Senaste nytt

Hjälp mig välja rätt kreditkort!

palmen

Moderator
Om ni spirder ut ert flygande på olika flygoblag och allianser hela tiden så kommer ni aldrig nå ngåon status över huvud taget, det gäller att fokusera till att börja med på en allians och ett bonusprogram. Når man guld där så kan man börja titta på andra allianser och bonusprogram.
Det är en rätt bra grundregel att hålla fast vid om status hod flygbolag är viktigt.

Oavsett om ni väler OneWorld eller Star Alliance som allians har ni bra möjligheter till att nå status som ger loungetillgång.
Fördelen med Star Alliance är just SAS från Norden som är hemmabasen, dvs ni kommer inte bli tvingade att göra en mellanlandning för att nå er destination.

Viktigt att göra skillnad på de poäng ni får från ett eventuellt kreditkort, de poängen går in på kontot som är registrerat på kortinnehavaren.
Poängen ni får från att flyga går in på kontot som tillhör personen som flyger.
Om person A har ett Amex och reser med person B som inte har något kort kan det se ut så här

Flygresa för A och B betalas av A, total kostnad 10k kronor. Detta ger 1500 poäng om man har Amex Premium och poängen kommer in till person As konto.
Flygresa utförs och både A och B sitter med på flyget med SAS mellan Arlanda och Hong Kong. Båda tjänar då 9000 poäng till sitt eget eurobonuskonto.

Summering: Person A kommer ha 10500 poäng på kontot, Person B kommer ha 9000 poäng på sitt konto
Av detta så är det bara poäng man flyger in som räknas mot status, dvs både person A och person B har 9000 poäng som räknas mot status.
 

Berglund

Medlem
Det är klart att ni skall komplettera med ett Mastercard, men ert problem kommer att kvarstå där, att poängen/statusen går till huvudkortsinnehavaren.

Ett ordentligt alternativ är ju förstås att en av er skaffar SAS Amex Elite och sedan bjuder in den andre av er. Så att ni har varsitt, eget SAS Amex Elite och kompletterar med Mastercard Premium. Då får ni båda två 20 000 baspoäng för Elitekortet och handlar man något varje månad med Mastercard Premium, så får ni då ytterligare 1000 baspoäng per månad, vars, den vägen.

Totalt kommer ni då upp i de ovan nämnda 32 000 baspoäng och behöver då en eller två longhaul resor med SAS per år för att ni båda ska bli SAS Guld på egna meriter.
 

Samosaguas

Medlem
Personligen skulle jag nog satsat på ett AMEX Elite plus ett Mastercard Premium i denna situation. På så sätt får ni 32.000 statusgrundande baspoäng på Eurobonus varje år, vilket gör det väldigt enkelt att bli Guld eller kanske till och med Diamant.
Värt att påpeka är också att om man lyckas bli Diamant hos SAS så kan man ge bort ett guldkort. På så vis skulle ju tillgången på lounge kunna lösas.
 
Om det främst är lounge accesserna som lockar så kan ni få var sitt Priority Pass för 1500 SEK/år genom att skaffa Eurocard Platinum med familjekort. Vill ni dessutom ha Membership Rewards på spend så kan ni skaffa AmEx Green Card för 600 SEK/år (gratis första året).

Vill man ha allt som listas i första inlägget, ja då kostar det ju mer, men om man nöjer sig med två av önskemålen i topp tre så är är detta ett ganska billigt alternativ (totalt 2 100 SEK). Och man är inte bunden till någon särskild flygbolagsallians.

I båda dessa kort ingår även reseförsäkring. Jag har inte gjort någon jämförelse men troligtvis så är de ju något sämre än den som ingår i AmEx Platinum eller Elite. Men återigen, dyrare kort, något bättre förmåner. Allt hänger ju på vad man själv tycker att saker och ting är värda.
 
Resmönster är viktigt för mig för att bestämma vad som funkar bäst. Om ni flyger mycket på UK/Finland så är ju BA kanske intressant, är det mest Paris/Amsterdam så är FlyingBlue ett alternativ. På långresor tycker jag är det viktigt med ett långt ben till Arlanda på returen, jag avskyr att ha ett sista 1-2 timmars hopp - speciellt på morgonen - för att komma hem, så SAS och StarAlliance är ett bra alternativ för mig. Och det är bra tillgång till bonusresor, och eftersom man slipper en del avgifter med SAS så blir ju ofta biljetterna dessutom billigare än med de andra programmen. SAS Diamond är rätt lätt att komma upp i, och då får man ju ge bort ett guldkort, och får lite andra förmåner.

British Airways är jättebra om man kommer upp i Guld så man får tillgång till First loungerna, bättre access till resor, bättre service etc. Men om man inte flyger så mycket så blir det Silver, som är ungefär som SAS Guld/Diamond med fast track, prioboarding, access till BA's affärslounger (lite bättre än SAS guld lounger, men oftast med mer folk). Och det svenska kontokortsalternantivet är inte i närheten av SAS Amex alternativen.
 

palmen

Moderator
Om man blir diamond och reser så lite som TS gör är det något seriöst fel på kriterierna för EBD.
10-15 utlandsresor per år är ju dock rätt mycket. Framgår inte hur långa resor det är eller bokningsklass. Men om åtminstone hälften av dom är longhaul så är man ju på gränsen till Diamond om man flyger med SAS.
Flyger man allt detta longhaul business med SAS är man också på gränsen till till pandion. Nu verkar det ju dock som att resandet sker mestadels i ekonomi.
 
Toppen