Senaste nytt

Hjälp - mitt företag vill förmånsbeskatta mina Eurobonus Poäng

Homer

Medlem
Det är naturligtvis bara när de misstänker att det handlar om något stort som de lägger ned tid på en sån sak
eller att de vill ha ett prejudikat.
 

gdaily

Medlem
Jag ser fram emot en sådan diskussion med Skatteverket/företaget. För det måste nämligen gälla åt båda hållen med, i så fall. Exempelvis är jag Aktieägarguld på Club Carlson (alltså en rent privat investering) som gjort att jag kunnat utnyttja 4-4-2 eller 2-4-1 flera gånger i tjänsten (min privata investering har på detta sätt sparat tiotusentals kronor åt företaget över åren).
 

Johan_G

Medlem
Den här diskussionen är ju intressant att applicera på Norwegians bonusprogram, upplägget där är ju föredömligt enkelt med 1 poäng = 1 NOK och inga awardbiljetter med speciella fares utan man köper ordinarie biljetter med poängen. I det fallet skulle det helt enkelt räcka att myndigheterna begär ut informationen så kan man summera och upptaxera då flygbolaget har bjudit på värderingen. Sedan kan man ju fråga sig vilka möjligheter svenska myndigheter har att begära ut information från norskarna men med tanke på hur avig norsk lagstiftning verkar vara mot flygbonusar så skulle inget förvåna mig.
 

agehall

Medlem
Känns ju på något sätt rimligt att man borde få göra i så fall, fast du måste nog upp över vad nu "övriga avdrag" ligger på nuförtiden (det blir måååånga muffins ;))

Det är det jag menar att det inte blir. SKV kan ju knappast göra beskattning på vad värdet av min utplockade resa är - det är ju 0, så de måste sätta ett värde på poängen. Samma värde måste gälla när jag gör avdrag också.

Om de inte ger poängen ett ganska högt värde, så blir ju beskattningseffekten obefintlig.
 

Homer

Medlem
Detta är de domar som avses i post 38, ganska udda grejer.


Rättsfall från kammarrätten 2005-04-12, Föreläggande; passagerarlistor hos flygbolag | Skatteverket [NS4 version]


Rättsfall från kammarrätten 2006-07-21, Föreläggande; bonuspoäng hos flygbolag | Skatteverket [NS4 version]
Skatteverket har efter begäran om handräckning från Skattestyrelsen i Finland och med stöd av 17 kap. 4 § lagen (2001:1227) om självdeklarationer och kontrolluppgifter, LSK, förelagt ett flygbolag att lämna uppgifter om konton för
bonuspoäng för ett antal anställda i en finsk koncern
är det cheferna i Nokia det handlar om :D
 
Toppen