Senaste nytt

Hjälp med positioneringsflyg till Frankfurt

Morgan

Medlem
Håller på och tittar på möjligheten att med hjälp av LifeMiles åka Lufthansa First Class till Mellanöstern i sommar. Som jag förstått det släpps inte biljetterna förrän två veckor innan och med LifeMiles kan man inte åka mixade kabinklasser så jag måste ha en separat biljett Stockholm-Frankfurt. Hemresan sker förmodligen i Business Class så då kan jag boka bonusbiljett hela vägen hem.

Mellanöstern-flighterna avgår efter lunch, så idealiskt är att ta LH809 som landar strax efter 8 för att få lite tid att äta ordentligt i Frankfurt. Har tyvärr inte möjlighet att vara borta den extra natt som följer av att åka kvällen innan.

Finns det något prisvärt sätt att köpa biljett till LH809? LifeMiles? Lufthansa-poäng? Sträckning av typen ARN-FRA-XXX där jag struntar i resten? Billig Business-biljett på något sätt? Lufthansa säljer ju inte enkelbiljetter och det billigaste jag hittar är 2000 kr för ToR ekonomiklass vilket känns som mindre prisvärt än resten av resan :)


Varifrån vill du börja din resa? Stockholm (Arlanda)
Var är din destination? Frankfurt (eller München)
När vill/behöver du resa ut? LH809 avgång 06.00 (dag ej bestämd)
När vill/behöver du komma hem? Enkel biljett
Hur länge vill du vara borta? Enkel biljett
Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
I vilken kabinklass? Economy
Med vilka flygbolag vill du flyga med? Lufthansa (endast flight LH809 enligt ovan)
Vad är din budget? (per person) Billigaste jag hittar är en ToR (där jag enbart använder utresan) för 2000 kr/person.
Vad är det viktigaste för dig? Att det är flighten enligt ovan. Går den att köpa med flexibla villkor redan nu och boka av om jag inte hittar flyg från Frankfurt så är det stort plus.
 

Dr. Miles

Expert
Du kan specificera LH809 på ena vägen och inte specificera något på hemvägen.
För att öka din odds att hitta billig biljett, skriv Length of stay som 120-127 dagar.

Screenshot20140512_5.png

Screenshot20140512_6.png
 

fcx

Medlem
Om du har lite Eurobonus-poäng som ligger och skvalpar kan du boka dig på LH809 för 24000 poäng (+ skatter & YQ). Fördelen är då att biljetten är avbokningsbar fram till dagen före avresan.

SK1631 (07:35 - 09:50) kostar 12000 poäng + 160 SEK.

Tänk dock på risken med att inte ha genomgående biljett...
 

agehall

Medlem
Tänk dock på risken med att inte ha genomgående biljett...

Just i det här fallet är det extra farligt, för om man på något sätt minskar tiden i FCT så går en stor del av värdet med LH F upp i rök.

Jag skulle starkt rekommendera att se till att ha en natt i FRA.
 

Morgan

Medlem
Tack för svaren, baserat på fcx och agehall s kommentarer är det kanske bättre att nöja sig med Business Class den här gången :)

Tack Dr. Miles för att du lärde mig lite mer om hur man söker avancerat i ITA Matrix - vad är logiken bakom att välja 120-127 dagar? Har de flesta billiga biljetter 127 dagar maximum stay?
 

agehall

Medlem
Logiken är nog att du inte ska råka springa på att billiga biljetter i närtid är slutsålda...
 

agehall

Medlem
Så är det ofta. Laborera gärna - det beror ju även på årstid. Just kommande tre månader är väl lite av högsäsong, så det kanske är smart att ha längre stay då...
 
Toppen