Senaste nytt

Hjälp: Tokyo för EB-poäng och förslag på ytterligare resmål

m_Flyer

Ny medlem
Hej,

Jag vill passa på att tacka för alla tips mm som man fått med tiden genom att läsa på detta forum. Tänkte även se om jag eventuellt kan få mer specifik hjälp då jag har litet Eurobonuspoäng och tänkte försöka använda dem på resa till Tokyo (se request nedan).

Därutöver... har någon idé eller tips på hur vi kan få ut mer av flygandet runt halva jorden genom att kombinera Tokyo med något trevligt eller intressant ställe på vägen hem? Jag har funderat på Seychellerna och Maldiverna.. det är kanske inte direkt på vägen eller vältrafikerade hubbar men vore kul att komma dit. Som sagt, förslag mottages tacksamt!

Stort tack på förhand!


  • Varifrån vill du börja din resa? ARN
  • Var är din destination? Tokyo
  • När vill/behöver du resa ut? Behöver att vara i Tokyo följande datum: Ankomst 22 feb 2017 +/-1 dag och avresa 27 feb 2017 eller senare... gärna ett stop på vägen hem (se nedan)
  • När vill/behöver du komma hem? Kan inte lämna Tokyo tidigare än 27 feb
  • Hur länge vill du vara borta? 1 vecka - 3 veckor
  • Hur många personer som skall resa? 2 vuxna (1 EBD & 1 EBG)
  • I vilken kabinklass? Så högt som möjligt
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance (EB-poäng)
  • Vad är din budget? (per person) Har ca 400.000 EB-poäng, beredd betala $ också
  • Vad är det viktigaste för dig? Gärna så direkt som möjligt till Tokyo och hemresan blir beroende av vilket alternativt resmål man kan hitta
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Kom gärna med förslag, t.ex. Maldiverna eller Seychellerna eller liknande
 

palmen

Moderator
SKa du boka en eurobonus-award får du inte göra stopover så det blir lite problem att klämma in 2 destinationer. Det du kan göra är Open Jaw, dvs ut till en stad och hem från en annan, där emellan får du sedan köpa en separat biljett. En enkel biljett att köpa mellan Tokyo och Maldiverna kostar ca 5-6000 som billigast (med etihad) och tar 21h. Ska du flyga Business verkar priserna starta på ca 17.000 för en enkel i business per person.

Första klass till Asien är 190k poäng per person, om du inte har en SAS Amex 2-4-1 voucher så kommer i stort sätt alla dina poäng att gå åt till att flyga dit.

Om ni kan tänka er sol/bad/värme någon stans i Asien får ni större möjlighet att komma ner i vettigare priser, kanske finns något i Thaland, Bali, Filippinerna som skulle passa som destination för några dagars semester.

Frankfurt-Bangkok finns som utresa 20 februari med Thai First 2 personer
Bangkok-Tokyo har minst 2 platser tillgängliga i Business Class på alla 3 direktflighter den 21a februari, dvs du är senast i Tokyo på morgonen den 22a februari. Finns alternativ med Asiana och Eva Air också om de passar tidsmässigt och en extra mellanlandning

Hemresa från Tokyo finns massor av datum via Seoul då ni kan testa Asianas A380 till Frankfurt i First.

Nu blir ju inte detta några extra dagar för semester, se det mer som ett tips på lite flighter som finns tillgängliga. Det är inte direkt mycket platser kvar för tillfället så jag skulle nog boka något snarast, kostar inget att boka av. Ändringar kan göras för 150 kronor per person om ni sen hittar bättre flighter.
 

m_Flyer

Ny medlem
Hej palmen! Stort tack för snabbt och informativt svar, mycket uppskattat. Ok, visste ej att stopovers ej var möjligt vid award-resor. Om vi endast vill åka Tokyo t.o.r. i så hög komfort som möjligt ankomst runt 22 feb +/-1 dag och hemresa 27 feb /+ 1-2 dagar, får jag fråga om den Asiana A380 F som du rekommenderade.. som en novis på non-SAS awardresor, hur skulle jag gå tillväga för att försöka boka den? Tack igen för hjälpen!
 

Kevinator

Medlem
Hej palmen! Stort tack för snabbt och informativt svar, mycket uppskattat. Ok, visste ej att stopovers ej var möjligt vid award-resor. Om vi endast vill åka Tokyo t.o.r. i så hög komfort som möjligt ankomst runt 22 feb +/-1 dag och hemresa 27 feb /+ 1-2 dagar, får jag fråga om den Asiana A380 F som du rekommenderade.. som en novis på non-SAS awardresor, hur skulle jag gå tillväga för att försöka boka den? Tack igen för hjälpen!

All instruktion + numret till SAS Amex 2-4-1 kundtjänst i Tallin hittar du i första inlägget till denna tråd: SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

m_Flyer

Ny medlem
Tack Kevinator, jag har letat efter en template/manual för bokning av non-SAS awards men inte hittat någon tyvärr. Tar tacksamt emot länk till sådan, den du skickade ovan verkar mest beröra Amex 2-4-1 voucher som jag inte har och inte just att hitta och boka Asiana i F? Tack igen!
 

palmen

Moderator
Tack Kevinator, jag har letat efter en template/manual för bokning av non-SAS awards men inte hittat någon tyvärr. Tar tacksamt emot länk till sådan, den du skickade ovan verkar mest beröra Amex 2-4-1 voucher som jag inte har och inte just att hitta och boka Asiana i F? Tack igen!
Det är bara att ringa till SAS customer service och i menyvalet knappa in att du vill boka bonusresa eller boka resa (osäker på vilket val det är).
För att se vilka flighter som finns tillgängliga så är det bäst att använda Uniteds sökmotor. Första posten i denna tråd beskriver exakt hur man gör och vad man ska leta efter
[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

När jag hittade flighterna jag skrev om sökte jag först på Frankfurt-Bangkok för att hitta den flighten och sen en ny sökning på Bangkok-Tokyo för att hitta nästa flight. Hemresan kunde jag söka Tokyo-Frankfurt direkt och fick då alternativet att flyga via Seoul och då få Asiana First på Seoul-Frankfurt. Med 14 dagar till utresa finns det stor chans att Lufthansa släpper 2 platser i First på Frankfurt - Tokyo Haneda, då skulle jag boka om till detta, Lufthansa First markservice är bland det bästa du kan uppleva och även om de kanske inte är allra bäst i luften tycker jag personligen de är bättre än Thai. Det finns en lång tråd med bara frågor om Lufthansa First, lite väl mycket att läsa kanske men har du specifika frågor som du inte hittar svar på när du söker är det bara att ställa dom där om det gäller specifikt Lufthansa First.
Diverse frågor kring Lufthansa First | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen