Senaste nytt

Hong Kong flygplats e-Channel

David

Medlem
eChannel är riktigt smidigt, kan spara upp till en timme på vägen in i / ut ur Hong Kong om man kommer vid fel (rätt?) tid. Jag byter tyvärr pass i november och antar då att jag måste kvalificera om (två entry innan ansökan) eller kan man få sitt gamla eChannel överfört tror du?
 

Dr. Miles

Expert
eChannel är riktigt smidigt, kan spara upp till en timme på vägen in i / ut ur Hong Kong om man kommer vid fel (rätt?) tid. Jag byter tyvärr pass i november och antar då att jag måste kvalificera om (två entry innan ansökan) eller kan man få sitt gamla eChannel överfört tror du?
Om du har elitstatus på ett flygbolag som trafikerar till Hong Kong, kan du ansöka e-Channel direkt utan att besöka Hong Kong tre gånger inom ett år.

GovHK: Immigration Clearance through e-Channels
GovHK skrev:
Frequent Visitor e-Channel

You are eligible to enroll for use of the e-Channel service if you are:
  1. Aged 18 or above;
  2. Holding a valid travel document and where appropriate, valid multiple visit visa;
  3. Holding one of the following documents:
    • HKSAR Travel Pass;
    • APEC Business Travel Card with ‘HKG’ printed on the reverse side;
    • Hong Kong International Airport Frequent Visitor Card
    • Frequent Flyer Programme membership card issued by airlines which have joined this scheme (please enquire with your airline).

Du kan kanske överföra ditt e-Channel till ditt nytt pass.
Kolla den här länken och kontakta fv_echannel@immd.gov.hk.
 

Dr. Miles

Expert
Vilka Elitprogram gäller för att få ett E-channel utan att behöva flera besök?

Som jag skrev, FFP hos ett flygbolag som trafikerar själv (ej codeshare) till Hong Kong.

T ex
British Airways: OK
Finnair: OK
Lufthansa: OK


Air Berlin: Nej
SAS: Nej

Toppen, hur gör man för att få ett sånt, länken ovan verkar vara tillfälligt nere?
Du måste göra det på plats på Hong Kong flygplats. I alla fall var det så sist.
 
Toppen