Senaste nytt

Hong-Kong, utflykter

widescreen

Medlem
Måste tipsa om Lamma Island som är en utomordentligt trevlig dagsutflykt från Hongkong. En tvåtimmarspromenad följd av en trevlig skaldjursmiddag.

Färjorna går från terminalen vid Central, kostar typ $50 t/r. Destinationen heter Yung Shue Wan.

Resan tar c:a 30 min. På vägen dit får man tillfälle att titta på lite lastfartyg som ligger ankrade.

Väl på ön så kliver man av på första stoppet Yung Shue Wan. Det går en asfalterad gångväg över ön. Landskapet är på sina platser rätt fascinerande.

Slutmålet för promenaden är Suk (Sok/Tsok) Kwu Wan och skaldjursrestaurangen Genuine Lamma Hilton Fishing Village Restaurant. Den ligger en liten bit bortom färjeterminalen men väl värt den extra promenaden. Har man tur så får man plats ute på bryggan och se hyr solen går ner mellan kullarna.

Min rekommendation är att inte missa den den stekta hummern som var grym. Vi var två personer som beställde generöst och drack öl. Notan slutade på $790.

Ett alternativ är att skippa promenaden genom att sitta kvar på färjan ut. Då kan det nog funka ganska bra som middagsalternativ.

Helt klart den bästa utflykten under min resa till Hongkong.
 

Anfield

Medlem
Kapar min egna gamla tråd.

När jag skrev denna tråd hade jag aldrig varit i Hong Kong och nu är vi påväg dit för femte gången!
Som ni förstår faller staden Familjen Anfield i smaken.

Saker som vi inte gjort men funderar på att göra denna gång är ........

Dongmen Pedestrian street i Shenzhen.

Vi har bara varit i dom där stora varuhusen vid gränsen i Shenzhen, och dom gillade vi inte alls. Är det trevligare i Dongmen ? Och funkar det fortfarande att fixa visum på gränsen ?

Sham Shui Po..

Vi har läst oss till att det är gamla Hong Kong, är det värt ett besök ? och vadf ska man då se och uppleva DÄR ?

Hong Kong GeoPark...

Är det värt ett besök ? och hur tar man sig dit ?

Dragons Back..

Är det värt att traska den ? och hur tar man sig dit bäst ? Finns det någon bra restaurang där, när man got klart den ?

Ocean Park..

Värt ett besök ? Och vad ska man inte missa ? Och hur är det med mat där ? ( Moderator kan ta bort andra tråden jag gjorde )

Gatumaten...

Vilka fler ställen än dom vid Night Market kan ni rekommendera ? Finns det någonstans på Hong Kong sidan ?

Peak Cafe.

Någon som ätit eller fikat där ? Är det trevligt ?

Tai O

Är det värt ett besök ?

Cheung Chau ( Pirat ön )

Är den värd ett besök och vad gör man där ?

Yau Ma Tei Jade Market..

Är det värt ett besök ?

Tim Ho Wan

Har någon provat denna världens billigaste Michelin restaurang ?

Spårvagns turen Kennedy Town till Shau Kei Wan

Den ska tydligen vara super sevärd ?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

RobRoy

Medlem
OJ, här small det till ordentligt. Mina 2 cents...


Kapar min egna gamla tråd.

När jag skrev denna tråd hade jag aldrig varit i Hong Kong och nu är vi påväg dit för femte gången!
Som ni förstår faller staden Familjen Anfield i smaken.

Saker som vi inte gjort men funderar på att göra denna gång är ........

Dongmen Pedestrian street i Shenzhen.

Vi har bara varit i dom där stora varuhusen vid gränsen i Shenzhen, och dom gillade vi inte alls. Är det trevligare i Dongmen ? Och funkar det fortfarande att fixa visum på gränsen ?

- visa ja, inga problem. värt att åka dit, nja.


Sham Shui Po..

Vi har läst oss till att det är gamla Hong Kong, är det värt ett besök ? och vadf ska man då se och uppleva DÄR ?

- Ska man vara en riktig översittare så är gamla Hong Kong en liten del av HK island (naturhamnen). Vad man gör där är precis samma sak som man gör överallt annars - stör sig på folk...


Hong Kong GeoPark...

Är det värt ett besök ? och hur tar man sig dit ?

- Hong Kong Geo park är ute i sai kung. MTR + minibus + vanlig buss. Inget specielt att se. ett politiskt skämt (ja, jag har läst 'geovetenskap'). Några av gångturerna där är riktigt bra (andra medlemar här kan dem bättre än mig) men skulle aldrig ta mig ut dit enbart för the geopark


Dragons Back..

Är det värt att traska den ? och hur tar man sig dit bäst ? Finns det någon bra restaurang där, när man got klart den ?

Jag tycker om dragons back. Blir inte bättre på HK Island. Man tar sig dit med mtr till shaukeiwan och sedan bus nr 9. I Shek O finns det ett antal restauranger bara till att välja.

Ocean Park..

Värt ett besök ? Och vad ska man inte missa ? Och hur är det med mat där ? ( Moderator kan ta bort andra tråden jag gjorde )

- nej.


Gatumaten...

Vilka fler ställen än dom vid Night Market kan ni rekommendera ? Finns det någonstans på Hong Kong sidan ?

Överallt...! Jag är partisk men tycker att Kennedy Town är riktigt bra.

Peak Cafe.

Någon som ätit eller fikat där ? Är det trevligt ?

Under två år hade jag cafe decour på the peak som mitt 'go-to' brunchställe på söndagar Nu stängt. Tycker personligen inte att det är värt att ta sig till the peak om man inte går upp från hku.


Tai O

Är det värt ett besök ?

- Näh. men igen beror på vad man tycker om. Kul att se hus på styltor. Trist i övrigt.

Cheung Chau ( Pirat ön )

Är den värd ett besök och vad gör man där ?

Ja. Åk dit! Hyr cyklar. undvik stranden vid slutet av ön .Är en enda stor soptipp...

Yau Ma Tei Jade Market..

Är det värt ett besök ?

- Näh. eller jo. ett fattigt kvarter som är väldigt genuint.

Tim Ho Wan

Har någon provat denna världens billigaste Michelin restaurang ?

- helt ok.

Spårvagns turen Kennedy Town till Shau Kei Wan

- går egentligen inte längre. Ni måste byta i causeway bay. Jag har gjort det en söndag. Tog 2.5 timmar. Blir tröttsamt runt north point. MEN helt klart ett måste att sitta längst fram och se världen bre ut sig. stor show...

Den ska tydligen vara super sevärd ?
 

nota bene

Medlem
Några kommentarer! (Och när anländer ni Anfield? Jag är här en del denna vecka)

Dragon's back: Absolut värt att göra. Jag brukar ibland springa den när det är lugnt med folk, annars trevlig familjehajk som inte är särskilt svår. Avslutas med fördel på antingen Shek O beach eller Big Wave Bay beach. Notera att utöver buss 9 går även minibuss 23 med fördel hem från Big Wave Bay mot Shau Kei Wan. Varning att denna endast tar cash och ej octopus.

Om ni verkligen vill ha en utmanande hajk skicka PM så skriver jag mer... Var ute en sväng igår inkl. Sharp peak.

Tim Ho Wan:
Helt ok att prova. Dock inte sååååå speciellt. Bra och prisvärt men inte någon fine dining experience

Precis som RobRoy tycker jag att Kennedy Town (kan med fördel gås från HKU station uppgång som ligger mot Kennedy town till - tror det är B?) är lite bortglömt. Finns bra street food, restauranger och så. Inte något nattliv efter ca midnatt, men trevligt ställe!

Vill ni äta bra seafood föreslår jag en tur till Sai Kung (MTR till Diamond Hill+buss alternativt taxi hela vägen, finns även andra alternativ med buss och minibuss från diverse ställen). Finns två Michelinstjärnor där, och en massa Bib Gourmand - men man blir inte missnöjd någonstans. Käkade tidig middag på den ena av stjärnorna (Sing Kee) igår efter avslutad hajk.

Spårvagn:Well, jag brukar använda den för att transportera mig ibland. Schysst utsikt från övervåningen, men skulle aldrig orka sitta där i de 2h+ timmar det tar för hela sträckningen med all trafik.
 

Anfield

Medlem
Några kommentarer! (Och när anländer ni Anfield? Jag är här en del denna vecka)

Dragon's back: Absolut värt att göra. Jag brukar ibland springa den när det är lugnt med folk, annars trevlig familjehajk som inte är särskilt svår. Avslutas med fördel på antingen Shek O beach eller Big Wave Bay beach. Notera att utöver buss 9 går även minibuss 23 med fördel hem från Big Wave Bay mot Shau Kei Wan. Varning att denna endast tar cash och ej octopus.

Om ni verkligen vill ha en utmanande hajk skicka PM så skriver jag mer... Var ute en sväng igår inkl. Sharp peak.

Tim Ho Wan:
Helt ok att prova. Dock inte sååååå speciellt. Bra och prisvärt men inte någon fine dining experience

Precis som RobRoy tycker jag att Kennedy Town (kan med fördel gås från HKU station uppgång som ligger mot Kennedy town till - tror det är B?) är lite bortglömt. Finns bra street food, restauranger och så. Inte något nattliv efter ca midnatt, men trevligt ställe!

Vill ni äta bra seafood föreslår jag en tur till Sai Kung (MTR till Diamond Hill+buss alternativt taxi hela vägen, finns även andra alternativ med buss och minibuss från diverse ställen). Finns två Michelinstjärnor där, och en massa Bib Gourmand - men man blir inte missnöjd någonstans. Käkade tidig middag på den ena av stjärnorna (Sing Kee) igår efter avslutad hajk.

Spårvagn:Well, jag brukar använda den för att transportera mig ibland. Schysst utsikt från övervåningen, men skulle aldrig orka sitta där i de 2h+ timmar det tar för hela sträckningen med all trafik.

Hej vi anländer på söndag !

Tack för all info uppskattas !
 
Toppen