Hjälp med ombokning av Lufthansabiljett i bokningsklass P

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av GOTATH, 1 December 2012.

1. GOTATH

GOTATH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Säg den lycka som varar...
    Nappade på erbjudandet om billiga Businessresor med Lufthansa och UA för ett tag sedan. Fick tag i två biljetter GOT-DUS-EWR, JFK-MUC-GOT med Lufthansa för strax under 14000 styck. Resedatum är 3-8 januari 2013. Biljetterna är bokade i P. Fare basis verkar vara PNCZEUW enligt Expertflyer.

För några dagar sedan fick jag besked om att jag kommer vara ute på sjön mellan 17 dec och 31 jan. Därför kommer jag inte kunna använda mina biljetter. Det känns väldigt surt att behöva vaska biljetterna och därför söker jag mig till mina forumvänner för assistans.

Vad jag har förstått går det ej att avboka biljetterna och få pengarna tillbaka, men det ska gå att ändra dem mot en avgift på 240€.
    Ändringen kan göras på Lufthansas hemsida, men för att enbart behöva betala 240€ pp, måste även det nya resedatumet ha platser i P om jag förstår det hela rätt.
    Så här står det när man ska betala för nytt pris:
    Då är mina funderingar:
    - Finns det någon ledig P i t.ex. februari eller mars tror ni? (Har sökt litegrann, men inte hittat något annat än Z)
    - Brukar P finnas som vanlig fare någon gång eller är den bara för speciella erbjudanden?
    - Ska jag ha is i magen och hoppas det kommer någon kampanj innan tänkt avresa?
    - Om jag väljer att boka om enligt exemplet ovan, då ska jag väl betala ytterligare 22792 SEK?
    - Finns det något annat sätt att lösa det hela? Avboka, annan destination, boka om till annat bolag o sedan boka av etc, sälja biljetten och byta namn?

2. Finns det original fare basis med samma pris kvar? I så fall räcker det med att betala 240 EUR per person.
    Men om det inte finns längre, måste du betala mellanskillnaden mellan gamla och nya priset + 240 EUR ändringsavgift.

3. GOTATH

GOTATH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då jag söker på EF med ticketing datum 14 nov(då biljetten köptes) kommer orginal fare basis upp (PNCZEUW). Men då jag söker samma sak fast sätter idag som ticketing datum så blir det "no entries". Betyder detta att orginal fare basis inte finns kvar? Händer samma sak när jag prövar andra datum.

Så här står det när jag söker:
    Går det att söka med fare basis i ITA?

Last edited: 2 December 2012
  4. Det verkar som Lufthansa inte har några P klass priser till New York för tillfället.

Jag rekommenderar dig att köra "Chicken race" med Lufthansa.
    Om du har tur Lufthansa kommer att ladda 12/12/12 eller 1212 EUR kampanj med P klass då kan du (förhoppningsvis) ändra till ett senare datum med nya P klass fare basis.

5. jdavidsson

jdavidsson Medlem

Jag skulle tro att man tar 240EUR just för att man förmodligen inte kommer ha P ledigt. Generellt brukar P på Lufthansa/AC/LX/OS/SN/UA vara just kampanjer (ofta endagskampanjer) i business och då skyddar man sig genom att ta en hög ombokningskostnad. Jag är inte hundra men skulle tro att du utan problem kan boka om till annat datum genom att ringa Lufthansa men att du får betala 480EUR samt ev skatteskillnad.

Kan det vara så att det var kampanjen 14 november du nappade på?

6. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Många företagskonton bokas i P men har C-flexibilitet. (speciell fare basis)

7. GOTATH

GOTATH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Update på denna fronten. 121212 är nu här och erbjudandet från Lufthansa är väl inte helt 100. Är nu nere i att "bara" få lägga till 16300 för biljetterna... Uppenbarligen är det viktiga inte att bokningsklassen finns (som det står på hemsidan), utan fare basis... :(

8. GOTATH

GOTATH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så här blev det till slut. Hittade P (fare basis PNCSEW) och bokade det för 17000. Känns surt att behöva lägga till så mycket, men ändå bättre än att vaska biljetten. Åker nu istället 25-30 januari via FRA och DUS. Hade tänkt att lägga på ännu mer för att i alla fall få Z och 200% EuroBonus, men det är ju bara 100% i Z numer.... Men men, ibland gör man fynd med biljetterna och ibland gör man misstag :)

9. MarcusC

MarcusC Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lufthansa känns omöjliga idag...tokdyra priser även i Z. GOT-MUC semare. veckan kostar 12000 i Y, 16000 i C.....helt galna priser...

Bättre flyga British Airways via LHR snart.....

10. GOTATH

GOTATH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja. Jag känner att det är läge att pausa Lufthansa-flygningar för ett tag nu...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!