Senaste nytt

Hong Kong flygplats e-Channel

henrik l

Medlem
Jag hade stämplat full mitt pass, så när jag kom hit till HK i torsdags förnyade jag min "e-channel access". Som sagt det är snabbt gjort, 5 min, man har ett litet bås efter immigration. Man behöver inget speciellt kort utan man bara scannar passet vid gränspassagen. Vet inte en om sträck koden som dom sätter på baksidan av passet fyller någon funktion i avläsningen. Min streckkod sitter väldigt långt ut.

Är man i transit och det är kö, som det var för mig i lördags morse, så har man e-channel är det jäkligt smidigt att gå landside och in igen, under förutsättning att det inte är i säkerhetskontrollen. Själv har jag dock nästan aldrig upplevt köer när jag ska ut.
 

Dr. Miles

Expert
När jag reste från Hong Kong T2 (bl a THAI har check in där), hade jag problem med automaterna på e-Channel då de hade bara kortläsare och inte passläsare.
Jag fick dock ofta stå i APEC Business Card holder kön så det var inte så lång kö som andra kö.
 

David

Medlem
Jag fick snabbt svar från Hong Kong Immigration. Det går alltså inte att anta att jag skall få lyfta över eller utan prestation få ett nytt e-Channel cert. Vi får se vad de säger på plats. Kanske får jag med mig något från TK som hjälper.

fv_echannel@immd.gov.hk skrev:
Dear sir/madam,

Thank you for your email.

Regarding the re-enrollment, if there are any changes in the
information you have provided in your registration for using the e-
Channel which may affect your eligibility for using the e-Channel e.g.
the replacement of your travel document etc, you are advised to go
through the traditional counter with your new passport and approach
the e-channel service enrollment booth after the immigration clearance
upon your next arrival at the Hong Kong International Airport. Your e-
channel enrollment application will have to go over afresh again.

The e-channel re-enrollment can only be applied IN PERSON as we have
to renew your barcode sticker as well.

For more details about Frequent Visitor e-Channel, please visit our
website: ? ? ? ? ? ? ? ? ? - ? ? ? ? ?
 

Dr. Miles

Expert
David

Du behöver inte någon dokument från Turkish Airlines. Det räcker med att ta med ett giltigt statuskort från dem när du ansöker e-Channel i Hong Kong nästa gång.
När jag försökte att ansöka för första gången fick jag höra det från personalen. Det gick tyvärr inte med mitt bmi Diamond Club Gold då bmi flög inte till Hong Kong.
 

David

Medlem
David

Du behöver inte någon dokument från Turkish Airlines. Det räcker med att ta med ett giltigt statuskort från dem när du ansöker e-Channel i Hong Kong nästa gång.
När jag försökte att ansöka för första gången fick jag höra det från personalen. Det gick tyvärr inte med mitt bmi Diamond Club Gold då bmi flög inte till Hong Kong.

Ah, ok. Det framgick inte att alla flygbolag som trafikerar HKIA är med på detta. Jag har ju iofs mitt CA Guld också att visa upp ifall det inte skulle funka ned TK. :)

Tack för hjälpen!
 

jumbooze

Medlem
Hej!

Jag ska till Hong Kong Airport i morgon, i normala fall så brukar jag vara i gooood tid på flygplatsen och slöa i loungen men men inte i morgon, då vill jag komma så sent som möjligt.

Jag har eChannel, Flyger med China Eastern / C award vid lunch i Söndag och har guldkort.
Tänker checka in tidigt på morgonen på HK Station så jag är incheckad men sen har jag ett "dim sum möte" 45 minuter från flygplatsen (Tseung Kwan / New Territories) som jag vill ha så lång tid som möjligt.
Så hur tajt innan avgång skulle ni vara på plats?
 

Dr. Miles

Expert
Även om det inte tar någon tid med eChannel, kan det ibland ta tid vid säkerhetskontroll på T1, men det kanske inte är så farligt vid lunchtid på söndagar.
China Eastern flight brukar avgå från mini terminal som man åker med en buss från huvudbyggnaden.

En timme är minimum skulle jag säga.
 

dino_81

Medlem
Kvalificerad mig för e-Channel då jag förra veckan för tredje gången inom ett år besökte Hong Kong. Jag har precis bytt pass men det var inga problem då alla inresor lagras i deras system och är synliga för personalen som administrerar e-Channel. Att få e-Channel gick på under fem minuter att ordna detta precis utanför passkontrollen - ta kort, kopiera pass, lämna fingeravtryck och slutligen fylla i avtalet. Ett klistermärke med bland annat en streckkod fästs på baksidan av passet.

Jag anlände med Emirates, vilka är inte med i detta samarbete men det gjorde inget eftersom jag ändå hade kvalificerat mig. Som jag förstod personalen behöver man inte flyga in/ut med de bolag vilka ger tillgång till omedelbar access (alltså utan att ha genomfört tre besök senaste 12 månaderna) utan det räcker med att ha ett fysiskt kort tillhörande bonusprogramet i något av deltagande bolag.

Har passerat igenom dessa automatiska gater vid två tillfällen nu och jag tycker att det fungerar väldigt smidigt. Kön har varit avsevärt mycket kortare och själva processen vid "kontrollen" upplever jag går fortare än den manuella.

Först scannas streckkoden och man blir insläppt i en "fålla" där man scannar höger pekfingers fingeravtryck. En lapp skrivs ut där det framgår hur länge man får stanna i Hong Kong. Därefter öppnas fållan och man är nu ingenom imogrationen.
 
Last edited:
Toppen