Senaste nytt

Hjälp med resa till Hawaii

toer00

Medlem
Håller just på att planera in sommarens stora begivenhet. Några goda vänner ville ha med oss till Hawaii plus new York som ett led i att herr i den andra familjen fyller jämnt ;).

Då min fru är lite kinkig då det gäller för många byten (hon hatar säkerhetskontroller.. :D), så har vi tittat på följande resväg,
STO-LAX-OGG-KOA-HNL-EWR-ARN http://www.gcmap.com/mapui?P=sto-lax-ogg-koa-hnl-ewr-arn . SAS till LAX och UA LAX-OGG, HNL-EWR.

Ett stop på utvägen i LAX kunde jag få igenom även om SAS/UA i Z/P blir dyrare än t.ex. LH/UA eller BA/AA men då till priset av ett extra stopp... o_O

Men grejen är nu att UA strulat till det (för vilken gång i ordningen...) genom att redan nu ha nollat P klass den 24 Jul på den flight som ligger närmast SAS ankomst. Dock så finns det me en senare flight, men då får ca 6 timmars layover i LAX...:confused:. Jag har bett resebyrån att väntelista oss på UA 454 men VL i P på UA går inte...(stängd...!!!??). Kanske borde jag/resebyrån kontakta UA och informera om att EBG ("jag") :) enl. *a regler skall ha prio på VL...). men kanske lönlöst (UA verkar inte vara direkt lyhörda för kundönskemål...)



8UA 454 F9 C9 A9 D9 Z9 P0 Y9 B9 M9 E9*LAXOGG 1425 1716 738 0
9UA1182 F9 C9 A9 D9 Z9 P9 Y9 B9 M9 E9*LAXOGG 1800 2051 738 0

Min fråga till andra som rest denna sträcka är:

1. Om jag får igenom P klass på UA 454, räcker 2,15 timmar i LAX (fr. Tom Bradley Int. till Terminal 7) inkl. allt...? Visserligen alla sträckor på samma biljett men ändå...?? Och dessutom våra goda vänner åker ekonomi...
2. Om herr och fru får 6 timmar Layover i LAX, vad gör man då..? United Club lounge i T7?? Låter inte så roligt..? Hinner man ta en taxi till Marina del Rey eller Beverly Hills för någon trevlig middag utan stress...??
3. Hotell enligt följande Maui, Fairmont Kea Lani - 8 dagar, "Big Island", Sheraton Kona Resort på - 2 dagar samt Honolulu, The Modern, - 2 dagar
4. Direktflyget HNL- EWR med UA.s FirstBusiness måste väl vara att föredra framför byte i SFO...?
5. Övrigt, alla synpunkter, förslag på aktiviteter tas emot tacksamt.. :) Mantor och vulkaner har jag redan prickat in... ;)
 

nota bene

Medlem
Eftersom du ändå ska ut landside på LAX kan du ju likaväl ta en övernattning och ett flyg därifrån dagen efter inom 24h.

Det borde väl vara acceptabelt?
 

agehall

Medlem
Det här borde ha varit en egen tråd tycker jag, men men.

Eftersom det inte finns någon väntelista för P-klass, så är ditt alternativ då att ta den senare flighten. Jag hade nog valt den oavsett eftersom dryga 2h är ett ganska tight byte i USA imho.
 

Alf

Medlem
Det kan vara ganska tidsödande att passera immigration på LAX. Med två timmar på LAX har du inga marginaler.

Själv har jag en resa bokad ARN - EWR - HNL. Det blir en övernattning i NYC för avresa till HNL dagen efter med UA vid 9-tiden på fm. Det känns ganska avstressande.
 

toer00

Medlem
Partade nyss med bår goda vänner som flyger ekonomi, de är med på att ta en 6 timmars layover i LAX...
Så nu vill jag gärna ha tips på sjyssta rest i närheten, Marina del Rey / Venice Beach / Santa Monica ??

Dessutom har någon några erfarenheter av Fairmont Kea Lani på Maui, Sheraton Kona Resort på "Big Island" , The Modern på Honolulu?
Eller andra BRA hotell, min 4 *

Någon som tagit helikopterturen till Kilauea ? (Vulkan plus Lava)...?
 

agehall

Medlem
Så nu vill jag gärna ha tips på sjyssta rest i närheten, Marina del Rey / Venice Beach / Santa Monica ??

Jag skulle inte räkna med att du har jättemycket tid över att ta dig ut från LAX. Räkna med att det går åt 2h att ta dig in i USA. Sedan vill du nog ha som riktmärke att vara vid gate ca 40 minuter för avgång (det är dock väl tilltaget) och att security kan ta en timme att ta sig igenom. Vips har du i princip ingen tid över alls.

Jag säger inte att det är omöjligt, men det är inte mycket som behöver skita sig för att du inte ska ha någon tid alls över...
 

nota bene

Medlem
Jag körde Westin Moana Surfrider i HNL förra veckan - som SPG platinum uppgraderad till penthouse suite. Klart prisvärt för 300 dollar per natt inkl skatt etc.

Aldrig varit på Big Island, och vad gäller Maui beror mycket på om man vill ha en resort eller bo mer lokalt.
 

Vaniljvodka

Medlem
Det kan vara ganska tidsödande att passera immigration på LAX. Med två timmar på LAX har du inga marginaler.

Själv har jag en resa bokad ARN - EWR - HNL. Det blir en övernattning i NYC för avresa till HNL dagen efter med UA vid 9-tiden på fm. Det känns ganska avstressande.

Körde den här varianten (kom dock till New York från Dublin med UA) i somras och kan varmt rekommendera EWR-HNL-flighten och vice versa. Nog aldrig sovit så bra på ett flyg som på hemresan.
 

Alf

Medlem
Partade nyss med bår goda vänner som flyger ekonomi, de är med på att ta en 6 timmars layover i LAX...
Så nu vill jag gärna ha tips på sjyssta rest i närheten, Marina del Rey / Venice Beach / Santa Monica ??

Dessutom har någon några erfarenheter av Fairmont Kea Lani på Maui, Sheraton Kona Resort på "Big Island" , The Modern på Honolulu?
Eller andra BRA hotell, min 4 *

Någon som tagit helikopterturen till Kilauea ? (Vulkan plus Lava)...?

Skall du bara göra 6 tim rest i LAX verkar det onödigt att ta sig till Marina del Ray eller annan plats. Ta in på något av hotellen runt flygplatsen, det finns massor och det går shuttle bus till samtliga.
 
Toppen