Senaste nytt

Hjälp oss gärna hitta awardresa till Phuket!

fcx

Medlem
Pratar med Swiss nu, de hävdar att EU reglerna inte gäller på awardresor?

EU-reglerna gäller explicit på awardresor. Artikel 3.3:
Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten. Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program.

Men slösa inte tid med att prata med Swiss. Det är SAS som äger din bokning, och SAS som måste lösa problemet.

Alternativt, om du hittar platser på en rutt som du hellre vill ha, ring och boka om det så att det blir så. Jag skulle inte acceptera att betala ombokningsavgift i detta läge.
 

Viking75

Medlem
EU-reglerna gäller explicit på awardresor. Artikel 3.3:
Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten. Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program.

Men slösa inte tid med att prata med Swiss. Det är SAS som äger din bokning, och SAS som måste lösa problemet.

Alternativt, om du hittar platser på en rutt som du hellre vill ha, ring och boka om det så att det blir så. Jag skulle inte acceptera att betala ombokningsavgift i detta läge.
Nej f..n du har rätt.
Ge mig en drömrutt så ska jag ta den upp den med SAS direkt. Det skulle inte förvåna mig om det går. Nu har jag varit on hold med Swiss 15 minuter, det kommer inte hända ett dugg.
ANA? Lufthansa, SIA?
 

Viking75

Medlem
Jag vet inte hur det gick till men nu pratade jag med Svenska SAS och de säger att resan med lufthansa är fixado_O

Allt blir i business och det blir nu: Lufthansa GOT-FRA 09.45 sedan THAI hela vägen via BKK. Jag är nöjd!

Tror det blir bättre för familjen då stoppen blir mindre och vi kommer fram en halv dag tidigare. (Jag gillar ju A380 också)
Swiss sa att man ställt in pga dåligt bokningsunderlag. (trist jag har aldrig provat deras businessclass)
 

palmen

Moderator
Jag vet inte hur det gick till men nu pratade jag med Svenska SAS och de säger att resan med lufthansa är fixado_O

Allt blir i business och det blir nu: Lufthansa GOT-FRA 09.45 sedan THAI hela vägen via BKK. Jag är nöjd!

Tror det blir bättre för familjen då stoppen blir mindre och vi kommer fram en halv dag tidigare. (Jag gillar ju A380 också)
Swiss sa att man ställt in pga dåligt bokningsunderlag. (trist jag har aldrig provat deras businessclass)
Dåligt bokningsunderlag på en resa som är om ca ett halvår? Eller menar de att den flight du valt helt utgår och inte just bara den flighten du var bokad på?

Jag råkade ut för något liknande med en resa NRT-SIN-HND-FRA-ARN. Helt plötsligt "försvann" SIN-HND-FRA och det blev rätt svårt att ta sig hem. Pratade i några timmar med US Airways som jag bokat detta med men de kunde inte trolla fram awardbiljetter utan tyckte jag skulle åka i economy istället för det var det enda som fanns på mina datum. Slutade dock med att vi hittade tillgänglighet hem från Tokyo via Chicago istället i First och business sista biten så jag fick en round the world trip till slut.
 

Viking75

Medlem
Swiss sa att man hade så dåligt bokningsunderlag på GOT-ZRH att man ställt in flygningen. Jag vet inte, men jag förutsätter att man i framtiden kommer sluta att flyga sträckan då den inte är lönsam?
De har bytt flygplanstyp i bokningen till mindre plan osv, men nu har man nog valt att köra via CPH?
Jag fick rådet av Swiss att ta mig den vägen! Dock blev den lösningen ganska krånglig med tider osv.
Det jag upplevde som krångligast i det här var att man från SAS sida inte direkt öppnade upp allternativ i business för oss 4 (Tallin). Det var hela tiden vanliga Award platser det var tal om. Inga övriga förfrågningar eller motsvarande verkade "bita"
Det är lurigt att få till 4 "bra" business platser på ett givet datum osv.
Men jag hoppas att mitt nya alternativ blir bra.
Jag avslutar med att fråga vilken lounge i FRA som THAI använder eller ligger nära till hands
 
F

FCT

Guest
Swiss sa att man hade så dåligt bokningsunderlag på GOT-ZRH att man ställt in flygningen. Jag vet inte, men jag förutsätter att man i framtiden kommer sluta att flyga sträckan då den inte är lönsam?
De har bytt flygplanstyp i bokningen till mindre plan osv, men nu har man nog valt att köra via CPH?
Jag fick rådet av Swiss att ta mig den vägen! Dock blev den lösningen ganska krånglig med tider osv.
Det jag upplevde som krångligast i det här var att man från SAS sida inte direkt öppnade upp allternativ i business för oss 4 (Tallin). Det var hela tiden vanliga Award platser det var tal om. Inga övriga förfrågningar eller motsvarande verkade "bita"
Det är lurigt att få till 4 "bra" business platser på ett givet datum osv.
Men jag hoppas att mitt nya alternativ blir bra.
Jag avslutar med att fråga vilken lounge i FRA som THAI använder eller ligger nära till hands
Att SAS Talinn öppnar upp? Att Swiss ska eller något annat bolag ska släppa awardplatser till partners är inget som SAS kan bestämma över. De kan ställa en förfrågan, men finns inga garantier.
 

Viking75

Medlem
FCT du har rätt det givetvis inte bara att "öppna upp" platser. Men i mitt fall blev det trist stämning då man vid min kontakt med Tallin "glatt" började med att erbjuda eco platser till BKK som ersättning
Det tog en bra stund innan jag själv lyckades föreslå alternativ som skulle passa oss och barnen i business.
 
  • Gilla
Reactions: FCT

Viking75

Medlem
Det blir ju lite så att man vevar åt alla håll (Swiss, SAS, Lufthansa, Tallin) när familjen är inblandad ha, ha.
Normalt hade man önskat en "coolare" hållning. Men att sälja in andra alternativ med fler byten andra plan och tider till familjen är inte heller så uppskattat) Mitt normala flygnörderi blir genast ifrågasatt hemma...
 
Toppen