Senaste nytt

Hotell med sjukt höga "deposits"

Dr. Miles

Expert

danielhog

Medlem
Var på en större resort i Nordafrika 4 nätter, rummen kostade typ 5k sek/natt tror jag, dom ville reservera ca 40.000 sek på mitt kort, slutade med 2.000 sek efter lite förhandling :)

Kommer inte ihåg vad resorten hette tyvärr, var inte ansvarig för bokningen.
 

Thornado

Medlem
Rent generellt så tycker jag att hotellen i Kina gillar att reservera ganska mycket pengar. Inte extrema summor per natt (bor oftast inte på lyxhotell), men ändå relativt mycket i förhållande till den totala bokningskostnaden.
 

RobHK

Medlem
Rent generellt så tycker jag att hotellen i Kina gillar att reservera ganska mycket pengar. Inte extrema summor per natt (bor oftast inte på lyxhotell), men ändå relativt mycket i förhållande till den totala bokningskostnaden.

Faktiskt också reagerat på detta vid mina besök senaste tiden i Shanghai. Brukar bara stanna ett par nätter, men de gillar att reservera nästan 10 000 SEK. Jag har kreditkort med hög limit, så det spelar inte direkt någon roll. Men håller med att det är rätt fräckt, säg att man inte har hög limit eller har ett debit kort. Då är det ju rätt illa...
 

AABack2ARN

Medlem
Har varit med - för länge sedan - om att ett reserverat belopp fakturerades på grund av brytdatum passerades. Gällde Eurocard. Men jag tror faktiskt hotellet gjorde reservationen fel eftersom det registrerades som ett köp och en retur. Det som var irriterande var att växelkursförändringar gjorde att jag faktiskt förlorade omkring 20kr på detta. Detta för att Eurocards officiella kurs av någon anledning var betydligt sämre för mig vid returen än vid köpet i förhållande till den kurs Riksbanken uppgav. :(
 
Gällande Amex så kan det vara bra att veta att alla krediteringar/returer efter brytdatumet minskar fakturabelopp att betala. Dvs räknas som en inbetalning.
Exempel:
Spend i januari 20 000 kr.
Fakturan ställs ut i början av februari på 20 000 kr.
Efter att fakturan ställs ut, men innan fakturans förfallodatum sker en kreditering på 5 000 kr.
Att betala på förfallodatum således 15 000 kr.

Hur det är med andra kreditkort vet jag inte, men förmodligen samma?
 

Elias

Medlem
Hilton Gdansk, tog ca 2000kr natt i deposition dvs ca 14000kr totalt för 7 nätter för några år sedan. Dock utan och informera mig vid incheckning. Såg det när jag kollade kontoutdraget några dagar senare. Inte ok!
 

FF#1

Medlem
Sabla otyg med reservation av såna belopp. Blir ju orimliga summor.

Även vissa hyrbil firmor tar sig friheter...
Har 14800kr låst sen en bilhyra på ca 1500kr, sixt split.... Får se hur länge det tar innan de släpper dem.
 
Toppen