ersatt av AMEX för denna kostnad? Om så är fallet, varför?
Om det här rör en felaktig debitering så har du ju INTE valt att köpa USD; jag tolkar det som att du har blivit debiterad för något du vare sig beställt eller mottagit. I det läget ska självklart transaktionen rättas, dvs du ska få tillbaka både det som debiterats (vilket redan skett), och du ska inte betala någon avgift för en transaktion som aldrig överhuvudtaget borde ha skett.
Det är möjligt att Amex tar ut en avgift från parten som gjort fel (dvs hotellet som felaktigt debiterat dig).