Senaste nytt

Hjälp mig välja rätt kreditkort!

lilydock

Medlem
Stockholm/Arlanda är hemmabas, yes.

Vi har tyvärr varit sjukt dåliga på att fokusera flygandet till en allians. Känns som att även detta är lite av en separat djungel som vi dock så klart borde ta tag i. Speciellt ju mer info jag får.

Vi hade ju också tänk att kunna utnyttja vär gemensamma spend på bästa sätt. Då lutar det mer åt Platinum? Men jag är fortsatt ganska clueless trots all er hjälp :)
 

Berglund

Medlem
Det framstår nog som om att ni nog, i varje fall initialt, skulle vara mer betjänta av Platinumkortet. Lounge till båda, oavsett om ni reser tillsammans eller var för sig.

Ni samlar poäng som kan lösas in på flera olika ställen, dvs åk med lite olika bolag under året, se vad ni gillar bäst. Att bli medlem i flygprigrammen och samla miles/poäng där är ju gratis. Samla där, vad ni nu får ihop på ert flygande och så kan ni fylla på med poäng från Amex om ni vill plocka ut en bonusresa någonstans. Bor man i Sverige och utgår från Stockholm, så är SAS tveklöst ett starkt alternativ just för att detta är en av hemmabaserna. Därför bör ni minst bli medlemmar där och väljer ni Platinumkortet, så får ni ju också ett SAS Amex Premiumkort, som ger 15 Eurobonuspoäng per 100kr spenderade. Det blir en bra början!
 

lilydock

Medlem
Samlar vi eurobonuspoäng var för sig om en av oss tecknat Elite och den andra använder extrakortet, eller samlas alla eurobonuspoäng på ursprungskortet?

För visst får man ett "likvärdigt" extrakort i Elite?

Tack!
 

Berglund

Medlem
Alla Eurobonuspoäng går till den som står som Huvudkortinnehavare. Alla andra kort "under" det kortet, får sina inköp specificerade i en egen lista/faktura men allt kommer till Huvudkortinnehavare. Man får ett extrakort, men Huvudkortet är kopplat till endast ett Eurobonusnummer, det går inte i dagsläget att dela på något sätt.
 

lilydock

Medlem
Ok, tack! Det är lite lite trist då vi ändå faktiskt är två individer. Får se om det blir som palmen skriver framöver. Tack!

Om inget nytt framkommer snart så blir det nog ett Platinum. Främst av ovanstående anledning. Även om man kan ta med en vän etc om man når guld så känns det lite trist att man inte kan nyttja det individuellt.

Sen är det väl dags att ta tag i att fokusera flygandet. Vi är båda med i både star alliance och OW, men det ger litet utslag i dagsläget.
 

Berglund

Medlem
Med Platinumkortet och dess extrakort får ni varsitt Priority Pass, i eget respektive namn och kan med det ta med er varsin gäst in i de lounger som erbjuds. Sen kan man ju som sagt diskutera just hur roliga de loungerna är.

Man får ingen Fasttrack genom säkerhetskontrollen eller businessclass incheckning med Priority Pass, det är endast en loungebiljett. Vill man ha Fasttrack och snabb incheckning, då är det fortfarande bara status hos flygbolaget eller i vart fall dess allians som hjälper. Någon form av status borde ni ändå kunna få ihop om ni nu ändå har ett sådant resemönster med en utrikesresa i månaden plus ett par inrikesresor.
 

Samosaguas

Medlem
Personligen skulle jag nog satsat på ett AMEX Elite plus ett Mastercard Premium i denna situation. På så sätt får ni 32.000 statusgrundande baspoäng på Eurobonus varje år, vilket gör det väldigt enkelt att bli Guld eller kanske till och med Diamant.
 

lilydock

Medlem
Personligen skulle jag nog satsat på ett AMEX Elite plus ett Mastercard Premium i denna situation. På så sätt får ni 32.000 statusgrundande baspoäng på Eurobonus varje år, vilket gör det väldigt enkelt att bli Guld eller kanske till och med Diamant.
Oj! Kan du utveckla? Hur optimera Matercard Premium?
 

Samosaguas

Medlem
Oj! Kan du utveckla? Hur optimera Matercard Premium?
SAS Mastercard Premium ger 1000 baspoäng varje månad man använder det och kostar 1495kr/år. Just nu är det en kampanj med 10000 extrapoäng om man skaffar kortet plus dubbla poäng till slutet av augusti. Jag skulle skaffat Amex Elite som första kort och sedan använda Mastercard Premium som back up där Amex inte fungerar.

För mer info:
https://saseurobonusmastercard.se/korten/mastercard-premium/
 

palmen

Moderator
Oj! Kan du utveckla? Hur optimera Matercard Premium?
Finns en jättelång tråd om det
SAS EuroBonus World Mastercard Premium ger 1.000 baspoäng per månad | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Kort sammanfattat. Har du premiumkortet från mastercard som kostar 1500 per år så får du 1000 baspoäng till SAS Eurobonus varje månad. På ett år får du alltså 12k baspoäng. Ett Amex Elite ger 20k baspoäng så totalt 32k baspoäng på den som äger kortet.
Det krävs soms agt 45k poäng för att bli SAS Gold och det lär in med lätthet dra in om ni gör 2 longhaul med sas per år.
 
Toppen