Senaste nytt

Hotel Spendido, autentisk glamour i Portofino

Palazzi

Medlem
För jag föreslå att debatten förs vidare i en annan tråd (?) Detta är värt att diskutera (men inte här) - det vinner alla parter på.

Min uppfattning är att det finns ett genomgående strukturellt problem med BC.se, något som inte känns värdigt en sida med nära 100.000 läsare. Det har eskalerat på sistone, och man kan inte vända andra kinden till. Det skrivs artiklar som uppfattas säljande, det är en oklar moderatorfördelning, trådar stängs utan förklaring, det anordnas resor utan större uppföljning när något går fel.....etc

1. Ni borde klargöra, igen, vad som är BC.se och dess roll på nätet. Vad vill ni åstadkomma... Nu känns det som om man provar sig fram med annordnade resor o artiklar/recensioner som skiljer sig alltför mycket i karaktär.

2. Ni borde ha en recensionsmall, som alla skribenter ska förhålla sig till. Nu syns det att det är en alltför duktig skribent, som lägger krutet på språk före innehåll. Det är lätt att skriva 100 rader om vatten när hotellet ligger vid havet, men det får inte gå ut över att annat relevant innehåll glöms bort.
Gör man hotellrecensioner utgår man från samma struktur varje gång - hur ska man annars kunna jämföra? Det är kanske det vanligaste problemet jag möter i mitt arbete...

3. Det är tydligt att sidans fokus förksjutits FRÅN forumet (förutom att man länkas dit för diskussion). Jag förstår att 100.000 läsare attraherar mer annonsbetalning, och därför producerar man mer material till förstasidan. Det ni glömmer är att forumets volym och innehåll speglar totalupplevelsen för läsaren, för det är endast ett klick bort. Klickar man in sig i en tråd som ser ut såhär.....då tror inte jag att det är en hemsida man återkommer till.

JAG tycker det liknar för mycket hobbyverksamhet, fast med goda intentioner. NÅGON borde, alternativt ta hjälp i, att göra en hållbar affärsmodell för bc.se, som fungerar för redaktion, ägare, läsare o forumedlemmar.

Bara det att man från redaktionen inte lyckas övertyga om att artikeln är objektiv (även om den kanske är det) är oroväckande. Ta tag i problemen innan det är försent..
 
D

Deleted member 4971

Guest
Hej SAS404,

BC eies av en reiseaktør, det er sant. Men eieren har aldri påvirket forumet og jeg håper at ved at eieren til stadighet tilfører BC midler, så kan det med tiden bli et enda mer innholdsrikt og komplett reisenettsted. Hvilken retning det hele skal ta, der vi vil ha oppfatningen til dere som bruker BC og forumet...

Men hur ska man kunna lita på det? Kan man ifrågasätta en sak faller ju allt som ett korthus..

Hej SAS404,

Jeg har ved rett mange innlegg her forsøkt å forklare hva dette er. Igjen, det er inte en "dold marknadsföring som är beställd av hotellen i fråga". Det er ingenting som er bestilt. Det er ingenting som er betalt og jeg håper du kan anta for fremtiden at det du leser på BC er redaksjonelt innhold, inntil vi informerer om noe annet. Men, jeg håper du kan besøke hotellet i fråga, og jeg ser frem til å høre mer om hva du selv mener er feil med hotellet eller hvordan du istedet mener vi skulle skrevet om det. Jeg tror at alle har sin skrivestil. Noen vil la seg inspirere av det Lena skriver, andre vil la seg inspirere (eller ikke) av det Jacob skriver etc. Det vil være opp til hver enkelt å følge den skribenten de liker stilen på og som de mener er troverdige...

Samtidigt som du skriver att ni inte fått betalt, så är det väl samma sak om man bor gratis? Ni har inte redogjort för bakgrunden till produkten och kan då lätt tolkas som en oberoende rapport av produkten, men oberoende blir det väl inte om man undanhåller viktig information?

Tidigare skrev du "Konkret så kan jeg bekrefte at vi ikke har blitt spanderat på alle de 3 hotellopphold du ref til" och det säger väl rätt mycket?
 

Paby

Medlem
I tryckta medier brukar man toppa sidan med "Hela denna sida är en annons för NN" när annonsen kan förväxlas med att vara redaktionell text. Sån tydlighet är vad jag som läsare förväntar mig på en site som den här.
 

Jaws

Medlem
@Paby skrev "I tryckta medier brukar man toppa sidan med "Hela denna sida är en annons för NN" när annonsen kan förväxlas med att vara redaktionell text. Sån tydlighet är vad jag som läsare förväntar mig på en site som den här."

En recension bör kanske hädanefter kompletteras med;
1. Orsak till vistelse exvis business(affärsärende), familjesemester eller par(romantiskt) se tripadvisor!
2. Vem betalade? Du, ditt företag(tjänsteärende/förrättning) eller annan...

Detta för att söka undvika en bias. Jag blir också lite konfunderad om det är recension eller en infomercial?!?

Jag förväntar mej att BC.se håller sej neutrala i förhållande till recensioner eller tydligt visar "förutsättningar", transparens! (typ annonsbilaga)( se Paby)
 

Jacob

Medlem
Det finns redan en lång diskussion om detta så vänligen fortsätt diskussionen där:
http://www.businessclass.se/forum/threads/hur-oberoende-är-businessclass-egentligen.23679

Vårt utvecklarteam jobbade hela dagen och kvällen igår med detta och redan nu är det gjort synliga förändringar för att visa den tydlighet som många efterfrågat, att artikeln är avsedd som inspiration snarare än som en traditionell recension. Det är inte klart än hur detta kommer se ut i en slutversion men nu är åtminstone en första ändring gjord.
 

Jacob

Medlem
Jag har redan skrivit en ganska lång kommentar som skrevs tisdag eftermiddag. Kopierar in den här också.


Jag har precis avslutat möte med våra utvecklare. Jag var själv på TUR-mässan i Göteborg torsdag-fredag och såg inte artikeln och kommentarerna förrän på måndagen när diskussionen redan hunnit bli omfattande.

Det är ingen tvekan om att det här är och har blivit helt fel. Vi kommer så snart det går märka upp att detta är avsett som inspiration snarare än som traditionell recension. Det jobbas på i skrivande stund, hur det ska göras praktiskt och vad tekniken tillåter. Sedan får det bli en senare diskussion om det finns en framtid för denna typ av material och hur det i så fall ska hanteras.

Vad gäller övrigt material på BusinessClass stämmer inte mycket av det som lyfts fram här. Det är en extremt liten del av de idag drygt 450 reviews och 1800 artiklar på BusinessClass som betalats av någon annan. Jag har själv lagt åtskilliga hundratusen kronor av privata pengar + bonuspoäng på resematerial. Jag sitter just nu och skriver på tre hotellrecensioner, två businessflygningar och en resa med Blå Tåget, varav allt betalts på normalt sätt med resa incognito.

Det mesta som görs är i form av kombinationsresor. Som exempel besök på en mässa någonstans med möten och lanseringar i kombination med flygtest fram och tillbaka och hotelltest på plats, som sätts ihop efter bästa förmåga och beroende vad som går att finna prismässigt och med publiceringar som sedan sprids ut över tid för lite variation. ITB-mässan tidigare i mars är ett sådant exempel, TUR-mässan i förra veckan ett annat som då inkluderade test av flyg, tåg, ett hotell, en flygplatslounge, två nya SJ-lounger och tre möten. Eftersom tid och resurser är bristvara är det det absolut mest effektiva. Traditionella pressresor är generellt ointressanta då de är för långa och innehåller alldeles för mycket som är irrelevant för oss, tid som bara går till spillo.

Lanseringsevent och liknande har också nämnts här, de är nästan alltid ”by invitation”, dvs de är inte öppna för allmänheten. Är det i flygmiljö krävs dessutom alltid ackreditering med ledsagning. Desto större saker det är desto mer slutet brukar det vara och i vissa fall har de skandinaviska kontoren fått jobba ganska hårt för att vi ska få komma med. Man tvingas inse att Skandinavien trots allt är ganska litet i stora världen. Men även där betalar vi faktiskt större delen själva, biljetten till lanseringen av SAS longhaulstolar i Köpenhamn ligger som exempel som reseräkning.

Vi har varit på några premiärflygningar och de är nästan alltid reserverade för media/specialinbjudna utan vanliga passagerare och då är vi förstås där som media. Detta har aldrig gjorts någon hemlighet av och brukar framgå i text och bilder. Vi brukar då exempelvis inte kommentera servicen i någon omfattning eftersom alla är på tårna, särskilt om även CEOn är ombord. Stol och mat är ju vad det är. Skulle de göra något extra är det ganska enkelt att notera baserat på tidigare erfarenheter. Den stora fördelen med dessa är å andra sidan att det nästan alltid finns produktansvariga/officiella representater på plats som kan svara på frågor, människor som normalt är väldigt upptagna och sånt som inte går att ordna som privatperson.

Denna tråd är förstås väldigt trist att läsa, särskilt om det påverkar övriga verksamheten och synen på övrigt material. Men action är i alla fall på gång för att försöka få fredagens problem ur världen.
 
Toppen