Senaste nytt

Hjälp - mitt företag vill förmånsbeskatta mina Eurobonus Poäng

Senator

Moderator
Amerikanska IRS har under flera år försökt få till detta utan att lyckas.

Det är ingen tvekan att under nuvarande svensk skattelagstiftning är poängen skattepliktiga förmåner. I min erfarenhet, beror det helt på vilken policy bolagen har för hur man hanterar detta. I Tommys fall gissar jag att det mer handlar om att ha en process än annat. Några bolag förhandlar bort poängen, eller poängen mynnar ut i en rabatt till bolaget vid årsslut. Jag tror det var Statoil eller Norska Hydro som hade en sådan policy: anställda tjänar upp till Guld, Silver på SAS, men poängen tillfaller bolaget.
 

lnixon

Medlem
Min (statliga) arbetsgivare specificerar att man ska hålla ordning på vad man tjänar in på tjänsteresor respektive privatresor. Poäng från tjänsteresor får bara användas till tjänsteresor, annars ska det som sagt förmånsbeskattas.

Det görs naturligtvis ingen uppföljning av det här, men jag försöker ändå hålla en rimlig balans i poänguttaget, och försöker bränna tjänstepoängen i första hand på uppgraderingar.

(Ska man leka djävulens advokat så borde väl inte bara bonusresor förmånsbeskattas, utan även förmåner som loungetillgång och liknande.)
 

Homer

Medlem
(Ska man leka djävulens advokat så borde väl inte bara bonusresor förmånsbeskattas, utan även förmåner som loungetillgång och liknande.)

Jodå, kostförmån, men inte om man åker business eller First, dessa biljetter går ju inte att köpa utan loungetillgång


4.4.8 Undantag från beskattning av kostförmån
4.4.8.1 Fri kost på allmänna transportmedel

Förmån av fri kost på allmänna transportmedel vid tjänsteresa är en skattefri förmån om kosten obligatoriskt ingår i priset för resan (11 kap. 2 § IL).

För att skattefrihet ska gälla förutsätts alltså att färdbiljetten inte kan köpas exkl. måltiderna. För den som exempelvis reser i första klass får således en förstaklassbiljett inte kunna köpas till ett lägre pris utan kost.
 
Jag frågade idag om detta och fick information som:
Om jag ska till HEL då eventuellt min chef har möjligheten att föreslå några dagar tjänst i samband av helgen och då använda poäng på resan. Reglerna gäller bara för nya poäng som intjänat efter 1 februari 2012. :)
 

Johan_G

Medlem
Jag måste säga att det är skönt att jobba i ett mindre bolag. Jag bokar själv mina biljetter (och betalar med SAS Amex) efter eget huvud, principen som råder är frihet under ansvar och jag måste alltid vara beredd att motivera mitt beslut om jag bokar en C-biljett, är det löpande jobb mot kund brukar jag alltid få kunden att godkänna ombokningsbara biljetter innan jag bokar det.

Vi uppmuntras av chefer att samla poäng och ta ut dem privat "Något ska man ju ha för att man offrar sig och reser." brukar det heta och att kunna "bjuda på en förmån" utan att det kostar firman något ses som en win-win av ledningen.

Jag skulle förmodligen inte trivas speciellt bra i en stor koncern med en massa policys som man måste ta hänsyn till.
 

FF#1

Medlem
Många arbetsgivare har som sagt en rad eller två i resepolicyn som säger att erhållna bonuspoäng är företagets egendom och man får inte använda dem privat. Däremot kollas det väldigt sällan upp av naturliga skäl, då det bara är en konstruktion för att slippa att skattemyndigheten ska kunna snoka i det angående förmånsbeskattning.

I början av min karriär på slutet av 90 talet så hade vi nått liknande i resepolicyn, jag och mina kollegor var lite oroliga så då passade jag på att kolla upp det.

Jag kontaktade Eurobonus och fick reda på deras syn på saken. På Eurobonus så sa de precis som ovan och de påstog att de aldrig lämnar ut några uppgifter förutom på direkt order av rättsväsendet i samband med allvarliga brott. Dessutom så sa de att som eurobonus var konstruerat (i alla fall då) så är det en speciell "fare", med egen bokningsklass och "fare rules" så det går inte att köpa precis en sån biljet och därmed inte prissätta den så enkelt.
 

Homer

Medlem
SAS måste lämna uppgifter om bonus

Se även artikel 07:158.

Två kammarrättsdomar tvingar SAS att lämna ut uppgifter om sina kunders resande och om resenärernas bonuspoäng till Skatteverket.

Frequent flyer-rabatter

Många anställda som reser i tjänsten får olika typer av "trohetsrabatter" hos t ex flygbolag och hotellkedjor. När det gäller hotell kan det vara så att den 11:e natten får man bo gratis och när det gäller flygbolag är det vanligt att man tjänar poäng på sitt resande. När dessa poäng blivit tillräckligt många kan de sedan bytas mot en flygbiljett utan kostnad.

Förmånen ska beskattas

Sådana här typer av rabatter är givetvis en skattepliktig förmån för den anställde om man utnyttjar dessa privat. Arbetsgivaren ska skicka kontrolluppgifter och betala socialavgifter på förmånen. Det är alltså inte utgivaren av förmånen, dvs flygbolaget eller hotellet, som ska redovisa utnyttjandet av förmånen till Skatteverket.

Den anställde är skyldig att tala om för arbetsgivaren när han privat har utnyttjat rabatter som han tjänat in vid tjänsteresor.

Det är dock vanligt att dessa typer av förmåner inte beskattas. Den anställde anser att rabatterna är hans privata och arbetsgivaren känner inte till dess existens, eller väljer att titta åt ett annat håll.

Ett rättsfall från kammarrätten (se nedan) indikerar att arbetsgivare borde vara mer uppmärksamma på dessa rabatter och att Skatteverket har börjat visa ett större intresse för dessa.

SAS tvingas lämna ut uppgifter

Skatteverket krävde att SAS skulle lämna ut uppgifter från deras stamkundssystem (Euro-Bonus) för ett antal personer. SAS vägrade detta med motiveringen att uppgifterna inte var underlag för enskilds taxering. Man menade också att eftersom SAS varken visste vem som hade betalat resorna eller syftet bakom resorna, fanns det inte någon information hos SAS som kunde kvalificeras som kontrolluppgift.

Frågan hamnade hos kammarrätten som konstaterade att Skatteverket enligt lag om självdeklaration och kontrolluppgifter har rätt att förelägga SAS att lämna ut dessa uppgifter. Även den som inte är kontrolluppgiftsskyldig får föreläggas av Skatteverket att lämna uppgifter. Kammarrätten ansåg heller inte att uppgifterna kunde innebära ett integritetsingrepp för någon enskild.

Domen överklagades inte och har vunnit laga kraft.

(Kammarrätten i Stockholm 4479-06)


Kommentar:
Även 2005 tvingades SAS att lämna ut uppgifter till Skatteverket gällande några namngivna personers olika resor. Även den gången efter ett avgörande i kammarrätten (Kammarrätten i Stockholm 2058-05).

Att SAS är en aktör som mycket ogärna delar med sig av information gällande resenärernas bonusresor är kanske inte så konstigt. Många affärsresenärer kanske skulle finna incitament att resa med något annat flygbolag, om det inte vore för bonuspoängen. En förmån som i många företag (felaktigt) vare sig ligger till grund för skatteavdrag eller för beräkning av arbetsgivaravgifter.



Faktabank
 

Dr. Miles

Expert
Jag bara undrar om cost performance av detta jakten av förmånsbeskattning på bonuspoäng.
Säg att jag har tjänat in t ex 20.000 EuroBonus poäng genom jobbet per år och det är något Skatteverkets handläggare måste lägga ner en hel del tid för att ta reda på om vilka flygningar är från jobbet och vilka flygningar är privat.

Sedan kommer det andra problem. Hur värderar Skatteverket 20.000 EuroBonus poäng?
Enligt SAS Our Cafe, motsvarar 20.000 EB poäng 40 st muffins.
Om de räknar som flygbiljett, det motsvarar en flygbiljett inom intra-Nordic i SAS Go. Detta kan variera så mycket i värde (ungefär mellan 1.000 - 15.000 SEK).

Säg att de värderar 20.000 EB poäng för 1.000 SEK, så du blir förmånsbeskattad för ca 300 SEK.
Med tanke på all tid som de behöver att lägga ner, går staten back.
 
Jag bara undrar om cost performance av detta jakten av förmånsbeskattning på bonuspoäng.
Säg att jag har tjänat in t ex 20.000 EuroBonus poäng genom jobbet per år och det är något Skatteverkets handläggare måste lägga ner en hel del tid för att ta reda på om vilka flygningar är från jobbet och vilka flygningar är privat.

Sedan kommer det andra problem. Hur värderar Skatteverket 20.000 EuroBonus poäng?
Enligt SAS Our Cafe, motsvarar 20.000 EB poäng 40 st muffins.
Om de räknar som flygbiljett, det motsvarar en flygbiljett inom intra-Nordic i SAS Go. Detta kan variera så mycket i värde (ungefär mellan 1.000 - 15.000 SEK).

Säg att de värderar 20.000 EB poäng för 1.000 SEK, så du blir förmånsbeskattad för ca 300 SEK.
Med tanke på all tid som de behöver att lägga ner, går staten back.

Dom måste ju även gå igenom alla dina Diners-, Amex- och Mastercard-inköp för att se om något av dom var arbetsrelaterade och ev gav poäng som du använt till din resa ;)
 
Toppen