Senaste nytt

Hong Kong över Jul 2016

Abbs

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm, Arlanda
  2. Var är din destination? Hong Kong
  3. När vill/behöver du resa ut? 19-21/12
  4. När vill/behöver du komma hem? Lämna tidigast 27/12, senast 29/12
  5. Hur länge vill du vara borta? -
  6. Hur många personer som skall resa? 3 vuxna, 1 barn(11år)
  7. I vilken kabinklass?
    • Economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Helst Star Alliance
  9. Vad är din budget? (per person) Max 6000 SEK per person
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Kort restid
    • Intjäning till Eurobonus
    • Biljettpris
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Om möjligt, stopp i Shanghai eller liknande.

Hej! Planerar en resa för familjen över Jul 2016. Jag kommer troligtvis flyga business till Hong Kong men behöver hitta biljetter till resterande familj. Jag har sökt lite själv och hittat följande med SAS:
hkg.PNG

Det som oroar mig är Codeshare delen med Dragonair och den relativt korta mellanlandningen i Shanghai. Rädd för att om flyget blir sent från Köpenhamn så blir det problem om vi missar anslutningen i Shanghai. Men jag kanske tänker fel angående det? Medveten om att bilden på ovanstående sökning visar för fem personer, men jag personligen tänker utnyttja Business Saver kampanjen.

Tar jättegärna emot tips om alternativa rutter eller vad som! Är det "safe" att boka codeshare med Dragonair(KA805) om något skulle gå snett?
 

Dr. Miles

Expert
Det som oroar mig är Codeshare delen med Dragonair och den relativt korta mellanlandningen i Shanghai. Rädd för att om flyget blir sent från Köpenhamn så blir det problem om vi missar anslutningen i Shanghai. Men jag kanske tänker fel angående det? Medveten om att bilden på ovanstående sökning visar för fem personer, men jag personligen tänker utnyttja Business Saver kampanjen.

Tar jättegärna emot tips om alternativa rutter eller vad som! Är det "safe" att boka codeshare med Dragonair(KA805) om något skulle gå snett?
Det är inga problem i och med att du bokar som en biljett.
Ifall SAS flight från Köpenhamn blir försenad (inte helt omöjligt med tanke på deras track record under senaste tiden...) bokar de om dig till en annan flight.

Enligt routingregler kan man välja mellan China Eastern (MU), Dragonair (numera Cathay Dragon: KA), Shanghai Airlines (FM), Cathay Pacific (CX) och Air China (CA).
Air China flyger inte mellan Shanghai - Hong Kong för tillfället så det blir andra fyra flygbolagen på sträckan.

Tillåtna routings mellan Stockholm-Hong Kong med SAS fare:
Kod:
/WITHIN THE EASTERN HEMISPHERE/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
 1. STO-CPH-SHA/HKG/BJS-MU/KA/FM/CX/CA-HKG
 2. STO-CPH-HKG
 3. STO-STO/CPH-HKG
 4. STO-HKG

Undvik China Eastern och Shanghai Airlines pga många och långa förseningar.
Om du inte råkar att flyga med första flighten på dagen, brukar det att sluta att det blir 1-2 timmars försening.

För din information, många av Dragonair/Cathay Dragon flight mellan Shanghai - Hong Kong flygs med narrowbody flygplan (A320/321) men väljer man med Cathay Pacific operated flight blir det alltid widebody plan (B777).


Medveten om att bilden på ovanstående sökning visar för fem personer, men jag personligen tänker utnyttja Business Saver kampanjen.
Aha, billigaste Business Saver kampanjpriset (Fare basis: Z3SEBIZ) tillåter inte flygningar som inte flygs med SAS / Wideroe (eller Cimber, Jettime, Flybe, Blue 1 etc).
Då kan du inte flyga via Shanghai. Endast SAS direktflyg mellan Stockholm-Hong Kong.

[Business class] Norden-Världen T/R, SAS, från 14.500 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Dr. Miles

Expert
Om det är för fem personer och till Hong Kong så får ni flyga ut 2016-DEC-26 och flyga hem 2017-JAN-02, 03. (det finns också 5 Z klass platser på 2016-DEC-30 på utrsan)
Annars blir det svårt att hitta 5 platser i Z klass till Hong Kong under jul & nyår.

Prisexempel:
Screenshot20160726 02 SK.png
 

Abbs

Medlem
Tack så mycket @Dr. Miles !

Medveten om att business saver ej går med ovanstående rutt, jag tänker köra ToR Shanghai och sedan trixa till det. Vill ha det så enkelt som möjligt för familjen dock!

Om det går att få CX Widebody PVG-HKG vore det toppen. Är på mobil nu, men går det att något sätt att "välja" flyget mellan Shanghai och Hong Kong så det flygs av CX?

Tror det blivit ett missförstånd, det gäller 4st biljetter i ekonomi. Min egna biljett kan jag fixa själv, men när det kommer till familjen vill jag fixa något med så lite problem och krusiduller som möjligt.
 
Toppen