Senaste nytt

Hong Kong flygplats e-Channel

jumbooze

Medlem
Kan man fortfarande ta med ett gammalt pass med e-channel för att få e-channel till det nya ( eller har jag drömt det helt )?
 

nota bene

Medlem
Kan man fortfarande ta med ett gammalt pass med e-channel för att få e-channel till det nya ( eller har jag drömt det helt )?
Det ska gå. Vet att en reskamrat gjorde det förra året.

Jag har själv aldrig behövt göra det eftersom jag har FF status med flera bolag som ger mig access på det viset ändå (och väldigt många entries till HK!)
 

shibuyax

Medlem
Det här är eventuellt en genomkorkad fråga. Om man besökt hong kong två gånger under det senaste året och går igenom immigration som vanligt, räknas det in så att det blir tre totalt så att det därmed går att ansöka om e-channel direkt? eller är det tre avslutade besök som krävs innan e-channel-registrering?
 

Dr. Miles

Expert
Jag bytte mitt pass nyligen och jag registrerade mitt nytt pass för e-Channel när jag var på Hong Kong flygplats förra veckan.
Jag tog med mitt gamla pass annars måste man ha besökt Hong Kong minst 3 gånger under 12 månader med nya passet, alternativt ha status hos vissa flygbolags bonusprogram (SAS EuroBonus samarbetar inte med e-Channel tyvärr).

Tjänstemannen tog både mitt gamla och nya pass och flyttade klistermärket som var på gamla passet till nya passet.
Jag behövde inte att registrera fingeravtrycket den här gången.

Det underliga är att läsning av mitt nya pass (där bilden samt passinfon finns) inte fungerar längre, så att jag måste scanna själva klistermärket.
Det var så både när jag kom in och gick ut från Hong Kong.
 

Dr. Miles

Expert
När ni registrerar nytt pass till e-Channel, glöm inte att dubbelkolla stavningen och passnumret.
I mitt fall stavade de fel och skrev fel passnummer så e-Channel fungerade inte med min pass uppgifter, men med gamla klistermärket (streckkod).
De felstavade typ, namnet Dr. M1les (Dr. Miles) och passnumret O1234S6789 (0123456789)...

Det blev två besök av immigrationen pga detta.
Ett för uppdatering av e-Channel, ett för att annullera inresestämpel (digitalt) och registrera den med korrekt passinfon.
 
Toppen