Senaste nytt

Hjälp mig välja kort. Ny arbetsgivare

gdaily

Medlem
Udfordringen er jo at der ikke findes bonuskort der ikke er private. De er alle private.
Exakt: Ergo, så väntar du på att de ska komma till dig med ett bonuskonto som är arbetsgivarens, under tiden så ser du till att inget bonuskort anges vid bokningarna, och efterregistrerar poängen i stället...
 

Nemo

Medlem
1. Väldigt snabbt policybeslut. Fullmäktige har ju ännu inte tillträtt.
2. Politiksnack är inte bc.se, inte ens relevant (det fanns från båda håll vallöften om att minska på hyrpersonal i landstingen).
3. Bonuskort får du inte ha två av på samma bolag, som tidigare nämnts.
4. Att du inte får använda bonuskort i tjänsten kan så vara, ty företag/offentlig förvaltning har skaffat sig hårda policies mot mutor.
5. Vill du trots detta runda reglerna finns det flera sätt som nämnts ovan, men det kan få konsekvenser.
 

Andreas Q

Medlem
1. Väldigt snabbt policybeslut. Fullmäktige har ju ännu inte tillträtt.
2. Politiksnack är inte bc.se, inte ens relevant (det fanns från båda håll vallöften om att minska på hyrpersonal i landstingen).
3. Bonuskort får du inte ha två av på samma bolag, som tidigare nämnts.
4. Att du inte får använda bonuskort i tjänsten kan så vara, ty företag/offentlig förvaltning har skaffat sig hårda policies mot mutor.
5. Vill du trots detta runda reglerna finns det flera sätt som nämnts ovan, men det kan få konsekvenser.

Mitt mål är absolut inte att runda några regler. Förbjuder arbetsgivaren användande av privat kort så tänker jag självfallet följa det. Riskera skandaler för några EB poäng är helidiotiskt.
 

Andreas Q

Medlem
Jag bokade igår en enkel SAS Plus inrikes, den ska tydligen ge 1200 poäng till Aegean. Med de nya A3-gränserna borde alltså runt 16-17 inrikessegment per år i Plus (SAMT en t.o.r.-resa med Aegean med byte i Aten ut och hem) räcka till A3G. Kanske behövs ännu färre segment inrikes beroende på vad man får i poäng för de fyra A3-segmenten.

Det verkar ju vara en riktigt smidig lösning om det fungerar . 1200 poäng per ben i plus så kommer man ju snabbt upp i 20 000.. Och en greklandsresa med mellanlandning om året känns måttligt betungande.
 

Andreas Q

Medlem
Som jag förstår det är det ditt totala årliga resande. Men hur mycket av det är privat respektive arbetsrelaterat resande?

Det varierar ganska mycket från år till år hur mycket jag flyger privat med SAS men en 10-15 inrikes och all ovan utrikes. Så innan jag började med mitt nuvarande arbetsupplägg hade jag EBS.
1. Väldigt snabbt policybeslut. Fullmäktige har ju ännu inte tillträtt.
2. Politiksnack är inte bc.se, inte ens relevant (det fanns från båda håll vallöften om att minska på hyrpersonal i landstingen).
3. Bonuskort får du inte ha två av på samma bolag, som tidigare nämnts.
4. Att du inte får använda bonuskort i tjänsten kan så vara, ty företag/offentlig förvaltning har skaffat sig hårda policies mot mutor.
5. Vill du trots detta runda reglerna finns det flera sätt som nämnts ovan, men det kan få konsekvenser.

Det var inte min mening att politisera är bara så fruktansvärt trött på landstingspolitiker företrädesvis på vänsterkanten som driver igenom idiotbeslut därför att det är ideologiskt rätt Ex så slutade man med tjänstebostäder för hyrpersonalen då det inte skulle behövas ty hyrpersonal skall ju vara tillfällig. Att man sen har haft ett kontinuerligt behov av hyrpersonal sedan urminnes tider spelade ingen roll.

Resultatet är att jag de senaste 2 åren bott på hotell 90 nätter/år a 1300kr/natten istället för hyreslägenhet 3500kr/mån som jag använde innan. Den enda som är jäkligt nöjd är hotellägaren som får 25% av sina rum belagda av kollegor varje vecka....
 
Det jag är ute efter är att försöka behålla guld inom Star Alliance för att få använda fast track och lounge vid inrikesresorna.
Det verkar ju vara en riktigt smidig lösning om det fungerar . 1200 poäng per ben i plus så kommer man ju snabbt upp i 20 000.. Och en greklandsresa med mellanlandning om året känns måttligt betungande.

Men får du lov att åka i Plus? Tycker de inte att det räknas som "lyxklass"? Kan du hävda att du behöver ombokningsbara biljetter?

Med SAS Plus-biljetter ingår både loungeaccess och fast track. Aegean Guld ger endast tillträde till Star Alliance-lounger (inte tvungetvis SAS-lounger) och bara fast track på följande flygplatser: Athens International Airport, Chania, Heraklion, Thessaloniki, London-Gatwick, London-Heathrow, Barcelona, Brussels, Budapest, Dusseldorf, Frankfurt, Geneva, Madrid, Milan-Malpensa, Moscow-Domodedovo, Munich, Paris-Charles de Gaulle, Prague, Rome-Fiumicino, Stuttgart och Tel Aviv.

I ditt fall tror jag nog att jag hade sett till att få SAS guld (och använda poängen till jobbrelaterade resor) och om du får privata resor över att kreditera, kan du kreditera dessa till United Airlines MileagePlus.
 

Dr. Miles

Expert
5. Vill du trots detta runda reglerna finns det flera sätt som nämnts ovan, men det kan få konsekvenser.
Så länge man inte retroregistrerar sina flygningar till europeiska flygbolagets bonusprogram, tror jag att man ligger på säkra sidan.
Det är svårt att tänka mig att t ex Air China PhoenixMiles lämnar något kontoutdrag till svenska myndigheter.
 
Toppen